The aim of this study is to highlight the impact and significance of augmented reality applications, which combine real and virtual objects, in outdoor advertising through practical examples.
As technology advances, alternative applications are being developed in the advertising sector. In this context, outdoor advertising supported by Augmented Reality (AR) technology is attracting particular attention. The use of this technology adds a new dimension to advertising visuals. The interaction of the advertised product with the target audience is enhanced, and the viewer's perspective on the product can be manipulated more easily.
As a result, as technology evolves, so do the applications of advertising. Looking at outdoor advertisements, those created using the augmented reality method have a higher attention effect compared to traditional applications, and thus reach the target audience more easily. The advertisements prepared with the augmented reality method are of great interest and appreciation to people. Supporting the Augmented Reality advertisements to expand the application area in parallel with the development of technology will be an important contribution to the development of other application methods in the future.
Bu çalışmanın amacı, gerçek ve sanal nesnelerin bir araya gelmesi ile oluşan artırılmış gerçeklik uygulamalarının açık hava reklamcılığındaki etkisini ve önemini uygulama örnekleri ile belirtmektir.
Teknolojinin ilerlemesiyle reklam sektöründe alternatif uygulama yöntemleri gelişmektedir. Bu bağlamda Artırılmış Gerçeklik (AR) teknolojisiyle desteklenmiş açık hava reklamları özellikle dikkat çekmektedir. Çünkü bu teknolojik yöntemin kullanılmasıyla reklam görsellerine yeni bir boyut kazandırılmaktadır. Böylelikle reklam ürününün hedef kitleyle olan etkileşimi algısal yönden artmakta ve izleyicinin ürüne olan bakış açısı daha kolay bir şekilde manipüle edilebilmektedir.
Sonuç olarak teknolojinin gelişmesiyle reklam uygulama alanları da zamanla değişmektedir. Açık hava reklamlarına bakıldığında, artırılmış gerçeklik yöntemiyle yapılanların klasik uygulamalara nazaran dikkat çekici etkisinin daha yüksek olduğu bu şekilde de hedef kitleye daha kolay ulaştığı görülmektedir. Artırılmış gerçeklik yöntemiyle hazırlanan reklamlar insanlar tarafından büyük ilgi ve beğeni görmektedir. Artırılmış gerçeklik yöntemiyle hazırlanan reklamların, teknolojinin de gelişmesine paralel olarak uygulama alanın artırılması adına desteklenmesi gelecekte başka uygulama yöntemlerinin de geliştirilmesi adına önemli bir katkı olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Graphic Design |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | January 21, 2024 |
Acceptance Date | May 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 8 |