Self-leadership can be defined as the self-affecting process to do a task. Self-leadership is one of the modern leadership approaches that emerged in the 1980s. In this research, it is aimed to examine the self-leadership levels of students in sport sciences. The sample of the study consists of a total of 132 sport sciences students, whom 52 are women (39%) and 80 are men (61%). Personal Information Form and “Abbreviated Self-Leadership Questionnaire (ASLQ)” which is the short version translated to the Turkish language by Şahin (2015) was used as the data collection tool of the study. ASLQ has 5-point Likert type and consists of 9 items. SPSS 15.0 package program was used in the analysis of the data. Cronbach Alpha is calculated as .82 as result of reliability analysis. According to the analysis; there was no statistically significant difference the scores obtained from ASLQ among age, class, gender and department, there was a significant difference between place of growth (p <.05). The average score of the students is 34.88 (min=10, max=45). As a result; it can be said that faculty of sports sciences student’ self-leadership levels are high, however, it only differs according to one variable.
Kişilerin
bir işi gerçekleştirebilmek için kendini etkileme süreci kendi kendine liderlik
olarak tanımlanabilir. Kendi kendine liderlik 1980’li yıllarda ortaya çıkan
modern liderlik yaklaşımlarından biridir. Bu
araştırmada, spor bilimlerinde öğrenim gören öğrencilerin kendi kendine
liderlik düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya katılan 52 kadın
(%39), 80 erkek (%61) toplam 132 öğrenci bu araştırmanın örneklemi
oluşturmaktadır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu ve Türkçe çevirisi Şahin
(2015) tarafından yapılan “Kendi Kendine Liderlik Ölçeği (KKLÖ)” kısa formu
kullanılmıştır. KKLÖ 5’li Likert tipi puanlamaya sahiptir ve 9 maddeden
oluşmaktadır. Verilerin analizinde SPSS 15.0 paket programı kullanılmıştır.
Ölçeğin Cronbach Alpha değeri .82’dir. Yapılan analizlere göre; KKLÖ’den alınan
puanlar ile yaş, sınıf, cinsiyet ve bölüm arasında istatistiksel olarak anlamlı
bir farklılık bulunamamış, büyüdükleri yer arasında anlamlı bir farklılık
bulunmuştur (p<.05). Öğrencilerin ölçekten aldıkları ortalama puan 34.88’dir
(min=10, max=45). Sonuç olarak; spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin kendi
kendine liderlik düzeylerinin yüksek olduğu ve sadece bir değişkene göre
farklılık gösterdiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 1 |