Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinde Premenstrual Sendrom Yaşama Durumuna Kültürel Duyarlılık ve Farklılıkların Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 33 Sayı: 4, 253 - 262, 09.12.2024
https://doi.org/10.17942/sted.1402042

Öz

Amaç: Bu araştırma hemşirelik lisans öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık ile premenstrual sendrom (PMS) arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu araştırma 01 Haziran- 31 Ağustos 2021 tarihleri arasında bir hemşirelik fakültesinde kesitsel ve tanımlayıcı bir çalışma olarak yapılmıştır. Araştırmaya toplam 437 hemşirelik öğrencisi dahil edilmiştir. Araştırma verileri Tanımlayıcı Özellikler Formu, Premenstrual Sendrom Ölçeği, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Kültürel Özellikler Değerlendirme Formu kullanılarak elde edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,8±1,6’dır ve %30,4’ü 22-24 yaş aralığındadır. Öğrencilerin kendisinde PMS varlığı algısı %82,2 oranındadır. Öğrencilerin PMS'ye yönelik geleneksel yöntem kullanma durumu %47,6’dır. Öğrencilerden farklı kültürlerden insanlarla iletişime geçince mutlu olanlarda, farklı kültürden insanlarla iletişime geçmeye çekinmeyenlerde ve sadece kendi kültüründen insanlarla tanışmak istemeyenlerde kültürlerarası duyarlılık daha yüksek bulunmuştur. Üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerde kültürlerarası duyarlılığı en yüksek olanlar şiddetli düzeyde PMS yaşayan öğrencilerdir. Üçüncü sınıf öğrencilerde kültürlerarası duyarlılık azaldıkça PMS semptomlarından uyku değişiklikleri ve şişkinlik artmaktadır. Dördüncü sınıf öğrencilerde kültürlerarası duyarlılık azaldıkça PMS semptomlarından anksiyete ve iştah değişiklikleri artmaktadır. Öğrencilerin toplamı için kültürlerarası duyarlılık azaldıkça PMS semptomlarından anksiyete, depresif düşünceler ve uyku değişiklikleri artmaktadır.
Sonuç: Bu çalışmada kültürlerarası duyarlılık ile PMS arasında ilişki bulunmuş, kültürlerarası duyarlılık azaldıkça PMS semptomlarından anksiyete, depresif düşünceler, iştah değişiklikleri, uyku değişiklikleri ve şişkinliğin şiddeti artmıştır. Bu nedenle kültürel etkileşim ortamı olan üniversitelerdeki öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık düzeyleri ve etkileyen faktörlerin PMS yönetiminde göz önünde bulundurulması önerilir.

Kaynakça

  • Green LJ, O’brien PMS, Panay N, Craig M. Management of premenstrual syndrome. BJOG. 2017;124(3):e73-e105.
  • Aşcı Ö, Kahyaoğlu Süt H, Gökdemir F. Üniversite öğrencilerinde premenstrüel sendrom prevalansı ve risk faktörleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2016;9(3):79-87.
  • Uzuner LA, Koçak DY. Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ilişkisi. Nobel Medicus, 2019;15(3):24-32.
  • Yaşar Ö, Karaca PP, Aksu SÇ. Üniversite öğrencilerinde premenstrüel sendrom ve etkileyen değişkenler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2019;8(3):147-152.
  • Epperson CN, Steiner M, Hartlage SA, Eriksson E, Schmidt PJ, Jones I, Yonkers KA. Premenstrual dysphoric disorder: evidence for a new category for DSM-5. American Journal of Psychiatry, 2012;169(5):465-475.
  • Panay N. Guidelines on Premenstrual Syndrome, The National Association for Premenstrual Syndrome (NAPS). Available at: http://www.pms.org.uk/ Accessed January 19, 2018
  • Cheng SH, Shih CC, Yang YK, Chen KT, Chang YH, Yang YC. Factors associated with premenstrual syndrome—A survey of new female university students. The Kaohsiung Journal of Medical Sciences, 2013;29(2):100-105.
  • Yoshimi K, Shiina M, Takeda T. Lifestyle factors associated with premenstrual syndrome: a cross-sectional study of Japanese high school students. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 2019;32(6):590-595.
  • Chrisler JC, Caplan P. The strange case of Dr. Jekyll and Ms. Hyde: How PMS became a cultural phenomenon and a psychiatric disorder. Annual Review of Sex Research, 2002;13(1):274-306.
  • Chrisler JC, Gorman JA, Marván ML, Johnston-Robledo I. Ambivalent sexism and attitudes toward women in different stages of reproductive life: A semantic, cross-cultural approach. Health Care for Women International, 2014;35(6):634-657.
  • Çelik H. Çokkültürlülük ve Türkiye’deki görünümü. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2008;9(15):319-332.
  • Nayir F, Sarıdaş G. Çokkültürlü eğitim, kültürlerarası eğitim ve kültürel değerlere duyarlı eğitime ilişkin kavramsal bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2020;13(70):769-779.
  • Ekmekci PE. Syrian refugees, health and migration legislation in Turkey. Journal of Immigrant and Minority Health, 2017;19(6):1434-1441.
  • Gençdoğan B. Premenstrual Sendrom için yeni bir ölçek. Türkiye’de Psikiyatri 2006; 8(2):81-87.
  • Chen GM, Starosta WJ. The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 2000;3(1):2-14.
  • Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 2011;19(1):25-31.
  • Aba YA, Ataman H, Dişsiz M, Sevimli S. Genç Kadınlarda Premenstrual Sendrom, Fiziksel Aktivite ve Yaşam Kalitesi. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), 2018;4(2):75-82.
  • Öğüt N, Olkun OM. Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyi: Selçuk Üniversitesi örneği. Selçuk İletişim, 2018;11(2):54-73.
  • Sarı Çetin H, Erbil N. Premenstrual sendromda ağrı yönetimi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2020;3(2):202-210.
  • Şahin S. Geleneksel, tamamlayıcı, alternatif tıp uygulamalarına genel bir bakış. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 2017;21(4):159-162.
  • Farahmand M, Ramezani Tehrani F, Khalili D, Amin G, Negarandeh R. Factors associated with the severity of premenstrual syndrome among Iranian college students. Journal of Obstetrics and Gynaecology Research, 2017;43(11):1726-1731.
  • Shehadeh JH, Hamdan-Mansour AM. Prevalence and association of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder with academic performance among female university students. Perspectives in Psychiatric Care, 2018;54(2):176-184.
  • Nageeb H, Mohamed RA, Amasha H. Prevalence of premenstrual syndrome: complementary & alternative therapy among nursing students. IOSR Journal of Nursing and Health Science, 2015;4(2):7-15.
  • Beser A, Kerman KT, Ersin F, Arkan G. The effects of ethnocentrism and some features on intercultural sensitivity in nursing students: A comparative descriptive study. Nurse Education in Practice, 2021;56:103180.
  • Guner S, Ocak Akturk S, Oner Aydın S, Karaca Saydam B. Investigation of intercultural sensitivity and ethnocentrism levels of midwife candidates in Turkey sample: A cross-sectional study. Journal of Transcultural Nursing, 2022;33(2):208-218.
  • Meydanlioglu A, Arikan F, Gozum S. Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Advances in Health Sciences Education, 2015;20:1195-1204.
  • Alkhatib A, Zhou Q, Bajinka O, Pakwan Suwal R, Wiley J, Li X. Prevalence of menstrual symptoms change and influencing factors among international female students studying in china during acculturation period. BMC Women’s Health, 2022;22(1):1-11.
  • Lee Y, Im EO. Stress and premenstrual symptoms among Korean women studying in the US and South Korea: A longitudinal web-based study. Women & Health, 2017;57(6):665-684.

The Effect of Cultural Sensitivity and Differences on Premenstrual Syndrome in Nursing Students

Yıl 2024, Cilt: 33 Sayı: 4, 253 - 262, 09.12.2024
https://doi.org/10.17942/sted.1402042

Öz

Objective: This study was conducted to determine the relationship between intercultural sensitivity and premenstrual syndrome (PMS) in female undergraduate nursing students.
Methods: This study was conducted as a cross-sectional and descriptive study in a nursing faculty between June 1 and August 31, 2021. A total of 437 female nursing students were included in the study. The data were obtained using the Descriptive Characteristics Form, Scale for Premenstrual Syndrome, Intercultural Sensitivity Scale, and Cultural Characteristics Assessment Form.
Results: The mean age of the students was 20.8±1.6 years and 30.4% were between 22-24 years old. The students' perception of the presence of PMS in themselves was 82.2%. Students' use of traditional methods for PMS was 47.6%. Intercultural sensitivity was found to be higher in students who were happy when communicating with people from different cultures, who did not hesitate to communicate with people from different cultures and who did not want to meet only people from their own culture. Among third and fourth year students, those with the highest intercultural sensitivity were those who experienced severe PMS. As intercultural sensitivity decreased in third year students, sleep changes and bloating increased among PMS symptoms. As intercultural sensitivity decreased in fourth year students, anxiety and appetite changes among PMS symptoms increased. For the students as a whole, as intercultural sensitivity decreased, PMS symptoms such as anxiety, depressive thoughts and sleep changes increased.
Conclusion: In this study, intercultural sensitivity was found to be associated with PMS, and the severity of PMS symptoms such as anxiety, depressive thoughts, appetite changes, sleep changes and bloating increased as intercultural sensitivity decreased. Therefore, it is recommended that the level of intercultural sensitivity and the factors affecting it should be taken into consideration in the management of PMS in female students in universities where there is an environment of cultural interaction.

Kaynakça

  • Green LJ, O’brien PMS, Panay N, Craig M. Management of premenstrual syndrome. BJOG. 2017;124(3):e73-e105.
  • Aşcı Ö, Kahyaoğlu Süt H, Gökdemir F. Üniversite öğrencilerinde premenstrüel sendrom prevalansı ve risk faktörleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2016;9(3):79-87.
  • Uzuner LA, Koçak DY. Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ilişkisi. Nobel Medicus, 2019;15(3):24-32.
  • Yaşar Ö, Karaca PP, Aksu SÇ. Üniversite öğrencilerinde premenstrüel sendrom ve etkileyen değişkenler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2019;8(3):147-152.
  • Epperson CN, Steiner M, Hartlage SA, Eriksson E, Schmidt PJ, Jones I, Yonkers KA. Premenstrual dysphoric disorder: evidence for a new category for DSM-5. American Journal of Psychiatry, 2012;169(5):465-475.
  • Panay N. Guidelines on Premenstrual Syndrome, The National Association for Premenstrual Syndrome (NAPS). Available at: http://www.pms.org.uk/ Accessed January 19, 2018
  • Cheng SH, Shih CC, Yang YK, Chen KT, Chang YH, Yang YC. Factors associated with premenstrual syndrome—A survey of new female university students. The Kaohsiung Journal of Medical Sciences, 2013;29(2):100-105.
  • Yoshimi K, Shiina M, Takeda T. Lifestyle factors associated with premenstrual syndrome: a cross-sectional study of Japanese high school students. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 2019;32(6):590-595.
  • Chrisler JC, Caplan P. The strange case of Dr. Jekyll and Ms. Hyde: How PMS became a cultural phenomenon and a psychiatric disorder. Annual Review of Sex Research, 2002;13(1):274-306.
  • Chrisler JC, Gorman JA, Marván ML, Johnston-Robledo I. Ambivalent sexism and attitudes toward women in different stages of reproductive life: A semantic, cross-cultural approach. Health Care for Women International, 2014;35(6):634-657.
  • Çelik H. Çokkültürlülük ve Türkiye’deki görünümü. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2008;9(15):319-332.
  • Nayir F, Sarıdaş G. Çokkültürlü eğitim, kültürlerarası eğitim ve kültürel değerlere duyarlı eğitime ilişkin kavramsal bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2020;13(70):769-779.
  • Ekmekci PE. Syrian refugees, health and migration legislation in Turkey. Journal of Immigrant and Minority Health, 2017;19(6):1434-1441.
  • Gençdoğan B. Premenstrual Sendrom için yeni bir ölçek. Türkiye’de Psikiyatri 2006; 8(2):81-87.
  • Chen GM, Starosta WJ. The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 2000;3(1):2-14.
  • Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 2011;19(1):25-31.
  • Aba YA, Ataman H, Dişsiz M, Sevimli S. Genç Kadınlarda Premenstrual Sendrom, Fiziksel Aktivite ve Yaşam Kalitesi. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), 2018;4(2):75-82.
  • Öğüt N, Olkun OM. Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyi: Selçuk Üniversitesi örneği. Selçuk İletişim, 2018;11(2):54-73.
  • Sarı Çetin H, Erbil N. Premenstrual sendromda ağrı yönetimi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 2020;3(2):202-210.
  • Şahin S. Geleneksel, tamamlayıcı, alternatif tıp uygulamalarına genel bir bakış. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 2017;21(4):159-162.
  • Farahmand M, Ramezani Tehrani F, Khalili D, Amin G, Negarandeh R. Factors associated with the severity of premenstrual syndrome among Iranian college students. Journal of Obstetrics and Gynaecology Research, 2017;43(11):1726-1731.
  • Shehadeh JH, Hamdan-Mansour AM. Prevalence and association of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder with academic performance among female university students. Perspectives in Psychiatric Care, 2018;54(2):176-184.
  • Nageeb H, Mohamed RA, Amasha H. Prevalence of premenstrual syndrome: complementary & alternative therapy among nursing students. IOSR Journal of Nursing and Health Science, 2015;4(2):7-15.
  • Beser A, Kerman KT, Ersin F, Arkan G. The effects of ethnocentrism and some features on intercultural sensitivity in nursing students: A comparative descriptive study. Nurse Education in Practice, 2021;56:103180.
  • Guner S, Ocak Akturk S, Oner Aydın S, Karaca Saydam B. Investigation of intercultural sensitivity and ethnocentrism levels of midwife candidates in Turkey sample: A cross-sectional study. Journal of Transcultural Nursing, 2022;33(2):208-218.
  • Meydanlioglu A, Arikan F, Gozum S. Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Advances in Health Sciences Education, 2015;20:1195-1204.
  • Alkhatib A, Zhou Q, Bajinka O, Pakwan Suwal R, Wiley J, Li X. Prevalence of menstrual symptoms change and influencing factors among international female students studying in china during acculturation period. BMC Women’s Health, 2022;22(1):1-11.
  • Lee Y, Im EO. Stress and premenstrual symptoms among Korean women studying in the US and South Korea: A longitudinal web-based study. Women & Health, 2017;57(6):665-684.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Merlinda Aluş Tokat 0000-0002-5899-0524

Hülya Özberk 0000-0002-0902-7037

Efsun Derin 0000-0002-7287-3164

Cansu Demirdağ 0000-0002-7260-8766

Sıla Göksoy 0000-0002-4040-8719

Yayımlanma Tarihi 9 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 8 Aralık 2023
Kabul Tarihi 6 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 33 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Aluş Tokat M, Özberk H, Derin E, Demirdağ C, Göksoy S. Hemşirelik Öğrencilerinde Premenstrual Sendrom Yaşama Durumuna Kültürel Duyarlılık ve Farklılıkların Etkisi. STED. 2024;33(4):253-62.