Bu çalışmanın amacı; İlköğretim programındaki Beden Eğitimi ders hedeflerinin gerçekleşme düzeyini belirlemektir Araştırma, Samsun il ve ilçelerindeki 300 ilköğretim öğrencisi ve 93 Beden Eğitimi Öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. İstatistiksel analiz, ‘ki – kare’ testi ile yapılmıştır. Çalışma sonunda; haftalık beden eğitimi ders süresinin, dersle ilgili genel ve özel amaçlara ulaşabilmek için yeterli olmadığı, öğretmenlerin planları hazırlarken müfredatın tamamına değil, daha çok bildikleri konulara öncelik verdikleri, okullarda yeterli tesis ve malzeme bulunmadığı ve sportif faaliyetlere okul idarelerinin yeterli desteği vermediği belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre; beden eğitimi dersinin fonksiyonelliğini mevcut durumdan daha ileriye taşımak için okulların müşterek kullanabileceği spor tesislerinin yapılması ve beden eğitimi ders formatının seçmeli spor dersi şekline dönüştürülerek bunlara ihtisas sahibi beden eğitimi öğretmenlerinin görevlendirilmesi uygun olacaktır
The purpose of this study is to determine the realization level of Physical Education Lesson’s purposes in primary education schools. The investigation includes 300 primary education students and 93 Teacher of Physical Education in Samsun and its counties. Statistical analysis is made with test ‘chi-square’. At the end of this study; it was determined that weekly time of physical education courses not sufficient to reach general and private purposes related to this lesson, the teachers give importance to the subject, which they know well, without giving importance to all items, when they prepare plans; sufficient facility and material does not exist in the schools and school administrations does not give sufficient importance to sportive activities. On the basis of these results; common sportive facilities, which the schools can use, must be founded to develop current position of functional structure of physical education course and format of physical education course must be converted to selective sportive course and specialist physical education teachers must be appointed
Other ID | JA28RU72NE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 4 Issue: 4 |