The aim of this study is to develop a STEM Basic Knowledge Test for pre-service teachers by performing validity and reliability studies. The research was carried out with a total of 148 students studying in the departments of Science Education, Mathematics Teaching and BÖTE in the 2017-2018 academic year. Eight characteristics were determined to be tested in this direction by examining the aims, features, benefits and the way of implementation of STEM education. 40 essay questions related to these features were prepared. As a result of the analyzes made after the application of the test to the teacher candidates, some items were removed from the test and a test of 28 items was obtained. It was determined that the reliability coefficient of this test was 0.839, the average difficulty was 0.613, and the average discrimination was 0.485. A valid and reliable STEM Basic Knowledge Test that tests the determined gains of STEM has been obtained.
Bu araştırmanın amacı geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak öğretmen adaylarına yönelik STEM Temel Bilgi Testi geliştirmektir. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılı İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği ve BÖTE bölümlerinde öğrenim gören toplam 148 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. STEM eğitiminin amaçları, özellikleri, faydaları, uygulanma biçimi incelenerek bu doğrultuda test edilmek üzere sekiz özellik belirlenmiştir. Bu özelliklerle ilişkili 40 denemelik soru hazırlanmıştır. Testin öğretmen adaylarına uygulanmasının ardından yapılan analizler sonucu bazı maddeler testten çıkarılarak 28 maddelik bir test elde edilmiştir. Bu testin güvenirlik katsayısının 0.839 olduğu, ortalama güçlüğünün 0.613, ortalama ayırt ediciliğinin ise 0.485 olduğu belirlenmiştir. STEM’ in belirlenen kazanımlarını test eden geçerli ve güvenilir bir STEM Temel Bilgi Testi elde edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2021 |
Submission Date | December 1, 2020 |
Acceptance Date | July 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License