The immigration movement sometimes causes a sudden demographic
complexity for countries and then leads to the development and implementation
of urgent public policies. The most important one of these urgent policy areas
in the long term is education. Countries, especially in cases of foreign migration,
international aid organizations provide food, shelter, heating, and so on at
the first place, and then aim to ensure linguistic, cultural, and social
cohesion of migrants. At this stage, the contribution of hosting teachers and
school administrators to attitudes towards migrants and inclusive education
policies is a key to the efficient functioning of the process. In this study,
attitudes towards refugee students of teachers from Sanliurfa, one of Turkey's
most populated-refugee cities, is investigated based on several variables. For
the purpose, Refugee Student Attitude Scale (RSAS), developed by Sağlam and
Kanbur (2017), was updated via EFA and CFA analyzes and then analyzed by
MANOVA. It was found that attitudes of the young female teachers towards “communication”
and “adaptation” were higher than male teachers; in contrast, male teachers
working for long years were better in their “communication” and “competency”
attitudes than female teachers. Furthermore, teachers with many years of
teaching experience who have refugee students in their classs have higher in
“communication” and “adaptation” attitudes.
Göç hareketi, devletler açısından bazen ani bir demografik karmaşıklığa
sebep olur ve akabinde acil kamu politikalarının geliştirilmesine ve
uygulanmasına yol açar. Uzun vadede etkisini gösteren bu acil politika
alanlarından en önemlisi ise eğitimdir. Devletler özellikle dış göç
durumlarında uluslararası yardım kuruluşları ile gıda, barınma, ısınma vb.
ihtiyaçları ilk aşamada sağlarken ardından eğitim desteklerine geçerek göç
edenlerin dilsel, kültürel ve toplumsal uyumunun sağlanmasını hedefler. Bu
aşamada ev sahibi öğretmenlerin, okul yöneticilerinin göç edenlere karşı sahip
olduğu tutum ve kapsayıcı eğitim politikalarına katkıları sürecin verimli
işlemesinde kilit noktadır. Bu çalışmada Türkiye’nin en yoğun mülteci oranın
olduğu illerden biri olan Şanlıurfa’da görev yapan öğretmenlerin mülteci
öğrencilere ilişkin tutumları ve boyutlarının öğretmenlerin çalışma yılı,
cinsiyet, sınıfta ve okulda mülteci öğrenci varlığı değişkenleri açısından
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Sağlam ve Kanbur (2017)
tarafından geliştirilen MÖTÖ AFA ve DFA analizlerine tabi tutularak
güncellenmiş ve daha sonra MANOVA yöntemi kullanılarak analizler yapılmıştır.
Çalışma sonuçlarına göre genç kadın öğretmenlerin “iletişim” ve “uyum”
tutumlarının yüksek olduğu, uzun yıllar görev yapan erkek öğretmenlerin ise
“iletişim” ve “yeterlik” tutumlarında iyi oldukları saptanmıştır. Sınıflarında
mülteci öğrencileri olan ve uzun yıllar öğretmenlik deneyimine sahip
öğretmenlerin “iletişim” ve “uyum” tutumlarının sınıflarında mülteci
öğrencileri olmayan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/