Amaç: Şiddet toplumun genelinde olduğu gibi aile sağlığı merkezi çalışanları için de önemli bir halk sağlığı problemidir. Bu çalışma aile sağlığı merkezlerinde çalışan sağlık çalışanlarının şiddete maruz kalma durumlarını, iletişim becerileri ile şiddete maruz kalma arasında ilişki olup olmadığı, bir ilişki var ise ilişkinin yönüne uygun olarak strateji ve öneriler geliştirmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Erzurum ili merkez aile sağlığı merkezlerinde görev yapan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 214 kişi çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında tanıtıcı bilgi formu, şiddet soruları ve Sağlık Çalışanlarının İletişim Becerileri Ölçeği formu kullanılmıştır. Formlar sağlık çalışanları tarafından yüz yüze görüşme sırasında doldurulmuştur.
Bulgular: Çalışmada aile sağlığı merkezi çalışanlarının %89,7’si şiddete maruz kaldığını, şiddet türünün ise sırasıyla sözel şiddet %52,8, psikolojik şiddet %29,6, fiziksel şiddet %10,1, ekonomik şiddet %5,9 ve cinsel şiddet %1.7 olduğu belirlenmiştir. Sağlık çalışanlarının iletişim becerileri toplam ortalaması 92,69±12,67 puan olarak belirlenmiştir. Sağlık çalışanlarının iletişim becerilerine baktığımızda empati alt boyutundan 26,52±4,08, bilgilendirici iletişim alt boyutundan 31,69±4,43, saygı alt boyutundan 16,22±2,47, sosyal beceri alt boyutundan 18,26±3,57 puan ortalaması aldığı görülmektedir.
Sonuç: Sağlık çalışanlarına şiddet çalışmaları fazlaca yapılsa da aile sağlığı merkezleri bu konuda ihmal edilmiştir. Aile sağlığı merkezinde çalışan sağlık çalışanlarının büyük kısmı şiddet görmektedir. Sağlık çalışanlarının iletişim becerileri ortalaması yüksek bulunmuştur. Şiddet ile iletişim becerileri ilişkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır.
Objectives: Violence is an essential public health problem for family health center staff and society. This study aims to evaluate the exposure to violence of healthcare professionals working in family health centers, whether there is a relationship between communication skills and exposure to violence, and if there is a relationship, to develop strategies and suggestions by the direction of the relationship.
Methods: 214 people who worked in central family health centers in Erzurum and agreed to participate were included in the study. Introductory information forms, violence questions, and Health Workers' Communication Skills Scale forms were used to collect data. Healthcare professionals filled out the forms during a face-to-face meeting.
Results: In the study, 89.7% of family health center employees stated that they were exposed to violence, and the types of violence were verbal violence 52.8%, psychological violence 29.6%, physical violence 10.1%, economic violence 5.9% and sexual violence 1.7%, respectively. The total average communication skills of healthcare professionals were determined as 92.69±12.67 points. When we look at the communication skills of healthcare professionals, the score is 26.52±4.08 in the empathy sub-dimension, 31.69±4.43 in the informative communication sub-dimension, 16.22±2.47 in the respect sub-dimension, and 18.26±3.57 in the social skills sub-dimension. It is seen that the score is average.
Conclusion: Although there are many studies on violence against healthcare workers, family health centers have been neglected in this regard. Most of the healthcare professionals working in family health centers are subjected to violence. The average communication skills of healthcare professionals were found to be high. The relationship between violence and communication skills was not found to be statiscally significant.
Family Health Center Comminication skills violence in health
Before starting the research, ethical permission numbered B.30.2.ATA.0.01.00/635 was obtained from the Atatürk University Faculty of Medicine Clinical Research Ethics Committee, and institutional permission from Erzurum Provincial Health Directorate, where the study will be conducted. In order to use the scale, permission was obtained via e-mail from the researchers who conducted the Turkish validity and reliability of the scale. Before filling out the forms and scales, participants were informed about the research in line with the principles of the Declaration of Helsinki, and the forms and scales were administered to healthcare professionals who volunteered to participate in the research.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Koruyucu Sağlık Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 4 |