This study reflects the aim of depicting the framework of Derrida’s thoughts and the effort for interpreting Spectres of Marx as the echo of his mind/style. In this framework, Derrida’s thoughts’ main terms are viewed in parallel with poststructuralist literature. “Metapyhsics of presence, carnival, parody, ironi, work of mourning, différance, trace, dissémination, intertextuality, indécidabilite,” are among them. Secondly, Spectres of Marx is abstracted as the projection of his ideas and style in consideration of the text which is still up-to-date although it was published almost 15 years ago. Hence, the dimensions and meanings of “spectre” as the main metaphor in the book are focused.
Bu çalışma Derrida’nın fikir dünyasını genel hatlarıyla resmetme ve bu fikir dünyasının bir görüntüsü olarak Marx’ın Hayaletleri isimli çalışmayı irdeleme esasına göre düzenlenmiştir. Bu çerçevede öncelikle Derrida fikriyatının temel sözceleri, ilgili bulunduğu postyapısalcı literatüre paralellikle serimlenmiştir. Bunlar arasında, “bulunuş metafiziği, şölen, parodi, ironi, yas çalışması, ayrım, iz, yayılma, metinler arasılık, yas çalışması, kararverilemezlik” bulunmaktadır. İkinci aşamada ise yayınlanmasının ardından geçen yaklaşık on beş yıla rağmen Marx’ın Hayaletleri’nin hala güncelliğini ve önemini koruduğu iddiasıyla, Derrida’nın düşüncelerinin ve üslubunun bir izdüşümü olarak eser incelenmiştir. Burada özellikle “hayalet” metaforunun açılımları ve anlamları merkeze konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 35 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi