Bu çalışma; 18-24 ay aralığındaki bebeklerin bilişsel, dil, psikomotor ve sosyal-duygusal gelişimlerini destekleyen giysi (GDG) tasarımları oluşturmak ve bu tür giysilerin yeni pazar potansiyeline ilişkin ebeveynlerin satın alma/tercih etme durumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın uzman ve çalışma grubunu; amaçlı örnekleme metoduyla seçilmiş 11 uzman ve kartopu örnekleme metoduyla Web tabanlı anket uygulaması üzerinden gönüllük esasıyla katılım sağlayan 18-24 ay aralığında bebeği olan 150 ebeveyn oluşturmaktadır. Karma araştırma yöntemini içeren çalışmada, GDG tasarım sürecinin oluşturulmasında nitel, yarı deneysel/uygulayıcı araştırma; ebeveyn görüşlerinin alınmasında nicel, tarama modelli araştırma tercih edilmiştir. Uzman verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu, ebeveyn tercihlerinin belirlenmesinde yapılandırılmış anket formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ebeveynlerin GDG hakkında %52’sinin bilgisinin olduğu, %58,7’sinin GDG hiç rastlamadığı ve %78,7’sinin bu tür giysileri hiç kullanmadığı bilgisine ulaşılmıştır. Ebeveynlerin GDG tercihleri incelendiğinde; estetik kavramından çok fonksiyonelliği tercih ettikleri aynı zamanda görsel, işitsel ve dokunsal uyaran içeren giysileri satın alma/beğenme hususunda belirleyici bir özellik olarak gördükleri belirlenmiştir.
Gelişimi destekleyen bebek giysileri Oyun giysileri Özel amaçlı bebek giysileri Ebeveyn tercihleri
This study was conducted to create clothing (GDG) designs that support the cognitive, language, psychomotor and social-emotional development of babies aged 18-24 months and to determine the purchase/preference status of parents regarding the new market potential of such clothes. The expert and working group of the research consists of 11 experts selected by purposeful sampling method and 150 parents with babies between 18-24 months who participated voluntarily through a Web-based survey application with the snowball sampling method. In the study, which includes the mixed research method, qualitative, quasi-experimental/applicative research was preferred in the creation of the GDG design process and quantitative screening model research was preferred in taking parental views. A semi-structured interview form was used to collect expert data, and a structured questionnaire was used to determine parental preferences. As a result of the research, it was found that 52% of the parents knew about GDG, 58.7% had never seen GDG and 78.7% never used such clothes. When the parents' GDG preferences are examined, it was found that they prefer functionality rather than the concept of aesthetics, and also they see them as a determining feature in purchasing/liking clothes containing visual, auditory and tactile stimuli.
Baby clothes that support development Play clothes Special purpose baby clothes Parent preferences
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2022 |
Submission Date | September 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 5 |