Various
numbers of pipes were produced both in Istanbul and in the central Anatolia in
the Ottoman Empire. They are usually called in respect to the shape of their
bowls. Pipes vary in their figuration, ornamentation and types. Geometric,
plantal, written or figurative ornamentations might be seen either all together
or each separately on pipes. Lion, mask or bird depictions might be seen among
the samples of figurative. In light of the scientific articles in the field,
the number of the pipes with bird depictions can be said to be much further
than the pipes with lion and mask depictions. On this article, the primary aim
of this article is about the pipes with figurative bird ornamentations. On the
other hand, it should be underlined that the number of the pipes with bird
depictions is not plentiful when the found-examples are taken into
consideration. It is noteworthy that this figure has been used in times with
pleasure.
This article, therefore, aims at analyzing and
clarifying on which pipes bird depictions are represented, on which part of the
pipes those depictions are located in and to what extent the bird depictions
are represented either separately or with some other figurative decorations.
Found in various places, the pipes with bird ornamentations are also going to
be considered in comparison to other bird decorations existing in some other
branches of arts in the rubric of Islamic Art.
Osmanlı
İmparatorluğu’nda gerek başkent İstanbul’da gerekse taşrada çok sayıda lüle
üretilmiştir. Genellikle çanağın formuna göre adlandırılan lüleler, tipleri ve
süslemeleri bakımından farklılık gösterirler. Lülelerde bitkisel, geometrik,
yazılı ve figürlü süsleme programının unsurları tek veya bir arada
kullanılmıştır. Figürlü örnekler arasında aslan, mask ve kuş tasvirlerine
rastlanır. Mevcut yayınlar ışığında kuş tasvirinin aslan ve mask tasvirine göre
daha yoğun olduğu görülür. Bu makalenin konusunu da kuş figürlü lüleler
oluşturmaktadır. Kuş figürlü lülelerin de sınırlı sayıda olduğu mevcut
örneklerden anlaşılmaktadır. Lülelerde bu figürün sevilerek kullanılması dikkat
çekicidir.
Bu makalede kuş figürünün hangi lüle formları üzerinde
yer aldığı, lülenin hangi bölümünde bulunduğu, figürün tek ya da diğer süsleme
unsurlarıyla birlikte kullanımı konusunda tespitler yapılmıştır. Çeşitli
merkezlerde görülen lülelerdeki kuş figürleri, üslup özellikleri bakımından da
değerlendirilerek İslam Sanatı’ndaki diğer sanat dallarında görülen kuş
figürleri ile karşılaştırılarak incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 |