BibTex RIS Cite

ANTRENÖR VE HAKEMLERİN EMPATİ DURUMLARININ ARAŞTIRILMASI

Year 2004, Volume: 2 Issue: 1, 19 - 25, 01.04.2004
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000014

Abstract

Bu çalışma çeşitli branşlardaki antrenör ve hakemlerin empati durumlarının ölçülerek branşlar arasındaki farklılıkların araştırılmasını amaçlamaktadır. Veriler, antrenör ve hakemlerin empatik eğilim durumlarını ortaya koymaya yönelik her biri 12 seçenekli, 6 sorudan oluşan Üstün Dökmen’in Empatik Beceri Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmaya çeşitli branşlarda gönüllü olmak üzere toplam 100 antrenör ve 142 hakem katılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi S.P.S.S. 10.0 paket programında tek yönlü varyans analizi (farklılık gösteren gruplar Tukey testi ile bulunmuştur), Kruskal-Wallis, t testi ve Mann-Whitney testi ile yapılmıştır. En yüksek empati ortalamaları antrenörlerde eskrim, hakemlerde atletizm branşında; en düşük empati ortalamaları ise antrenör ve hakemlerin her ikisinde de masa tenisi branşında bulunmuştur. Bireysel ve takım sporları hakem ve antrenörleri açısından bakıldığında empati puanları ortalamaları arasında önemli bir farklılık yoktur. Cinsiyet açısından önemli bir farklılık bulunmuştur. Bayanlar erkeklere oranla daha empatik yaklaşıma sahiptirler (p<0.05). Eğitim durumunun ve mesleğin de empatik yaklaşımı etkilemediği saptanmıştır(p>0.05). Emeklilerin ise empati seviyeleri düşük bulunmuştur (p<0.05). Hangi düzeyde spor yapıldığı ile empati arasında farklılık bulunurken (p<0.05), sportif görev süresi, antrenörlük-hakemlik yapma nedeni ve daha önce spor yapmış olma ile empati kurma arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmamıştır(p>0.05)

References

  • Öztürk Kuter, F.; 1. Uluslar arası Spor Psikolojisi Sempozyumu, “Üniversite Gençliğinin Futbolda Takım Tutma Durumlarının Karşılaştırılması”,Mersin-1997, s.51.
  • Açıkada, C.; Ergen, E.; Bilim ve Spor, Tek Ofset Matbaacılık, Ankara-1990,s.1. 3. http://www.geocities.com/sanalterapi/empati.html, Şubat-2004.
  • http://www.basariyolu.com/tr, Şubat-2004.
  • http://www.duygusalzeka 6. .com, Şubat-2004. http://www.empati.com.tr/tanim.htm, Şubat-2004.
  • Pişkin, M. “Empati, Kaygı ve Çatışma Eğilimi Arasındaki İlişki”, A.Ü. E.B.F. Dergisi, 1989, S.2, s.8. 8. Wispe, L. “The Distinction Between Sympathy and Empathy: To Call Forth A Concept, A Word Is Needed”, Journal Of Personality and Social Psychology, 1996,Vol. 50, No:2, s.12.
  • Hatcher, S.L.; Nadeau, M.S., Walsh, L.K.; Reynolds, M.; Galea J.; Marz, K. “The Teaching of Empathy For High School And College Students: Testing Rogerian Methods With The İnterpersonal Reactivity Index”, Adolescence, vol. 29, 1994, s.9.
  • http://www.candost.org/empati.htm, Şubat-2004.
  • Özbaydar, S.; İnsan Davranışının Sınırları ve Spor Psikolojisi, İstanbul Altın Kitaplar Yayınevi, 1983.
  • Doğan, İ. “Türk Futbolunda Potansiyel İstanbul Ruhu ve Şiddet” Düşünen Siyaset Aylık Futbol Dergigi; s.2, Ankara-1999, S.2, s.73.
  • Erdem, S. “Fanatik Olmamak”, İstanbul Üniversitesi Spor Dergisi, İstanbul-Ocak-2000, S.3, s.7.
  • Efe, M. “Yazılı Basında Futbol Fanatizmi”, İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor A.B.D. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya, 2001, s.74.
  • İkizler, H.C.; Sporda Sosyal Bilimler, İstanbul Alfa Basım Dağıtım, s.164-170.
  • Dökmen, Ü.; (Empatik Beceri Ölçeği); İletişim Çatışmaları ve Empati, sistem yayıncılık,Ankara-1997, s.136-341-342.
  • Dökmen, Ü.; “Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Geliştirilmesi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Ankara-1988, 21 (1-2), s.155-190.
  • Dökmen, Ü.; “Yeni bir Empati Modeli Ve Empatik Becerinin İki Farklı Yaklaşımla Ölçülmesi”, Psikoloji Dergisi, Ankara-1990, 7 (24), s.42-50.
  • Korkmaz, N.H.; Şahin, E.; Kahraman, M.; Öztürk, F. “U.Ü. Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerini Empatik Becerilerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması”; II. Uluslar arası Spor Psikolojisi Kongresi, 11-13 Ekim-2001, İzmir-Türkiye.
  • Erkuş, A.; Yakupoğlu S.; “Spor Ortamında Empati Ölçeği (SEM) Geliştirme Çalışması”, Spor Bilimleri Dergisi,Hacettepe Journal Of Sport Sciences,V.12,No:2,2001, s.22.
  • Yıldırım, İ.; Ergene, T. “İlköğretim Müfettiş Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerine Göre İş Doyumları” Eğitim Fakültesi Hacettepe Üniversitesi, 1997, S.32, s.14.
  • Dalton, R.F.; Sundblad, L.M. “Using Principles Of Social Learning İn Training For Communication Of Empathy”, Journal Of Counseling Psychology, 1998, V.54,s.12.
  • Borke, H. “İnterpersonal Perception Of Young Children”, Developmental Psychology,1971, V.5, s.22.
  • Şahin, H.M.; Sporda Şiddet ve Saldırganlık, Nobel Yayın, Ankara-2003, s.90-94.

RESEARCH ON THE EMPATHY SITUATIONS OF THE TRAINERS AND THE REFEREES

Year 2004, Volume: 2 Issue: 1, 19 - 25, 01.04.2004
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000014

Abstract

This study aims at measuring the empathy situations of the trainers and the referees from various branches The data has been collected by Üstün Dökmen's and searching the differences between these branches. Empathy Skill Scale which is about putting forward the empathic tendency situations of the trainers and the referees and that each of it has 6 questions with 12 choices. From different branches, 100 trainers and 142 referees have participated voluntarily in this study. The evaluation of the data is analysed by One Way Anova (Tukey test was used to find difference between groups), KruskalWallis ,t test and Mann-Whitney test . SPSS (10.0 for windows). The highest points of empathy is in fencing branch for trainers and in athletics for referees; the lowest points of empathy is found in table tennis branch both for the trainers and the referees. From the view point of individual and team sports trainers and referees there is no significant difference between the mean of empathy points. A significant difference is found according to gender. The females have much empathic approach in comparison with the males (p<0.05). It has been determined that the education position and the profession have no effect on the empathic approach (p>0.05). The empathy levels of the retireds have been found lower (p<0.05). As there is a difference found between the empathy and the sports done in various levels (p<0.05), there is no difference found between the empathy and the sports duty period, the reason of being trainer and referee and having a previous sports life

References

  • Öztürk Kuter, F.; 1. Uluslar arası Spor Psikolojisi Sempozyumu, “Üniversite Gençliğinin Futbolda Takım Tutma Durumlarının Karşılaştırılması”,Mersin-1997, s.51.
  • Açıkada, C.; Ergen, E.; Bilim ve Spor, Tek Ofset Matbaacılık, Ankara-1990,s.1. 3. http://www.geocities.com/sanalterapi/empati.html, Şubat-2004.
  • http://www.basariyolu.com/tr, Şubat-2004.
  • http://www.duygusalzeka 6. .com, Şubat-2004. http://www.empati.com.tr/tanim.htm, Şubat-2004.
  • Pişkin, M. “Empati, Kaygı ve Çatışma Eğilimi Arasındaki İlişki”, A.Ü. E.B.F. Dergisi, 1989, S.2, s.8. 8. Wispe, L. “The Distinction Between Sympathy and Empathy: To Call Forth A Concept, A Word Is Needed”, Journal Of Personality and Social Psychology, 1996,Vol. 50, No:2, s.12.
  • Hatcher, S.L.; Nadeau, M.S., Walsh, L.K.; Reynolds, M.; Galea J.; Marz, K. “The Teaching of Empathy For High School And College Students: Testing Rogerian Methods With The İnterpersonal Reactivity Index”, Adolescence, vol. 29, 1994, s.9.
  • http://www.candost.org/empati.htm, Şubat-2004.
  • Özbaydar, S.; İnsan Davranışının Sınırları ve Spor Psikolojisi, İstanbul Altın Kitaplar Yayınevi, 1983.
  • Doğan, İ. “Türk Futbolunda Potansiyel İstanbul Ruhu ve Şiddet” Düşünen Siyaset Aylık Futbol Dergigi; s.2, Ankara-1999, S.2, s.73.
  • Erdem, S. “Fanatik Olmamak”, İstanbul Üniversitesi Spor Dergisi, İstanbul-Ocak-2000, S.3, s.7.
  • Efe, M. “Yazılı Basında Futbol Fanatizmi”, İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor A.B.D. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya, 2001, s.74.
  • İkizler, H.C.; Sporda Sosyal Bilimler, İstanbul Alfa Basım Dağıtım, s.164-170.
  • Dökmen, Ü.; (Empatik Beceri Ölçeği); İletişim Çatışmaları ve Empati, sistem yayıncılık,Ankara-1997, s.136-341-342.
  • Dökmen, Ü.; “Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Geliştirilmesi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Ankara-1988, 21 (1-2), s.155-190.
  • Dökmen, Ü.; “Yeni bir Empati Modeli Ve Empatik Becerinin İki Farklı Yaklaşımla Ölçülmesi”, Psikoloji Dergisi, Ankara-1990, 7 (24), s.42-50.
  • Korkmaz, N.H.; Şahin, E.; Kahraman, M.; Öztürk, F. “U.Ü. Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerini Empatik Becerilerinin Cinsiyete Göre Karşılaştırılması”; II. Uluslar arası Spor Psikolojisi Kongresi, 11-13 Ekim-2001, İzmir-Türkiye.
  • Erkuş, A.; Yakupoğlu S.; “Spor Ortamında Empati Ölçeği (SEM) Geliştirme Çalışması”, Spor Bilimleri Dergisi,Hacettepe Journal Of Sport Sciences,V.12,No:2,2001, s.22.
  • Yıldırım, İ.; Ergene, T. “İlköğretim Müfettiş Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerine Göre İş Doyumları” Eğitim Fakültesi Hacettepe Üniversitesi, 1997, S.32, s.14.
  • Dalton, R.F.; Sundblad, L.M. “Using Principles Of Social Learning İn Training For Communication Of Empathy”, Journal Of Counseling Psychology, 1998, V.54,s.12.
  • Borke, H. “İnterpersonal Perception Of Young Children”, Developmental Psychology,1971, V.5, s.22.
  • Şahin, H.M.; Sporda Şiddet ve Saldırganlık, Nobel Yayın, Ankara-2003, s.90-94.
There are 21 citations in total.

Details

Other ID JA83YS96FD
Journal Section Research Article
Authors

Füsun Öztürk This is me

Şenay Koparan This is me

Nimet Haşıl This is me

Mehmet Efe This is me

Güven Özkaya This is me

Publication Date April 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Öztürk, F., Koparan, Ş., Haşıl, N., Efe, M., et al. (2004). ANTRENÖR VE HAKEMLERİN EMPATİ DURUMLARININ ARAŞTIRILMASI. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 19-25. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000014

Flag Counter