Bu araştırmanın amacı liselerde öğrenim gören öğrencilerin antrenörlük mesleğine yönelik tutumlarını ölçmeye dönük ölçme aracı geliştirmektir. Ölçek geliştirme sürecinde geçerlik ve güvenirlik çalışmaları 366 öğrenci ile yürütülmüştür. Ölçeğin kapsam geçerliği uzman görüşleri, yapı geçerliği ise hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizi aracılığıyla sağlanmıştır. Yapılan geçerlik çalışmaları neticesinde ölçeğin üç faktörlü toplam 15 maddeden oluştuğu ve faktörlerin birlikte varyansın % 62,811’ini açıkladığı tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları ölçeğin tamamı ve alt faktörleri için hesaplanan iç tutarlık katsayıları ile belirlenmiştir. Ölçeğin tamamına ait Cronbach alfa (α) değeri 0,90 olarak bulunmuştur. Hesaplanan bu değerler ölçekten elde edilen puanların güvenirliğinin yüksek olduğunu göstermektedir. Yapılan analizler sonucunda 3 faktörlü yapı doğrulanmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde; ölçeğin öğrencilerin antrenörlük mesleğine yönelik tutumlarını geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçen bir ölçüm aracı olduğu tespit edilmiştir
The aim of this research is to develop a measurement tool to measure the attitudes of high school students towards coaching profession. Validity and reliability studies were carried out with 366 students during the scale development process. The content validity of the scale is based on expert opinions, while the construct validity is provided by both explanatory and confirmatory factor analysis. As a result of the validity studies, it was determined that the scale consists of 15 items in total with three factors and the factors explain 62,811% of the total variance. Reliability studies of the scale were determined by internal consistency coefficients calculated for all of the scale and its sub-factors. The Cronbach alpha (α) value of the scale was found to be 0,90. These calculated values indicate that the reliability of the scores obtained from the scale is high. As a result of the analysis made, 3 factorial structure was verified. As a result of the findings, it is determined that the scale is a measurement tool that measures students' attitudes toward the coaching profession in a valid and reliable way
Other ID | JA79YJ53EJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 16 Issue: 2 |