Research Article
BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMEN ADAYLARININ 21. YÜZYIL BECERİLERİ ÖZ-YETERLİK ALGILARI

Year 2022, Volume: 20 Issue: 1, 70 - 81, 30.03.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.981738

Abstract

Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma türü olan genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubu Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde 2018-2019 yılında öğrenim görmekte olan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümü öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma verileri Kişisel Bilgi Formu ve 21. Yüzyıl Becerileri Öz yeterlik Algısı Ölçeği ile toplanmıştır. Toplanan verilerin istatistiksel analizleri için Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 22.0 bilgisayar paket programı kullanılmıştır. Sürekli değişkenlerin normal dağılıma uygunluğu görsel (histogram ve olasılık grafikleri) ve analitik yöntemler (Kolmogorov- Smirnov/Shapiro-Wilk testleri) kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan normallik analizleri sonucu sürekli değişkenlere ait verilerden gruplar arasında normal dağıldığı saptanan verilerde iki grup arasındaki karşılaştırma analizleri için Bağımsız Örneklem t-testi, çoklu grup karşılaştırmalarında ise One Way ANOVA kullanılmıştır. Normal dağılıma uymayan verilerde ise bağımsız gruplar arasında kategorik değişkenler için yapılan karşılaştırma analizinde ki-kare testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularında beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencilerinin 21.yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, akademik not ortalaması, mezun oldukları lise türüne göre anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılırken, lisansüstü eğitim yapma isteği lehine anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ortaya çıkan bu sonuç, lisansüstü eğitim yapmak isteyen öğrencilerin gelişimlerini sürdürmek, kendilerini geliştirmek ve akademik kariyer yapmak gibi amaçları olduğu için diğer öğrencilere göre farkındalıklarının daha yüksek olduğu söylenebilir.

References

  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175. https://dergipark.org.tr
  • ATCS (Assessment and Teaching of 21st Century Skills). (2010). Draft white paper 1 defining 21st century skills. Assesment and Teaching of 21st Century Skills. http://oei.org.ar/ibertic/evaluacion/sites/default/files/biblioteca/24_defining-21st-century- skills.pdf adresinden 4 Nisan 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Başar, S. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançları, 21. yy becerileri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T., Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845-874.
  • Çelebi, M., Sevinç, Ş. (2019). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının ve bu becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi. Educatıonal Scıences Proceedıng Book, 157.
  • Dede, C. (2009). Comparing frameworks for “21st century skills”. http://sttechnology.pbworks. com/f/Dede_(2010)_Comparing%20Frameworks%20for%2021st%20Century%20Skills.pdf adresinden 2 Mayıs 2019 tarihinde alınmıştır.
  • DeSeCo (Definition and Selection of Competencies ).( 2005). The Defınıtıon And Selectıon Of Key Competencıes.https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.43469.downloadlist.2296.downloadfile.tmp/2005.dskcexecutivesummary.en.pdf adresinden 31Temmuz 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Göksün, D. O., Kurt, A. A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190), 107-130. doi: 10.15390/EB.2017.7089
  • Günüç, S., Odabaşı, H., Abdullah, K. (2013). 21. yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: bir twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 436-455.
  • Gürültü, E., Aslan, M., Bülent, A. L. C. I. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. Seta Analiz,272. Erişim adresi: https://www.setav.org/analiz.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (ss.123-129). Erişim adresi: https://www.researchgate.net
  • Kennedy, G. E., Judd, T. S., Churchward, A., Gray, K., Krause, K. L. (2008). First year students' experiences with technology: Are they really digital natives? Australasian Journal Of Educational Technology, 24(1), 108-122. Erişim adresi: http://citeseerx.ist.psu.edu
  • Kozikoğlu, İ. (2014). Üniversite ve meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(3).
  • Kozikoğlu, İ., Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 522-531.doi: 10.5961/jhes.2018.293
  • Melnychuk, N., Robinson, D. B., Lu, C., Chorney, D., Randall, L. (2011). Physical education teacher education (PETE) in Canada. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'éducation, 34(2), 148-168.
  • Murat, A. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri yeterlik algıları ilee stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Namlı, A. K., Temel, C. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi ve program önerisi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 321-351.
  • OECD (2017). OECD Skills Outlook 2017: Skills and Global Value Chains. OECD Publishing. Paris:http://dx.doi.org/10.1787/9789264273351
  • Özden, D. Ö., Tayşi, E. K., Şahin, H. K., Kaya, S. D., Bayram, F. Ö. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları: Kütahya örneği. Electronic Turkish Studies, 13(27).
  • Partnership for 21st Century Skills. (2009). A. framework for 21st century learning. Tucson: AZ: P21.http://www.21stcenturyskills.org.
  • Papastergiou, M. (2010). Enhancing physical education and sport science students’ self-efficacy and attitudes regarding information and communication technologies through a computer literacy course. Computers & Education, 54(1), 298-308.
  • Şad, S. N., Nalçacı, Ö. İ. (2015). Öğretmen adaylarının eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmaya ilişkin yeterlilik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1).
  • Topçu, S. M., Çiftçi, A. (2019). 21. yüzyıl becerileri ve STEM. A. Öğretir Özçelik ve M. N. Tuğluk (Ed.), Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl Becerileri. (ss. 95- 114). Ankara: Pegem Akademi.
  • Trilling, B., Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. San Francisco: Published by Jossey-Bass.
  • Tutkun, Ö. F. Aksoyalp, Y. (2010). 21. Yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 361-371. Erişim adresi: http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi, MYK, www.myk.gov.tr/index.php/ en/turkiye-yeterlilikler-cercevesi, (Erişim tarihi: 12 Mayıs 2019).
  • Uluyol, Ç., Eryılmaz, S. (2015). 21. Yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209- 229.
  • Valli, P., Perkkilä, P., Valli, R. (2014). Adult pre-service teachers applying 21st century skills in the practice. Athens Journal of Education, 1.
  • Voogt, J., Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321.
Year 2022, Volume: 20 Issue: 1, 70 - 81, 30.03.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.981738

Abstract

References

  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175. https://dergipark.org.tr
  • ATCS (Assessment and Teaching of 21st Century Skills). (2010). Draft white paper 1 defining 21st century skills. Assesment and Teaching of 21st Century Skills. http://oei.org.ar/ibertic/evaluacion/sites/default/files/biblioteca/24_defining-21st-century- skills.pdf adresinden 4 Nisan 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Başar, S. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançları, 21. yy becerileri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T., Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845-874.
  • Çelebi, M., Sevinç, Ş. (2019). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının ve bu becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi. Educatıonal Scıences Proceedıng Book, 157.
  • Dede, C. (2009). Comparing frameworks for “21st century skills”. http://sttechnology.pbworks. com/f/Dede_(2010)_Comparing%20Frameworks%20for%2021st%20Century%20Skills.pdf adresinden 2 Mayıs 2019 tarihinde alınmıştır.
  • DeSeCo (Definition and Selection of Competencies ).( 2005). The Defınıtıon And Selectıon Of Key Competencıes.https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.43469.downloadlist.2296.downloadfile.tmp/2005.dskcexecutivesummary.en.pdf adresinden 31Temmuz 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Göksün, D. O., Kurt, A. A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190), 107-130. doi: 10.15390/EB.2017.7089
  • Günüç, S., Odabaşı, H., Abdullah, K. (2013). 21. yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: bir twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 436-455.
  • Gürültü, E., Aslan, M., Bülent, A. L. C. I. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. Seta Analiz,272. Erişim adresi: https://www.setav.org/analiz.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (ss.123-129). Erişim adresi: https://www.researchgate.net
  • Kennedy, G. E., Judd, T. S., Churchward, A., Gray, K., Krause, K. L. (2008). First year students' experiences with technology: Are they really digital natives? Australasian Journal Of Educational Technology, 24(1), 108-122. Erişim adresi: http://citeseerx.ist.psu.edu
  • Kozikoğlu, İ. (2014). Üniversite ve meslek yüksekokulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(3).
  • Kozikoğlu, İ., Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 522-531.doi: 10.5961/jhes.2018.293
  • Melnychuk, N., Robinson, D. B., Lu, C., Chorney, D., Randall, L. (2011). Physical education teacher education (PETE) in Canada. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'éducation, 34(2), 148-168.
  • Murat, A. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri yeterlik algıları ilee stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Namlı, A. K., Temel, C. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi ve program önerisi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 321-351.
  • OECD (2017). OECD Skills Outlook 2017: Skills and Global Value Chains. OECD Publishing. Paris:http://dx.doi.org/10.1787/9789264273351
  • Özden, D. Ö., Tayşi, E. K., Şahin, H. K., Kaya, S. D., Bayram, F. Ö. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları: Kütahya örneği. Electronic Turkish Studies, 13(27).
  • Partnership for 21st Century Skills. (2009). A. framework for 21st century learning. Tucson: AZ: P21.http://www.21stcenturyskills.org.
  • Papastergiou, M. (2010). Enhancing physical education and sport science students’ self-efficacy and attitudes regarding information and communication technologies through a computer literacy course. Computers & Education, 54(1), 298-308.
  • Şad, S. N., Nalçacı, Ö. İ. (2015). Öğretmen adaylarının eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmaya ilişkin yeterlilik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1).
  • Topçu, S. M., Çiftçi, A. (2019). 21. yüzyıl becerileri ve STEM. A. Öğretir Özçelik ve M. N. Tuğluk (Ed.), Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl Becerileri. (ss. 95- 114). Ankara: Pegem Akademi.
  • Trilling, B., Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. San Francisco: Published by Jossey-Bass.
  • Tutkun, Ö. F. Aksoyalp, Y. (2010). 21. Yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 361-371. Erişim adresi: http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi, MYK, www.myk.gov.tr/index.php/ en/turkiye-yeterlilikler-cercevesi, (Erişim tarihi: 12 Mayıs 2019).
  • Uluyol, Ç., Eryılmaz, S. (2015). 21. Yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209- 229.
  • Valli, P., Perkkilä, P., Valli, R. (2014). Adult pre-service teachers applying 21st century skills in the practice. Athens Journal of Education, 1.
  • Voogt, J., Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Article
Authors

Yağmur Güler 0000-0001-8883-6504

Fehmi Tuncel 0000-0003-3940-673X

Early Pub Date March 24, 2022
Publication Date March 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Güler, Y., & Tuncel, F. (2022). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMEN ADAYLARININ 21. YÜZYIL BECERİLERİ ÖZ-YETERLİK ALGILARI. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 70-81. https://doi.org/10.33689/spormetre.981738

Flag Counter