The aim of this study is to adapt the “Creative Self-Efficacy” scale developed by Lamb et al. (2025) to Turkish. After obtaining the necessary permissions, the scale items, whose original language was English, were translated into Turkish by two field experts who were fluent in both Turkish and English. The translations were examined by three academicians who are doctors in the field of Turkish education and then by three academicians who are fluent in both languages and work in the field of curriculum. In line with their suggestions, the scale items were rearranged and finalized. Validity and reliability analyses of the study were conducted based on the data collected from 583 university students. Confirmatory factor analysis was performed in the Amos package program to determine structural validity, and Cronbach alpha analysis was performed in the SPSS program to determine reliability. As a result of the confirmatory factor analysis, it was seen that the GFI, CFI, NFI, RMSA values showed a perfect fit for the scale model; and the AGFI, TLI values showed an acceptable fit. Cronbach alpha value was calculated to determine the reliability coefficient of the creative self-efficacy scale, and the Cronbach alpha coefficient of the scale was found to be .94. There are no reverse items in the 7-point Likert-type scale.
Name of the board that conducted the ethical evaluation: Necmettin Erbakan University Social and Human Sciences Date of ethical evaluation decision: 24/01/2025 Ethical evaluation document number: 2025/40
Bu araştırmanın amacı, Lamb vd. (2025) tarafından geliştirilen “Yaratıcı Öz Yeterlik” ölçeğini Türkçeye uyarlamaktır. Gerekli izinler alındıktan sonra orijinal dili İngilizce olan ölçek maddeleri, Türkçeye ve İngilizceye hâkim olan iki alan uzmanı tarafından Türkçeye çevrilmiştir. Yapılan çeviriler Türkçe eğitimi alanında doktor olan üç akademisyen, ardından her iki dile hâkim öğretim programı alanında çalışan üç akademisyen tarafından incelenmiştir. Onlardan gelen öneriler doğrultusunda ölçek maddeleri yeniden düzenlenmiş ve son şekli verilmiştir. 583 üniversite öğrencisinden toplanan veriden hareketle araştırmanın geçerlik ve güvenirlik analizleri gerçekleştirilmiştir. Yapı geçerliliğini belirleyebilmek için Amos paket programında doğrulayıcı faktör analizi, güvenilirliği belirleyebilmek için SPSS programında cronbach alfa analizi yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonunda GFI, CFI, NFI, RMSA değerleri ölçek modelinin mükemmel bir uyumu; AGFI, TLI değeri kabul edilebilir uyumu olduğu görülmüştür. Yaratıcı öz yeterlik ölçeğinin güvenirlik katsayısını belirlemek amacıyla cronbach alfa değeri hesaplanmış ve ölçeğin cronbach alfa katsayısı .94 olarak bulunmuştur. Yaratıcı öz yeterlik ölçeği 20 maddeden oluşan tek faktörlü bir ölçektir. 7’li likert tipinde hazırlanmış ölçekte ters madde bulunmamaktadır.
Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik değerlendirme kararının tarihi: 24/01/2025 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: 2025/40
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Other Fields of Education (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 30, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 13, 2025 |
| Acceptance Date | June 19, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 2 Issue: 1 |
Sinop University Journal of Education Faculty, published by Sinop University, has started accepting articles for its third issue, JUNE 2025. Article processes will only be run through the Dergi Park system and articles will be accepted through the Submit Article button.
Open Access Policy: This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
CC BY-NC-ND 4.0
Canonical URL https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/