Amaç: İsviçre’nin bir kantonu olan Luzern şehri, Fransız İhtilali sırasında monarşiyi savunmak üzere hayatlarını kaybeden İsviçreli muhafızları temsil eden meşhur Aslan Heykeli’ni (Luzern Aslanı) barındırmaktadır. Diğer yandan, İhtilalin meydana geldiği dönemde yaşayan ve Fransız ihtilali üzerine şiirler yazan William Blake, “Özgürlük Şarkısı” şiirinde dile getirdiği slogan niteliğindeki “İmparatorluk yok artık! Şimdi aslanla kurt çekip gidecek” mısrasını almıştır. Luzern Aslanı ve William Blake’in mısrasındaki Aslan metaforu arasındaki sezgisel bağı ortaya çıkartmak bu makalenin hazırlanmasındaki temel fikirdir.
Yöntem: Makalenin literatür çalışması sanat tarihi, tarih ve edebiyat alanlarında yapılmıştır. Konu ile ilgili tarihi bilgiler ve görseller Luzern’deki yerel araştırmacılar, İsviçre, Fransa, İtalya ve Norveç’te bulunan çeşitli kurumlar ile müzelerin resmi web sayfalarından elde edilmiştir.
Bulgular: Makaledeki görsel ve yazılı kaynakların doğrultusunda aslan temasının heykel ve şiirdeki metaforik anlatımı ortaya çıkarılmıştır. Bu bulgular çerçevesinde iki eserin metinler arası ilişkisi değerlendirilmiştir.
Sonuç: Heykelin meydana gelmesindeki tarihi adımlar sanat tarihi bakımından bir eserin kollektif oluşum saflarını anlatmaktadır. Fransız İhtilalinin olduğu dönemde monarşiye karşı William Blake’in yazdığı “Özgülürk Şarkısı” şiiri Luzern Aslanı’nın metaforik içeriğiyle örtüşmektedir. Bu tespitler doğrultusunda her iki eser tarih, görsel ve metin bağlamında ele alınmış, böylelikle aralarındaki sezgisel bağ ortaya konmuştur.
Luzern Aslanı İsviçreli Muhafızlar Bertel Thorvaldsen William Blake Karl Pfyffer von Altishofen
The Purpose of the Study: Lucerne City, a canton of Switzerland, shelters the famous Lion Monument (the Lucerne Lion) which represents Swiss Guards’ who lost their lives while defending the Monarchy during The French Revolution. On the other hand, William Blake, who lived during the French Revolution period and wrote poems on the revolution, wrote the lines ‘Empire is no more! And now the lion and wolf shall cease’ in his poem ‘A Song of Liberty’. The main idea of this article is to expose the intuitive connection between the Lucerne Lion and the lion metaphor in William Blake’s verse.
Method: The reference works of this article have consisted of art history, history, and literature. Historical information and visual materials, which are related to the topic of the article, were obtained from local researchers of Lucerne and official web pages of various facilities and museums in Switzerland, France, Italy, and Norway.
Results: It is deduced that the Metaphorical expression of the lion theme in both the sculpture and the poem in the article by illuminating visual and written sources. Within this direction of these facts, an intertextuality is evaluated between the Lion Monument and the A Song of Liberty poem.
Conclusion: The historical steps during the consisting of this sculpture express the collective formation stages of a monument from the perspective of art history. Individuals and mass facts have carried today the Lucerne Lion, an artifact of this collective memory. The Song of Liberty poem written by Willam Blake against the monarchy in the French Revolution matches the metaphoric content of Lucerne Lion. In the direction of these detections, these two works were reviewed in the historical, visual, and text contexts, thus the intuitional connection was exposed between them.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Visual Cultures, Cultural and Natural Heritage, Art History |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 10, 2025 |
Publication Date | January 10, 2025 |
Submission Date | April 26, 2024 |
Acceptance Date | January 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2024 |
ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi
ISSN: 2718-1057
e-ISSN: 2791-7665