The Creativity Anxiety Scale (CAS; Daker et al., 2020) has been validated in several contexts, but no Turkish adaptation has yet been undertaken. This study aimed to adapt the CAS into Turkish and evaluate its psychometric properties among 344 middle school students. Following a rigorous translation–back translation procedure and expert review, confirmatory factor analysis (CFA) was conducted. The initial two-factor model, distinguishing creativity anxiety (CA) from non-creativity anxiety (NCA), showed poor fit. Sequentially freeing residual covariances between matched CA–NCA items substantially improved fit, yielding excellent indices (CFI = 0.987; TLI = 0.983; RMSEA = 0.042; SRMR = 0.023). Reliability analyses indicated strong internal consistency (α = .93 for CA; α = .91 for NCA). However, the near-unity correlation between CA and NCA suggests overlap with general evaluative anxiety and potential method effects. Despite these limitations, the Turkish CAS provides a valid and reliable instrument to investigate creativity-specific anxiety and its educational implications in the Turkish context.
Yaratıcılık Kaygısı Ölçeğinin (Creativity Anxiety Scale, CAS; Daker ve ark., 2020) farklı bağlamlarda geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış olmasına rağmen, Türkçe uyarlaması henüz gerçekleştirilmemiştir. Bu çalışmada CAS’ın Türkçeye uyarlanması ve 344 ortaokul öğrencisi üzerinde psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çeviri–geri çeviri süreci ve uzman görüşü sonrasında doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Yaratıcılık kaygısı (CA) ve yaratıcılık dışı kaygı (NCA) boyutlarını ayıran başlangıçtaki iki faktörlü modelin uyum indeksleri düşük bulunmuştur. Ancak CA–NCA eşleşen maddeler arasındaki hata kovaryanslarının serbest bırakılması ile model uyumu aşamalı olarak iyileşmiş ve mükemmel uyum değerleri elde edilmiştir (CFI = 0,987; TLI = 0,983; RMSEA = 0,042; SRMR = 0,023). Güvenirlik analizleri, alt boyutlar için yüksek iç tutarlılık göstermiştir (CA için α = 0,93; NCA için α = 0,91). Bununla birlikte, CA ve NCA arasındaki korelasyonun 1'e oldukça yakın çıkması, genel değerlendirme kaygısı ile örtüşme ve olası yöntem etkilerine işaret etmektedir. Bu sınırlılıklara rağmen, Türkçe CAS, yaratıcılığa özgü kaygının incelenmesi ve eğitimsel yansımalarının araştırılması için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabilir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Cross-Cultural Scale Adaptation |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 4, 2025 |
| Publication Date | November 7, 2025 |
| Submission Date | September 29, 2025 |
| Acceptance Date | November 4, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Eurasian Scientific Journal Index | Türk Eğitim İndeksi | Asos Index | Google Scholar |