The purpose of this study is to examine teachers' views about culturally
relevant education (CRE) in Turkey. The study was carried out as a sequential
exploratory mixed method design. Since both quantitative and qualitative data
were obtained, sampling was achieved in two phases: Quantitative,
random-stratified sampling and qualitative, purposive sampling. The
quantitative data were obtained from 1302 teachers who teach in Van,
Diyarbakır, Konya, Antalya, İzmir, İstanbul, and Trabzon provinces. The
qualitative study group consisted of 28 teachers who were selected after
analyzing quantitative data accordance with maximum diversity and outliers
sampling. Quantitative data were collected by means of scale that were
developed by the researchers. Qualitative data were obtained from interviews
with 28 teachers who have highest and lowest scores on the scale. Descriptive
statistics were used in the analysis of quantitative data, while descriptive
analysis and content analysis were used in the analysis of qualitative data.
According to results, the teachers in Turkey have positive thoughts about CRE
and have some concerns. Some of the teachers think that CRE is necessary, while
the others think that CRE may adversely affect the education system and the
structure of society. It may be useful to look at teachers training programs in
terms of culturally relevant education principles in Turkey.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye' de öğretmenlerin kültürel değerlere
duyarlı eğitime (KDDE) ilişkin görüşlerini incelemektir. Açıklayıcı karma
yöntem deseninin kullanıldığı çalışmanın nicel safhası tarama modeli, nitel
safhası durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Örneklem, seçkisiz tabakalı
örnekleme yöntemiyle belirlenen ve 2017-2018 eğitim-öğretim yılının Güz
döneminde Van, Diyarbakır, Konya, Antalya, İzmir, İstanbul ve Trabzon'da görev
yapan 1302 öğretmenden, çalışma grubu ise maksimum çeşitleme ve aykırı uç
örnekleme ile seçilen 28 öğretmenden oluşmaktadır. Nicel veriler,
araştırmacılar tarafından geliştirilen "Kültürel Değerlere Duyarlı Eğitime
İlişkin Öğretmen Görüş Ölçeği" ile nitel veriler ise nicel verilerin
analizinin ardından ölçekten yüksek ve düşük düzeyde ortalamalara sahip 28
öğretmenle yapılan görüşmelerle toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde,
aritmetik ortalama, yüzde ve frekans gibi betimsel istatistikler, nitel
verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, öğretmenler KDDE ile ilgili olumlu görüşlere sahiptirler;
ancak orta düzeyde kaygı da yaşamaktadırlar. Türkiye'de öğrenci profilinin
çeşitliliğinden dolayı KDDE'ye ihtiyaç duyulduğunu belirten öğretmenler kadar,
bu anlayışın eğitim sistemini ve toplumun yapısını olumsuz etkileyeceğini
düşünen öğretmenler de bulunmaktadır. Türkiye'de öğretmen eğitimi
programlarının içeriğinin KDDE bağlamında incelemesinde faydalar olabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/