Bu çalışma, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve akademik başarıları açısından sınıf yönetimi yeterlik inançlarını araştırmaktadır. Bu doğrultuda, yol analizi yoluyla bir model tasarladık ve test ettik. Katılımcılar, Türkiye'deki bir devlet üniversitesinde eğitim gören öğretmen adaylarından (N = 483) oluşmaktadır. Verilerin elde edilmesinde öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve sınıf yönetimi yeterlikleri inançları ortaya koymada kullanılan iki ayrı ölçek ile akademik başarı puanlarının elde edildiği form kullanılmıştır. Çalışma sonunda elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının sınıf yönetimi yeterlik düzeyleri ile akademik başarı puanları arasında doğrudan düşük ama pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğretime yönelik tutum düzeyleri ile sınıf yönetimi yeterlikleri arasında orta ve pozitif bir ilişki vardır. Son olarak, elde edilen bulgular, öğretime yönelik tutumların akademik başarı yoluyla sınıf yönetimi yeterliklerini dolaylı ve olumlu yönde etkilediğini göstermiştir. Bu bağlamda, elde edilen sonuçlar, çıkarımlarla ve araştırma için gelecekteki yönlendirmelerle tartışılmaktadır.
This study aimed to investigate preservice teachers’ classroom management efficacy beliefs with respect to their attitudes toward the teaching profession and academic performance. Accordingly, a model was hypothesized and tested through path analysis. The participants were preservice teachers (N= 483) at a state university in Turkey, and data came from three sources: a scale measuring attitudes toward the teaching profession, a scale for investigating classroom management efficacy beliefs, and academic achievement, namely self-reported GPA scores. Findings indicated a weak but positive relationship between preservice teachers’ classroom management competency levels and academic achievement. There was a direct positive relationship between the levels of classroom management competencies and academic achievement. Moreover, findings indicated a moderate positive relationship between attitudes toward teaching and classroom management competencies. Findings also showed that attitudes toward teaching affected classroom management competencies through academic achievement indirectly and positively. In this context, the results were discussed by implications and future directions for research.
Academic performance classroom management efficacy beliefs path analysis professional attitude.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/