Research Article
BibTex RIS Cite

“Duvarları Olmayan Müze” Bağlamında Sergileme Mekânının Evrimi ve NFT İlişkisi

Year 2024, , 231 - 248, 10.01.2025
https://doi.org/10.56590/stdarticle.1476876

Abstract

Amaç: Sanat tarihine bakıldığında her dönemin bir önceki döneme göre yeni bir söz söyleme ihtiyacında olduğu gözlemlenmektedir. Günümüz sanat dünyası da üretim biçimlerinden, izleyicinin deneyimlerine, koleksiyonerin konumundan, sergileme alanlarının çeşitliliğine kadar bu değişimlerden etkilenmiştir. Geleneksel olarak müze veya galeri duvarları ile sınırlı sergileme alanının günümüz teknolojik olanakları ile genişleyerek duvarsız müze kavramının veya NFT gibi yeni sergileme olanaklarının ortaya çıkması aynı zamanda sanat eseri yaratım süreçlerini de radikal bir şekilde dönüştürmüştür. Bu çalışmada tarihsel gelişimi ve bağlamı ile de ilişkilendirilerek sanat eserinin sergilenme biçimleri ve olanaklarının dönüşümü aynı zamanda bu dönüşümün sanatsal yaratım süreçlerinde sağladığı yeni olanakların incelenmesi amaçlanmıştır.

Kavramsal Çerçeve: Günümüz sanat dünyasının üretim biçimlerinden, izleyicinin deneyimlerine, koleksiyonerin konumundan, sergileme alanlarının çeşitliliğine kadar geçirdiği evreler incelenmiştir. Geleneksel olarak müze veya galeri duvarları ile sınırlı sergileme alanının günümüz teknolojik olanakları ile genişleyerek duvarsız müze kavramının veya NFT gibi yeni sergileme olanaklarının ortaya çıkması fikri üzerinde durulmuştur.

Yöntem: Bu çalışmada literatür taraması ve ilişkisel bağ kurma yöntemiyle kavramlar arası köprüler kurulmuş ve sanat tarihinden eser örneklerine yer verilmiştir. Son yıllarda popülerlik kazanmış NFT kavramı, sergileme bakımından yeni bir mekân yaratmak anlamında ele alınmış ve kavram odağında eleştirel bir literatür taraması yapılmıştır. Aynı zamanda sanat tarihinden eser örnekleri incelenerek nitel bir araştırma süreci izlenmiştir.

Bulgular: Bu çalışmayla geçmişten günümüze sergileme mekânının geçirdiği evrimin sebeplerinden teknolojik gelişmelerin sanat üzerinde dönüştürücü bir etkisi olduğu gözlenmektedir. 20. yüzyıl ve sonrasında sergileme alanlarının değişimi ve NFT kavramının duvarsız müze fikriyle olan benzerliği makale kapsamında örneklerle incelenmiştir.

Sonuç: Sanatçının eserini sergilemesi için yeni yerler araması fikri başta video sanatçıları olmak üzere, internetin gücüyle yeniden anlam kazanmıştır. Yeni medya ve internetin günümüz açısından baskın karakteri ve kolaylaştırıcı yönü sanal müze kavramının doğmasında rol üstlenmiştir. Sanal müzenin beslendiği düşüncenin Malraux’nun duvarsız müze öngörüsü olduğunu söylemek mümkündür.

References

  • ABACI, Z. (2016). 19. ve 20. Yüzyıl Sanatında Müziği Etkileyen Resim ve Ressamlar. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi .
  • ABACI, Z. (2023). False Memory: Görsel Sanatlarda Mekân ve Bellek İlişkisi Bağlamında Sahte Anı Kavramı. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • ALEX Estorick, K. W. (2021, 04 10). In Search Of An Aesthetics Of Crypto Art. artnome.com: https://www.artnome.com/news/2021/4/10/in-search-of-an-aesthetics-of-crypto-art adresinden alındı
  • ARTFORUM. (2024, 02 02). ARTFORUM: https://www.artforum.com/features/rate-of-exchange-the-art-of-kurt-schwitters-196365/ adresinden alındı
  • ATANASOVA, N. (2021). NFT OR: THE CREATION OF A SOCIAL CONTRACT IN THE DIGITAL AGORA. Sofia University “St. Kliment Ohridski”, s. 1-8.
  • ÇOLAK, C. (2006). Sanal Müzeler. "Türkiye’de İnternet" Konferansı Bildirileri (s. 291-296). Ankara: TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
  • MERGİN, A. (2018). Land Art ve Mekan Bağlamında Süre, Süreç, Temsiliyet Problematiğinin Dil ve Mekan İlişkisi: Sanatçının Varoluşsal Uzamı. İstanbul: Işık Üniversitesi.
  • MOT. (2024, 03 08). Module of Temporality: https://moduleoftemporality.com/en/artists/kimsooja/ adresinden alındı
  • POLAT, N. (2015, 05 18). Bakıştaki Empati: Hayali Müze’den Tarihsiz Sergi’ye Postmodern Durum. Artfulliving.com: https://www.artfulliving.com.tr/sanat/bakistaki-empati-hayali-muzeden-tarihsiz-sergiye-postmodern-durum-i-2904 adresinden alındı
  • RICHARD LONG CBE. (2024, 04 07). tate.org: https://www.tate.org.uk/art/artworks/long-a-line-made-by-walking-p07149 adresinden alındı
  • STEVE Kaczynski, S. D. (2011, 11 10). How NFTs Create Value. hbr.org: https://hbr.org/2021/11/how-nfts-create-value adresinden alındı
  • TEKİN, N. (2010). Andre Malraux’nun Hayali Müzesinin Çağdaş Sanat Politikaları ve Güncel Sanat Projeleri Açısından Önemi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • TORUN, A. (2015, 05). Walter Benjamin, Sanat Eserinin Aurası ve Yeni Medya Sanatı. International Multilingual Academic Journal, s. 1-9.

The Evolution of Exhibition Space and its Relationship with NFT in the Context of “Museum Without Walls”

Year 2024, , 231 - 248, 10.01.2025
https://doi.org/10.56590/stdarticle.1476876

Abstract

Purpose: When we look at the history of art, it is observed that each period needs to say something new compared to the previous period. Today's art world has also been affected by these changes, from production styles to the audience's experiences, from the position of the collector to the diversity of exhibition areas. The emergence of the concept of a museum without walls or new exhibition opportunities such as NFT, by expanding the exhibition area traditionally limited to museum or gallery walls with today's technological possibilities, has also radically transformed the processes of creating artworks. The study aims to examine the transformation of the exhibition forms and possibilities of the work of art by associating it with its historical development and context, as well as the new opportunities that this transformation provides in artistic creation processes.

Literature Review/Background: The phases of today's art world, from production styles to audience experiences, from the position of the collector to the diversity of exhibition areas, have been examined. It is emphasized that the exhibition area traditionally limited to museum or gallery walls will be expanded with today's technological possibilities and the concept of a museum without walls or new exhibition opportunities such as NFT will emerge.

Method: In this article, bridges between concepts were established by literature review and relational connection method and examples of works from art history were included. The concept of NFT, which has gained popularity in recent years, was discussed in the sense of creating a new space in terms of exhibition, and a critical literature review was conducted focusing on the concept. At the same time, a qualitative research process was followed by examining work samples from art history.

Findings: This study focuses on the effects of technological developments, individual and social transformation on art, which are among the reasons for the evolution of the exhibition space from past to present. The change of exhibition spaces in the 20th century and after and the similarity of the NFT concept with the idea of a museum without walls are examined with examples within the scope of the article.

Conclusion: The idea of the artist looking for new places to exhibit his work has gained new meaning with the power of the internet, especially among video artists. The dominant character and facilitating aspect of new media and the internet today played a role in the emergence of the virtual museum concept. It is possible to say that the idea that nourishes the virtual museum is Malraux's vision of a museum without walls.

References

  • ABACI, Z. (2016). 19. ve 20. Yüzyıl Sanatında Müziği Etkileyen Resim ve Ressamlar. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi .
  • ABACI, Z. (2023). False Memory: Görsel Sanatlarda Mekân ve Bellek İlişkisi Bağlamında Sahte Anı Kavramı. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • ALEX Estorick, K. W. (2021, 04 10). In Search Of An Aesthetics Of Crypto Art. artnome.com: https://www.artnome.com/news/2021/4/10/in-search-of-an-aesthetics-of-crypto-art adresinden alındı
  • ARTFORUM. (2024, 02 02). ARTFORUM: https://www.artforum.com/features/rate-of-exchange-the-art-of-kurt-schwitters-196365/ adresinden alındı
  • ATANASOVA, N. (2021). NFT OR: THE CREATION OF A SOCIAL CONTRACT IN THE DIGITAL AGORA. Sofia University “St. Kliment Ohridski”, s. 1-8.
  • ÇOLAK, C. (2006). Sanal Müzeler. "Türkiye’de İnternet" Konferansı Bildirileri (s. 291-296). Ankara: TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
  • MERGİN, A. (2018). Land Art ve Mekan Bağlamında Süre, Süreç, Temsiliyet Problematiğinin Dil ve Mekan İlişkisi: Sanatçının Varoluşsal Uzamı. İstanbul: Işık Üniversitesi.
  • MOT. (2024, 03 08). Module of Temporality: https://moduleoftemporality.com/en/artists/kimsooja/ adresinden alındı
  • POLAT, N. (2015, 05 18). Bakıştaki Empati: Hayali Müze’den Tarihsiz Sergi’ye Postmodern Durum. Artfulliving.com: https://www.artfulliving.com.tr/sanat/bakistaki-empati-hayali-muzeden-tarihsiz-sergiye-postmodern-durum-i-2904 adresinden alındı
  • RICHARD LONG CBE. (2024, 04 07). tate.org: https://www.tate.org.uk/art/artworks/long-a-line-made-by-walking-p07149 adresinden alındı
  • STEVE Kaczynski, S. D. (2011, 11 10). How NFTs Create Value. hbr.org: https://hbr.org/2021/11/how-nfts-create-value adresinden alındı
  • TEKİN, N. (2010). Andre Malraux’nun Hayali Müzesinin Çağdaş Sanat Politikaları ve Güncel Sanat Projeleri Açısından Önemi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • TORUN, A. (2015, 05). Walter Benjamin, Sanat Eserinin Aurası ve Yeni Medya Sanatı. International Multilingual Academic Journal, s. 1-9.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Visual Cultures, Painting History
Journal Section Research Articles
Authors

Zeynep Abacı 0000-0002-1171-6798

Metin Kuş 0000-0002-3152-5235

Early Pub Date January 10, 2025
Publication Date January 10, 2025
Submission Date May 1, 2024
Acceptance Date January 4, 2025
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Abacı, Z., & Kuş, M. (2025). “Duvarları Olmayan Müze” Bağlamında Sergileme Mekânının Evrimi ve NFT İlişkisi. ART/Icle: Sanat Ve Tasarım Dergisi, 4(3), 231-248. https://doi.org/10.56590/stdarticle.1476876

ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi

ISSN: 2718-1057
e-ISSN: 2791-7665