Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin önceledikleri üç değeri belirleyip, demografik özelliklerine göre incelemektir. Araştırma Isparta il merkezinde çalışan sınıf öğretmenleri ile yürütülmüştür. Veriler, uygun örneklem yöntemi ile 165 sınıf öğretmeninden gönüllük esasına dayalı olarak toplanmıştır. Veriler araştırmacı tarafından oluşturulmuş “Öncelenen Değerler Anketi” aracılığı ile elde edilmiştir. Toplanan verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin öncelediği ilk üç değer; adalet, dürüstlük ve saygı olarak belirlenmiştir. İlk üç değer cinsiyet, yaş, kıdem yılı, eğitim durumu ve mezun olunan okul türüne göre incelenmiştir. Yapılan analizde cinsiyete göre ilk üç değerde anlamlı farklılık bulunamamıştır. Yaşa ve kıdem yılına göre saygı değerinde, eğitim durumuna göre adalet değerinde, mezun olunan okul türene göre dürüstlük değerinde anlamlı farklılık bulunmuştur.
The aim of this study is to determine the three values that elementary school teachers prioritize and to examine them in terms of their demographic characteristics. The research has been carried out with elementary school teachers actively working in the city center, Isparta. Data have been collected from 165 classroom teachers with the appropriate sampling method, on a voluntary basis. The data have been obtained through the "Prioritized Values Questionnaire" which has been created by the researcher. All the data collected have been analyzed with the SPSS program. The first three values that elementary school teachers prioritize have been determined as justice, honesty and respect. The first three values have been examined in terms of gender, age, seniority, education level and the type of school graduated. In the analysis having been made, no significant difference has been found in the first three values in terms of gender. A significant difference has been found in the value of respect in terms of age and seniority, in the value of justice in terms of education level and in the value of honesty in terms of the type of school graduated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | İdari bilimler |
Authors | |
Publication Date | May 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 55 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi