Research Article
BibTex RIS Cite

SPORA YÖNELİK TUTUM VE MUTLULUK İLİŞKİSİ (SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA)

Year 2022, Volume: 20 Issue: 1, 36 - 47, 30.03.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.967955

Abstract

Bu araştırma ile Covid-19 salgını sürecinde çok önemli bir rol üstlenen sağlık çalışanlarının spora yönelik tutumları ve mutluluk ilişkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Osmaniye ili sağlık sektörü çalışanları oluştururken, örneklem grubunu ise bu sektörden kolayda örnekleme yöntemiyle seçilerek araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 115 kişi oluşturmaktadır. Araştırmadaki verilerin toplanmasında Şentürk (2015) tarafından geliştirilerek, geçerlilik ve güvenirliliği sağlanan “Spora Yönelik Tutum Ölçeği” ile Hills ve Argyle (2002) tarafından mutluluk düzeyini değerlendirebilmek amacıyla geliştirilen, Türkçe’ye uyarlaması Doğan ve Çötok (2011) tarafından yapılan “Oxford Mutluluk Ölçeği” kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiğin yanı sıra Independent-Samples t testi, One-Way Anova ve ilişkisel model kapsamında korelasyon ve regresyon yöntemlerine başvurulmuştur. Covid 19 sürecinde yürütülen bu araştırmanın sonucu olarak; spora karşı tutum ile mutluluk arasında pozitif yönde ilişkiler olduğu, spora yönelik tutumun mutluluk üzerindeki etkisini açıklamada “sporla yaşamanın” anlamlı şekilde pozitif yönde katkısı olduğu bulgulanmıştır. Covid 19 süreci başta olmak üzere diğer zamanlarda da sporla yaşamanın mutluluk düzeyini arttıracağı da söylenebilir.

References

  • Akduman, G. (2021). Dünyanın mutluluk karnesi. Erişim adresi:https://mag.bilgi.edu.tr/tr/haber/dunyanin-mutluluk-karnesi/
  • Aksoy, A.B., Güngör-Aytar, A., Kaytez, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin mutluluk ve alçak gönüllülük düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1119-1132.
  • Aksoy, D., Canlı, U., Atmaca, K. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 162-170. doi:1038021asbid.743961
  • Atılgan, D. (2020). Investigation of Happiness levels of individuals actively exercising for recreational purposes during the Covid-19 outbreak. Journal of Education and Recreation Patterns, 1(1), 7-16
  • Ayandele, O., Aramide, O.K. (2020). Personality traits predicting attitudes toward sports-betting among youths in Ibadan, Nigeria. Academic Psychiatry and Psychology Journal, 36(1),1-15.
  • Aydın Küçük, B. (2020). Covid-19 Küresel salgın döneminde örgütsel destek algısının iş yerinde mutluluk üzerindeki etkisi: psikolojik güçlendirmenin aracı rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (2), 1348-1372.
  • Başar, S., Sarı, İ. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3),25-34.
  • Başaran, Z., Doğanay, M., Çolak, S., Erdal, R. (2019). Fitness merkezi üyelerinin egzersiz bağımlılığı, mutluluk ve yaşam doyumlarının kişisel özellikler açısından incelenmesi. 2. Uluslararası Herkes İçin Spor ve Wellness Kongresi, 25-28 Nisan, Antalya.
  • Brown, S.M., Doom, J.R., Lechuga-Pena, S., Watamura, S. E., Koppelsa, T. (2020). Stress and parenting during the global Covid-19 pandemic. Child Abuse & Neglect,110(2), doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104699
  • Çankaya, M. (2020). Covid-19 pandemisi ve sağlık çalışanlarının iyilik hali değişimi. (Ed: H. Nagy, R. Huseynov) International Congress on Social Sciences 7, 23-25. Budapest, Hungary, Proceeding book, 446-460.
  • Çoban, Ü., Bayazıt B., Atalı, L., Uca, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının benlik saygısı düzeyine etkisinin incelenmesi (Doğu Marmara Bölgesi Üniversiteleri Örneği). Turkish Studies, 15(1), 105-116. doi.org/10.29228/TurkishStudies.39954
  • Demir, K., Duman, S. (2019). Bireylerin spor yapma durumlarıyla, benlik saygıları ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-449.
  • Diener, E., Seligman, M.E.P. (2002). Very happy people. American Psychological Society,13(1),81-84.
  • Doğan, T. Çötok, N.A (2011). Adaptation of the short form of the Oxford happiness questionnaire into Turkish: a validity and reliability study. Turkish Psychological Counseling and Journal, 4(36),165-172.
  • Euronews (2020). Amerikalılar Covid-19 salgını yüzünden son 50 yılın en mutsuz dönemini yaşıyor. Erişim adresi: tr.euronews.com/2020/06/16/anket.
  • Fisher, C.D. (2010). Happiness at work. International Journal Of Management Reviews, 12, 384-412. doi: 10.1111/j.1468-2370.2009.00270.x
  • Fromm, E. (1995). Mutluluk ve Erdem. Türkiye İş Bankası Kültür Yay. (Çev: Ayda Yörükan), s.200.
  • Gonzalez-Hernandez, J., Lopez-Mora, C., Portoles-Arino, A., Munoz-Villena, A.J., Mendoza-Díaz, Y. (2017). Psychological well-being, personality and physical activity. One Life Style for the Adult Life. Accion Psicologica, 14(1), 65-78. doi:10.5944/ap.14.1.19262
  • Gonzales, J.D., Fernandez, J.V.,Ordonez, B.D.I., Morales, B.L. (2017). Sport and happiness. Educacion Física y Deportes,130,18-28. doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.
  • Gökdağ, M., Türkmen, M., Akyüz, H. (2019). Okul yöneticilerinin spora yönelik tutumlarının belirlenmesi (Bartın Örneği). International Journal of Contemporary Educational Studies, 5(2), 200-219.
  • Göksel, A.G., Caz, Çağdaş., Yazıcı, Ö.F., İkizler, H.C. (2016). Farklı bölümlerdeki öğrencilerin spora yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8(2), 123-134.
  • Gullen,W., Gulati,G., Kelly, B.D. (2020). Mental health in the Covid-19 pandemic. QJM: An International Journal of Medicine, 311–312. doi: 10.1093/qjmed/hcaa110
  • Güngör, N. B., Çelik, O. B. (2020). The Effect of attitude towards sport of sports science faculty students on mental well-being. International Journal of Eurasian Education and Culture, 8,468-493.
  • Hills, P., Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences 33(7), 1071–1082.
  • Hoseini Amiri, M., Abbasi, M. (2018). Investigation of the level and correlates of happiness among the students of Qom university of medical in 2017 (Iran). Qoom Univ Med Sci Joutnal, 12(9), 58-65. doi.org/10.29252/qums.12.9.58
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. 34. Baskı. Ankara, Nobel. S.114.
  • Karageorghis, C. I., Bird, J.M., Hutchinson, J.C., Hamer, M., Delevoye-Turrell, Y.N., Guerin, S.M.R., Mullin, E.M., Mellano, K.T., Parsons-Smith, R.L., Terry, V.R., Terry, P.C. (2021). Physical activity and mental well-being under Covid-19 lockdown: a crosssectional multination study. BMC Public Health, 21,988. doi.org/10.1186/s12889-021-10931-5
  • Kamthan, S., Sharma, S., Bansal, R., Pant, B., Saxena, P., Chansoria, S., Shukla, A. (2019). Happiness among second year MBBS students and its correlates using Oxford Happiness Questionnaire. Journal of Oral Biology and Craniofacial Research,9(2),190-192. doi.org/10.1016/j.jobcr.2018.06.003
  • Kamtsios, S. (2010). Gender differences in elementary school children in perceived athletic competence, body attractiveness, attitudes towards exercise and participation in physicalactivity. International Quarterly of Sport Science,2, 10-18.
  • Khazaee‐pool, M., Sadeghi, R., Majlessi, F., Rahimi Foroushani, A. (2015). Effects of physical exercise programme on happiness among older people. Journal of Psychiatric And Mental Health Nursing, 22(1), 47-57. doi.org/10.1111/jpm.12168
  • Koç, M. (2020). Spor yapan ve yapmayan işitme engelli bireylerin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Köse, B. G., Balık, T., Kurt, S., Özturk, H. (2018). Happiness levels of the nurses working at a university hospital. New Trends and Issues Proceedings on Advances in Pure and Applied Sciences, 10, 62–68.
  • Kurtuldu, T. (2020). Batı Karadeniz Bölgesinde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bartın.
  • Lakot, H. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ile fiziksel aktivite düzeyleri ve beden eğitimine ilişkin yatkınlıklarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Laus, D., Ribicic, G., Badrov, T. (2014). Differences in attitude towards sports by intervention police and regular police. Journal of CriminalJustice and Security,16(2),201-211.
  • Lesani, A., Mohammadpoorasl, A., Javadi, M., Ansari, H., Fakhari, A. (2016). Happiness among college students: a cross-sectional web-based study among Iranian medical students. Biotechnology And Health Sciences, 3 (2),1-6. doi: 10.17795/bhs-36029.
  • Luceno-Moreno, L., Talavera-Velasc, B., Garcia-Albuerne, Y., Martin-Garcia, J. (2020). Symptoms of posttraumatic stress, anxiety, depression, levels of resilience and burnout in Spanish health personnel during the Covid-19 pandemic. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(15), 1-25.doi.org/10.3390/ijerph17155514
  • Martin, S. B., Lavallee, D., Kellmann, M., Page, S. J. (2004). Attitudes toward sport psychology consulting of adult athletes from the United States, United Kingdom and Germany. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 2,146-160.
  • Mo, T., Layous, K., Zhou, X., Sedikides, C. (2021). Distressed but happy: health workers and volunteers during the Covid‑19 pandemic. Culture and Brain. doi.org/10.1007/s40167-021-00100-1
  • Mumcu, N. (2019). Aktif spor yapan ve yapmayan beden eğitimi öğrencilerinin stres ve mutluluk düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çorum.
  • Mumcu, N., Mumcu, H.E. (2019). Sporun stres ve mutluluk üzerine etkileri. Ankara, Akademisyen Kitabevi.
  • Nguyen, C.V. (2021). Does the Covid-19 pandemic cause people to be unhappy? Evidence from a Six-Country Survey. GLO Discussion Paper,768,1-18.
  • Pfefferbaum, B., North, C. S. (2020). Mental health and the Covid-19 pandemic. N. Eng. J. Med. 383, 510–512. doi: 10.1056/NEJMp2008017
  • Sakaoğlu, H.H., Orbatu, D., Emiroğlu, M., Çakır, Ö. (2020). Covid-19 salgını sırasında sağlık çalışanlarında spielberger durumluk ve sürekli kaygı düzeyi: Tepecik hastanesi örneği. Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi, 30,1-9. doi:10.5222/terh.2020.56873
  • Sert, E.T., Mutlu, H., Kokulu, K., Sarıtaş, A. (2020). Anxiety levels and associated factors among emergency department personnel fighting Covid-19. J Contemp Med, 10(4),556-561. doi: 10.16899/jcm.780820
  • Sevin, H.D., Küçük, S. (2016). İş görenlerin rekreasyonel etkinliklere katılım düzeyleri ile çalışma performansları arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research, 3(1), 24-31.
  • Singh, R.K.C., Devi, K.S. (2013). Attitude of higher secondary level student towards games and sports. International Journal of Physical Education, Fitness and Sports, 2(4), 80-85. doi: 10.26524/13421
  • Şahin, B., Baş, M., Çelik, A. (2015). Öznel iyi oluş ve spor. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,17(1), 23-31.
  • Şentürk, H.E. (2014). Spora yönelik tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • Özsarı, A., Altın, M. (2021). The relationship between sportsmanship and happiness. Pak. Journal of Medical and Health Sciences,15(4),1554-1559.
  • Öztürk, E., Hanbay, E., Kaya, B. (2003). Sabah sporlarına katılan ev hanımlarının spor konusundaki bilgiler, ilgiler ve görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1, 151-156.
  • Peteet, J.R. (2020). Covid 19 anxiety. Journal of Religion and Health, 59,2203–2204.doi.org/10.1007/s10943-020-01041-4
  • Polizzi, C., Lynn, S.J., Perry, A. (2020). Stress and coping in the time of covıd-19: path ways to resilience and recovery. Clinical Neuro Psychiatry, 17(2), 59-62. doi.org/10.36131/
  • Rodriguez-Bravo, A.E., De-Juanas, A., Garcia-Castilla, F.J. (2020). Effect of physical-sports leisure activities on young people’s psychological wellbeing. Front. Psychol, 11,1-9. doi: 10.3389/fpsyg.2020.543951
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2015). Using multivariate statistics. Nobel Press, p.79.
  • Thakur, T.S., Chanda, M., Gadhe, S. (2020). A study on attitude of engineering students towards sports and physical education. Journal of Engineering Education Transformations,33,204-208.
  • Togo, O.T., Öztürk, A. (2020). Spor organizasyonlarına katılan çalışanların spora yönelik tutumlarının incelenmesi: şirketler ligi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(1), 55-64. doi: 10.17155/omuspd.541185
  • Tomik, R., Olex-Zarychta, D., Mynarski, W. (2012). Social values of sport participation and their significance for youth attitudes towards physical education and sport. Studies in Physical Culture and Tourism, 19(2), 99-104.
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., Gökdağ, M. (2016). İslami ilimler fakültesi öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies, 2 (1),48-59.
  • Türkmen, M., Özsarı, A. (2020). Covid-19 salgını ve spor sektörüne etkileri. International Journal of SportCulture and Science, 8(2), 55-67, doi:10.14486/IntJSCS.2020.596.
  • Ünver, G., Kara, E., Kocaman, H. (2019). Farklı branşlardaki öğretmenlerin spora yönelik tutumlarının incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1),38-50.
  • Yavuz, C. (2019).The relationships among attitude towards sports, loneliness and happiness in adolescents. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 790-796. doi: 10.13189/ujer.2019.070319.
  • Yeni-Elbay, R., Kurtulmuş, A., Arpacıoğlu, S., Karadere, E. (2020). Depression, anxiety, stress levels of physicians and associated factors in Covid-19 pandemics. Psychiatry Research, 290. doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113130
  • Yıldız, Y. (2015). Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin sosyalleşme ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Yıldız, A.B., Arı, Ç, Yılmaz, B. (2017). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi,1(1),35-45.
  • Yüncü, V., Yılan, Y. (2020). Covid-19 pandemisinin sağlık çalışanlarına etkilerinin incelenmesi: bir durum analizi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 373-401.
  • Vanhaecht, K., Seys, D., Bruyneel, L., Cox, B., Kaesemans, G., Cloet, M., Van Den Broeck, K., Cools, O., De Witte, A., Lowet, K. (2020). Covid-19 is having a destructive impact on health-care workers’ mental well-being. Int. J. Qual. Health Care,33,1-6. doi:10.1093/intqhc/mzaa158
  • Weissleder, R., Lee, H., Ko, J., Pittet, M.J. (2020). Covid-19 diagnostics in context. Science Translational Medicine,12,546. doi: 10.1126/scitranslmed.abc1931
  • Zhang, Z., Chen, W. (2019). A systematic review of the relationship between physical activity and happiness. Journal of Happiness Studies, 20, 1305–1322. doi.org/10.1007/s10902-018-9976-0

THE RELATIONSHIP BETWEEN ATTITUDE TOWARDS SPORTS AND HAPPINESS (A RESEARCH IN THE HEALTH CARE INDUSTRY)

Year 2022, Volume: 20 Issue: 1, 36 - 47, 30.03.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.967955

Abstract

The aim of this research is to investigate the attitudes and happiness relationships of health workers who played a very important role in the process of the Covid 19 outbreak. The population of this study, in which the relationship between attitude toward sports and happiness is investigated, is composed of health care industry employees, while the sample group is 115 people who voluntarily accepted to participate in the study, selected by the convenience sampling method from this industry. The "Attitude towards Sports Scale", which was developed by Şentürk (2015) and provided validity and reliability, and the "Oxford Happiness Scale" developed by Hills and Argyle (2002), adapted to Turkish by Doğan and Çötok (2011) in order to evaluate the level of happiness were used. As well as the descriptive statistics, Independent-Samples t test, One-Way Anova test and correlation and regression methods were used within the scope of relational model. As a result;It has been found that there is a positive relationship between attitude towards sports and happiness, and that “living with sports” has a significant positive contribution in explaining the effect of attitude towards sports on happiness. It can also be said that living with sports at anytime, especially during the Covid 19 process, will increase the level of happiness.

References

  • Akduman, G. (2021). Dünyanın mutluluk karnesi. Erişim adresi:https://mag.bilgi.edu.tr/tr/haber/dunyanin-mutluluk-karnesi/
  • Aksoy, A.B., Güngör-Aytar, A., Kaytez, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin mutluluk ve alçak gönüllülük düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1119-1132.
  • Aksoy, D., Canlı, U., Atmaca, K. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 162-170. doi:1038021asbid.743961
  • Atılgan, D. (2020). Investigation of Happiness levels of individuals actively exercising for recreational purposes during the Covid-19 outbreak. Journal of Education and Recreation Patterns, 1(1), 7-16
  • Ayandele, O., Aramide, O.K. (2020). Personality traits predicting attitudes toward sports-betting among youths in Ibadan, Nigeria. Academic Psychiatry and Psychology Journal, 36(1),1-15.
  • Aydın Küçük, B. (2020). Covid-19 Küresel salgın döneminde örgütsel destek algısının iş yerinde mutluluk üzerindeki etkisi: psikolojik güçlendirmenin aracı rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (2), 1348-1372.
  • Başar, S., Sarı, İ. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3),25-34.
  • Başaran, Z., Doğanay, M., Çolak, S., Erdal, R. (2019). Fitness merkezi üyelerinin egzersiz bağımlılığı, mutluluk ve yaşam doyumlarının kişisel özellikler açısından incelenmesi. 2. Uluslararası Herkes İçin Spor ve Wellness Kongresi, 25-28 Nisan, Antalya.
  • Brown, S.M., Doom, J.R., Lechuga-Pena, S., Watamura, S. E., Koppelsa, T. (2020). Stress and parenting during the global Covid-19 pandemic. Child Abuse & Neglect,110(2), doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104699
  • Çankaya, M. (2020). Covid-19 pandemisi ve sağlık çalışanlarının iyilik hali değişimi. (Ed: H. Nagy, R. Huseynov) International Congress on Social Sciences 7, 23-25. Budapest, Hungary, Proceeding book, 446-460.
  • Çoban, Ü., Bayazıt B., Atalı, L., Uca, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının benlik saygısı düzeyine etkisinin incelenmesi (Doğu Marmara Bölgesi Üniversiteleri Örneği). Turkish Studies, 15(1), 105-116. doi.org/10.29228/TurkishStudies.39954
  • Demir, K., Duman, S. (2019). Bireylerin spor yapma durumlarıyla, benlik saygıları ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-449.
  • Diener, E., Seligman, M.E.P. (2002). Very happy people. American Psychological Society,13(1),81-84.
  • Doğan, T. Çötok, N.A (2011). Adaptation of the short form of the Oxford happiness questionnaire into Turkish: a validity and reliability study. Turkish Psychological Counseling and Journal, 4(36),165-172.
  • Euronews (2020). Amerikalılar Covid-19 salgını yüzünden son 50 yılın en mutsuz dönemini yaşıyor. Erişim adresi: tr.euronews.com/2020/06/16/anket.
  • Fisher, C.D. (2010). Happiness at work. International Journal Of Management Reviews, 12, 384-412. doi: 10.1111/j.1468-2370.2009.00270.x
  • Fromm, E. (1995). Mutluluk ve Erdem. Türkiye İş Bankası Kültür Yay. (Çev: Ayda Yörükan), s.200.
  • Gonzalez-Hernandez, J., Lopez-Mora, C., Portoles-Arino, A., Munoz-Villena, A.J., Mendoza-Díaz, Y. (2017). Psychological well-being, personality and physical activity. One Life Style for the Adult Life. Accion Psicologica, 14(1), 65-78. doi:10.5944/ap.14.1.19262
  • Gonzales, J.D., Fernandez, J.V.,Ordonez, B.D.I., Morales, B.L. (2017). Sport and happiness. Educacion Física y Deportes,130,18-28. doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.
  • Gökdağ, M., Türkmen, M., Akyüz, H. (2019). Okul yöneticilerinin spora yönelik tutumlarının belirlenmesi (Bartın Örneği). International Journal of Contemporary Educational Studies, 5(2), 200-219.
  • Göksel, A.G., Caz, Çağdaş., Yazıcı, Ö.F., İkizler, H.C. (2016). Farklı bölümlerdeki öğrencilerin spora yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8(2), 123-134.
  • Gullen,W., Gulati,G., Kelly, B.D. (2020). Mental health in the Covid-19 pandemic. QJM: An International Journal of Medicine, 311–312. doi: 10.1093/qjmed/hcaa110
  • Güngör, N. B., Çelik, O. B. (2020). The Effect of attitude towards sport of sports science faculty students on mental well-being. International Journal of Eurasian Education and Culture, 8,468-493.
  • Hills, P., Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences 33(7), 1071–1082.
  • Hoseini Amiri, M., Abbasi, M. (2018). Investigation of the level and correlates of happiness among the students of Qom university of medical in 2017 (Iran). Qoom Univ Med Sci Joutnal, 12(9), 58-65. doi.org/10.29252/qums.12.9.58
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. 34. Baskı. Ankara, Nobel. S.114.
  • Karageorghis, C. I., Bird, J.M., Hutchinson, J.C., Hamer, M., Delevoye-Turrell, Y.N., Guerin, S.M.R., Mullin, E.M., Mellano, K.T., Parsons-Smith, R.L., Terry, V.R., Terry, P.C. (2021). Physical activity and mental well-being under Covid-19 lockdown: a crosssectional multination study. BMC Public Health, 21,988. doi.org/10.1186/s12889-021-10931-5
  • Kamthan, S., Sharma, S., Bansal, R., Pant, B., Saxena, P., Chansoria, S., Shukla, A. (2019). Happiness among second year MBBS students and its correlates using Oxford Happiness Questionnaire. Journal of Oral Biology and Craniofacial Research,9(2),190-192. doi.org/10.1016/j.jobcr.2018.06.003
  • Kamtsios, S. (2010). Gender differences in elementary school children in perceived athletic competence, body attractiveness, attitudes towards exercise and participation in physicalactivity. International Quarterly of Sport Science,2, 10-18.
  • Khazaee‐pool, M., Sadeghi, R., Majlessi, F., Rahimi Foroushani, A. (2015). Effects of physical exercise programme on happiness among older people. Journal of Psychiatric And Mental Health Nursing, 22(1), 47-57. doi.org/10.1111/jpm.12168
  • Koç, M. (2020). Spor yapan ve yapmayan işitme engelli bireylerin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Köse, B. G., Balık, T., Kurt, S., Özturk, H. (2018). Happiness levels of the nurses working at a university hospital. New Trends and Issues Proceedings on Advances in Pure and Applied Sciences, 10, 62–68.
  • Kurtuldu, T. (2020). Batı Karadeniz Bölgesinde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bartın.
  • Lakot, H. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ile fiziksel aktivite düzeyleri ve beden eğitimine ilişkin yatkınlıklarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Laus, D., Ribicic, G., Badrov, T. (2014). Differences in attitude towards sports by intervention police and regular police. Journal of CriminalJustice and Security,16(2),201-211.
  • Lesani, A., Mohammadpoorasl, A., Javadi, M., Ansari, H., Fakhari, A. (2016). Happiness among college students: a cross-sectional web-based study among Iranian medical students. Biotechnology And Health Sciences, 3 (2),1-6. doi: 10.17795/bhs-36029.
  • Luceno-Moreno, L., Talavera-Velasc, B., Garcia-Albuerne, Y., Martin-Garcia, J. (2020). Symptoms of posttraumatic stress, anxiety, depression, levels of resilience and burnout in Spanish health personnel during the Covid-19 pandemic. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(15), 1-25.doi.org/10.3390/ijerph17155514
  • Martin, S. B., Lavallee, D., Kellmann, M., Page, S. J. (2004). Attitudes toward sport psychology consulting of adult athletes from the United States, United Kingdom and Germany. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 2,146-160.
  • Mo, T., Layous, K., Zhou, X., Sedikides, C. (2021). Distressed but happy: health workers and volunteers during the Covid‑19 pandemic. Culture and Brain. doi.org/10.1007/s40167-021-00100-1
  • Mumcu, N. (2019). Aktif spor yapan ve yapmayan beden eğitimi öğrencilerinin stres ve mutluluk düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çorum.
  • Mumcu, N., Mumcu, H.E. (2019). Sporun stres ve mutluluk üzerine etkileri. Ankara, Akademisyen Kitabevi.
  • Nguyen, C.V. (2021). Does the Covid-19 pandemic cause people to be unhappy? Evidence from a Six-Country Survey. GLO Discussion Paper,768,1-18.
  • Pfefferbaum, B., North, C. S. (2020). Mental health and the Covid-19 pandemic. N. Eng. J. Med. 383, 510–512. doi: 10.1056/NEJMp2008017
  • Sakaoğlu, H.H., Orbatu, D., Emiroğlu, M., Çakır, Ö. (2020). Covid-19 salgını sırasında sağlık çalışanlarında spielberger durumluk ve sürekli kaygı düzeyi: Tepecik hastanesi örneği. Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi, 30,1-9. doi:10.5222/terh.2020.56873
  • Sert, E.T., Mutlu, H., Kokulu, K., Sarıtaş, A. (2020). Anxiety levels and associated factors among emergency department personnel fighting Covid-19. J Contemp Med, 10(4),556-561. doi: 10.16899/jcm.780820
  • Sevin, H.D., Küçük, S. (2016). İş görenlerin rekreasyonel etkinliklere katılım düzeyleri ile çalışma performansları arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research, 3(1), 24-31.
  • Singh, R.K.C., Devi, K.S. (2013). Attitude of higher secondary level student towards games and sports. International Journal of Physical Education, Fitness and Sports, 2(4), 80-85. doi: 10.26524/13421
  • Şahin, B., Baş, M., Çelik, A. (2015). Öznel iyi oluş ve spor. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,17(1), 23-31.
  • Şentürk, H.E. (2014). Spora yönelik tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • Özsarı, A., Altın, M. (2021). The relationship between sportsmanship and happiness. Pak. Journal of Medical and Health Sciences,15(4),1554-1559.
  • Öztürk, E., Hanbay, E., Kaya, B. (2003). Sabah sporlarına katılan ev hanımlarının spor konusundaki bilgiler, ilgiler ve görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1, 151-156.
  • Peteet, J.R. (2020). Covid 19 anxiety. Journal of Religion and Health, 59,2203–2204.doi.org/10.1007/s10943-020-01041-4
  • Polizzi, C., Lynn, S.J., Perry, A. (2020). Stress and coping in the time of covıd-19: path ways to resilience and recovery. Clinical Neuro Psychiatry, 17(2), 59-62. doi.org/10.36131/
  • Rodriguez-Bravo, A.E., De-Juanas, A., Garcia-Castilla, F.J. (2020). Effect of physical-sports leisure activities on young people’s psychological wellbeing. Front. Psychol, 11,1-9. doi: 10.3389/fpsyg.2020.543951
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2015). Using multivariate statistics. Nobel Press, p.79.
  • Thakur, T.S., Chanda, M., Gadhe, S. (2020). A study on attitude of engineering students towards sports and physical education. Journal of Engineering Education Transformations,33,204-208.
  • Togo, O.T., Öztürk, A. (2020). Spor organizasyonlarına katılan çalışanların spora yönelik tutumlarının incelenmesi: şirketler ligi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(1), 55-64. doi: 10.17155/omuspd.541185
  • Tomik, R., Olex-Zarychta, D., Mynarski, W. (2012). Social values of sport participation and their significance for youth attitudes towards physical education and sport. Studies in Physical Culture and Tourism, 19(2), 99-104.
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., Gökdağ, M. (2016). İslami ilimler fakültesi öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies, 2 (1),48-59.
  • Türkmen, M., Özsarı, A. (2020). Covid-19 salgını ve spor sektörüne etkileri. International Journal of SportCulture and Science, 8(2), 55-67, doi:10.14486/IntJSCS.2020.596.
  • Ünver, G., Kara, E., Kocaman, H. (2019). Farklı branşlardaki öğretmenlerin spora yönelik tutumlarının incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1),38-50.
  • Yavuz, C. (2019).The relationships among attitude towards sports, loneliness and happiness in adolescents. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 790-796. doi: 10.13189/ujer.2019.070319.
  • Yeni-Elbay, R., Kurtulmuş, A., Arpacıoğlu, S., Karadere, E. (2020). Depression, anxiety, stress levels of physicians and associated factors in Covid-19 pandemics. Psychiatry Research, 290. doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113130
  • Yıldız, Y. (2015). Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin sosyalleşme ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Yıldız, A.B., Arı, Ç, Yılmaz, B. (2017). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi,1(1),35-45.
  • Yüncü, V., Yılan, Y. (2020). Covid-19 pandemisinin sağlık çalışanlarına etkilerinin incelenmesi: bir durum analizi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 373-401.
  • Vanhaecht, K., Seys, D., Bruyneel, L., Cox, B., Kaesemans, G., Cloet, M., Van Den Broeck, K., Cools, O., De Witte, A., Lowet, K. (2020). Covid-19 is having a destructive impact on health-care workers’ mental well-being. Int. J. Qual. Health Care,33,1-6. doi:10.1093/intqhc/mzaa158
  • Weissleder, R., Lee, H., Ko, J., Pittet, M.J. (2020). Covid-19 diagnostics in context. Science Translational Medicine,12,546. doi: 10.1126/scitranslmed.abc1931
  • Zhang, Z., Chen, W. (2019). A systematic review of the relationship between physical activity and happiness. Journal of Happiness Studies, 20, 1305–1322. doi.org/10.1007/s10902-018-9976-0
There are 69 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Article
Authors

Arif Özsarı 0000-0002-4753-8049

Mehmet Çağrı Çetın 0000-0001-7667-2143

Early Pub Date March 24, 2022
Publication Date March 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Özsarı, A., & Çetın, M. Ç. (2022). SPORA YÖNELİK TUTUM VE MUTLULUK İLİŞKİSİ (SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA). SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 36-47. https://doi.org/10.33689/spormetre.967955

Flag Counter