Today, "Entrepreneurship" is taught as a course at different faculties and departments in the universities. Also many institutions and communities in order to raise awareness on this issue gives entrepreneurship education by organizing panels, conferences and workshops. Given that education, especially causes a positive impact on individuals with entrepreneurial spirit and encourage them in this regard. The aim of this study, to measure of the entrepreneurial characteristics of students who have entrepreneurial potential. The Study has conducted on 80 students who apply to the workshop is "The Idea and The Courage Meeting Point: Kitchen of the Entrepreneur". However the entrepreneurial characteristics of 49 students who attended the workshop were measured. Primarily to make demographic measurements, a questionnaire was filled out by the participants. Then the entrepreneurial characteristics of the participants were examined with focus group interview technique. The obtained data were analyzed by applying the content analysis by academic experts. According to the evaluation, having self-confidence and leadership qualities among the most prominent entrepreneurial characteristics of the participants were identified.
Entrepreneurship Entrepreneurship Education Entrepreneurship Properties Focus Group Interviews Content Analysis
Günümüzde pek çok üniversite bünyesindeki farklı fakülte ve bölümlerde “Girişimcilik” bir ders olarak okutulmaktadır. Ayrıca pek çok kurum ve kuruluş toplumu bu konuda bilinçlendirmek adına paneller, konferanslar ve çalıştaylar düzenleyerek girişimcilik eğitimleri vermektedir. Verilen bu eğitimler, özellikle girişimci ruha sahip bireyler üzerinde olumlu etkiler bırakmaktadır. Bu çalışmanın amacı girişimcilik potansiyeli olduğu düşünülen öğrencilerin girişimcilik özelliklerinin ölçülmesidir. “Fikir ve Cesaretin Buluşma Noktası: Girişimcilerin Mutfağı” isimli çalıştaya, farklı bölüm ve üniversitelerden başvuruda bulunan 80 kişi içerisinden aktif katılımda bulunan 49’u değerlendirmeye alınarak girişimcilik özellikleri ölçülmüştür. Katılımcılara öncelikle demografik ölçümleri yapabilmek için bir soru formu doldurulmuştur. Daha sonra odak grup görüşmesi tekniği ile katılımcıların girişimcilik özellikleri incelenmiştir. Elde edilen veriler uzman kişiler tarafından içerik analizi uygulanarak analiz edilmiştir. Yapılan değerlendirmeye göre, katılımcıların en belirgin girişimcilik özellikleri arasında özgüven sahibi olma ve liderlik özelliklerinin yer aldığı tespit edilmiştir.
Girişimcilik Girişimcilik Eğitimi Girişimcilik Özellikleri Odak grup Görüşmesi İçerik Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 35 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi