Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebeveynlerin Gelişimi Destekleyen Giysileri Tercih Etme Eğilimlerinin Belirlenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 5, 20 - 32, 23.12.2022

Öz

Bu çalışma; 18-24 ay aralığındaki bebeklerin bilişsel, dil, psikomotor ve sosyal-duygusal gelişimlerini destekleyen giysi (GDG) tasarımları oluşturmak ve bu tür giysilerin yeni pazar potansiyeline ilişkin ebeveynlerin satın alma/tercih etme durumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın uzman ve çalışma grubunu; amaçlı örnekleme metoduyla seçilmiş 11 uzman ve kartopu örnekleme metoduyla Web tabanlı anket uygulaması üzerinden gönüllük esasıyla katılım sağlayan 18-24 ay aralığında bebeği olan 150 ebeveyn oluşturmaktadır. Karma araştırma yöntemini içeren çalışmada, GDG tasarım sürecinin oluşturulmasında nitel, yarı deneysel/uygulayıcı araştırma; ebeveyn görüşlerinin alınmasında nicel, tarama modelli araştırma tercih edilmiştir. Uzman verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu, ebeveyn tercihlerinin belirlenmesinde yapılandırılmış anket formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ebeveynlerin GDG hakkında %52’sinin bilgisinin olduğu, %58,7’sinin GDG hiç rastlamadığı ve %78,7’sinin bu tür giysileri hiç kullanmadığı bilgisine ulaşılmıştır. Ebeveynlerin GDG tercihleri incelendiğinde; estetik kavramından çok fonksiyonelliği tercih ettikleri aynı zamanda görsel, işitsel ve dokunsal uyaran içeren giysileri satın alma/beğenme hususunda belirleyici bir özellik olarak gördükleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akaroğlu, G., Dağ, N., Besrek, S., Selvi, M. & Altıparmak, Ş. (2019). Ebeveyn çocuk iletişiminde oyunun rolü. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, S 3: 208-228.
  • Arıkan, R. (2018). Anket yöntemi üzerinde bir değerlendirme. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 97-159. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/husbd/issue/39647/452737.
  • Bekmezci, H. & Özkan, H. (2015). Oyun ve oyuncağın çocuk sağlığına etkisi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 5(2), 81-87. doi:10.5222/buchd.2015.081.
  • Bıçakçı, M.Y. (2019).Gelişimin değerlendirilmesi. A. Köksal Akyol (Ed.). Erken çocukluk döneminde gelişim I (0-36 ay) içinde on dördüncü bölüm s.387 (2. Baskı). Ankara: Anı Yayınları. Erişim adresi https://www.turcademy.com/tr.
  • Diken, İ. H., Vuran, S., Yanardağ, M., Diken, Ö., Ülke Kürkçüoğlu, B., Aksoy, F., Ünlü, E., Çelik, S. & Tomris, G. (2018). 0-36 aylık gelişimi risk altındaki çocuklar için gelişimsel destek programı (3. Baskı). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları; No 3687 Engelliler Araştırma Enstitüsü Yayınları; No 9. Erişim adresi https://www.gedep.org/resources/assets/site/pdf/gedep.pdf.
  • Doğan Keskin, A. & Baykoç, N. (2015). Hastanede çocuk gelişimi birimine yönlendirilen çocukların değerlendirilmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, Uluslararası Katılımlı 3. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongre Kitabı. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/husbfd/issue/7893/103877.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2018). Çocukların ince ve kaba motor gelişimlerine oyun etkinliklerinin etkisinin incelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 243- 258. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/37951/435683.
  • Gallahue, D.L., Ozmun, J.C. & Goodway, J.D. (2014). Motor gelişimi anlamak (7.baskı). Nobel Yayın: Ankara.
  • Güneri, E. (2016). Gelişim testleri (Cilt 2) (1.Baskı). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Kahraman, Ö. G, Ceylan Ş, Korkmaz E. (2016). 0-3 yaş arası çocukların gelişimsel değerlendirmelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 60 - 69.
  • Kaytez, N. , Kaytez, N. & Durualp, E. (2014). Türkiye’de okul öncesinde oyun ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014 (2), 110-122. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/7322/95830.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk M.N. & Kök M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16:325-42.
  • Kuzu, A., Çankaya, S., ve Mısırlı, Z.A. (2011). Tasarım tabanlı araştırma ve öğrenme ortamlarının tasarımı ve geliştirilmesinde kullanımı. Anadolu Journal of Educational Sciences International, Temmuz 2011, 1(1), 19-35.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, (2013). 0-36 aylık çocuklar için eğitim programı. Ankara, Erişim adresi http://tegm. meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/0-36program.pdf
  • Savoia, A. (2011). Pretotype ıt (2.edition). Erişim adresi https://www.pretotyping.org/uploads/1/4/0/9/14099067/pretotype_it_2nd_pretotype_edition-2.pdf
  • TÜİK. (2021). İl, tek yaş ve cinsiyete göre nüfus. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2021-45500.
  • UNİCEF Çocuk Hakları Evrensel Sözleşmesi Erişim adresi https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na-dairs%C3%B6zle%C5%9Fme.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınları.

Determining The Tendencies of Parents to Prefer Developmental Clothing

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 5, 20 - 32, 23.12.2022

Öz

This study was conducted to create clothing (GDG) designs that support the cognitive, language, psychomotor and social-emotional development of babies aged 18-24 months and to determine the purchase/preference status of parents regarding the new market potential of such clothes. The expert and working group of the research consists of 11 experts selected by purposeful sampling method and 150 parents with babies between 18-24 months who participated voluntarily through a Web-based survey application with the snowball sampling method. In the study, which includes the mixed research method, qualitative, quasi-experimental/applicative research was preferred in the creation of the GDG design process and quantitative screening model research was preferred in taking parental views. A semi-structured interview form was used to collect expert data, and a structured questionnaire was used to determine parental preferences. As a result of the research, it was found that 52% of the parents knew about GDG, 58.7% had never seen GDG and 78.7% never used such clothes. When the parents' GDG preferences are examined, it was found that they prefer functionality rather than the concept of aesthetics, and also they see them as a determining feature in purchasing/liking clothes containing visual, auditory and tactile stimuli.

Kaynakça

  • Akaroğlu, G., Dağ, N., Besrek, S., Selvi, M. & Altıparmak, Ş. (2019). Ebeveyn çocuk iletişiminde oyunun rolü. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, S 3: 208-228.
  • Arıkan, R. (2018). Anket yöntemi üzerinde bir değerlendirme. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 97-159. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/husbd/issue/39647/452737.
  • Bekmezci, H. & Özkan, H. (2015). Oyun ve oyuncağın çocuk sağlığına etkisi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 5(2), 81-87. doi:10.5222/buchd.2015.081.
  • Bıçakçı, M.Y. (2019).Gelişimin değerlendirilmesi. A. Köksal Akyol (Ed.). Erken çocukluk döneminde gelişim I (0-36 ay) içinde on dördüncü bölüm s.387 (2. Baskı). Ankara: Anı Yayınları. Erişim adresi https://www.turcademy.com/tr.
  • Diken, İ. H., Vuran, S., Yanardağ, M., Diken, Ö., Ülke Kürkçüoğlu, B., Aksoy, F., Ünlü, E., Çelik, S. & Tomris, G. (2018). 0-36 aylık gelişimi risk altındaki çocuklar için gelişimsel destek programı (3. Baskı). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları; No 3687 Engelliler Araştırma Enstitüsü Yayınları; No 9. Erişim adresi https://www.gedep.org/resources/assets/site/pdf/gedep.pdf.
  • Doğan Keskin, A. & Baykoç, N. (2015). Hastanede çocuk gelişimi birimine yönlendirilen çocukların değerlendirilmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, Uluslararası Katılımlı 3. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongre Kitabı. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/husbfd/issue/7893/103877.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2018). Çocukların ince ve kaba motor gelişimlerine oyun etkinliklerinin etkisinin incelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 243- 258. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/37951/435683.
  • Gallahue, D.L., Ozmun, J.C. & Goodway, J.D. (2014). Motor gelişimi anlamak (7.baskı). Nobel Yayın: Ankara.
  • Güneri, E. (2016). Gelişim testleri (Cilt 2) (1.Baskı). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Kahraman, Ö. G, Ceylan Ş, Korkmaz E. (2016). 0-3 yaş arası çocukların gelişimsel değerlendirmelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 60 - 69.
  • Kaytez, N. , Kaytez, N. & Durualp, E. (2014). Türkiye’de okul öncesinde oyun ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014 (2), 110-122. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/7322/95830.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk M.N. & Kök M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16:325-42.
  • Kuzu, A., Çankaya, S., ve Mısırlı, Z.A. (2011). Tasarım tabanlı araştırma ve öğrenme ortamlarının tasarımı ve geliştirilmesinde kullanımı. Anadolu Journal of Educational Sciences International, Temmuz 2011, 1(1), 19-35.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, (2013). 0-36 aylık çocuklar için eğitim programı. Ankara, Erişim adresi http://tegm. meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/0-36program.pdf
  • Savoia, A. (2011). Pretotype ıt (2.edition). Erişim adresi https://www.pretotyping.org/uploads/1/4/0/9/14099067/pretotype_it_2nd_pretotype_edition-2.pdf
  • TÜİK. (2021). İl, tek yaş ve cinsiyete göre nüfus. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2021-45500.
  • UNİCEF Çocuk Hakları Evrensel Sözleşmesi Erişim adresi https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na-dairs%C3%B6zle%C5%9Fme.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sümeyye Kayacan 0000-0003-3098-7443

Neşe Çeğindir 0000-0002-8538-9224

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Kayacan, S., & Çeğindir, N. (2022). Ebeveynlerin Gelişimi Destekleyen Giysileri Tercih Etme Eğilimlerinin Belirlenmesi. STAR Sanat Ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3(5), 20-32.