Kültürlerarası iletişim kaygısı, farklı kültür ve etnik kökene sahip gruplarla kurulan ya da kurulması planlanan iletişimsel eylemlerle ilişkili korku veya endişe olarak ifade edilmektedir. Kültürlerarası iletişimin önemli aktörleri olan uluslararası öğrencilerin eğitim süreçlerinde kendini gösterebilen bu kaygı, öğrencilerin diğer etnik gruplarla iletişim kurma isteği olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, önerilen bir araştırma modeli ile uluslararası öğrencilerin kültürlerarası iletişim kaygılarının, kültürlerarası iletişim isteği düzeyleri üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırmaya Türkiye'de öğrenim gören 290 (164 erkek, 126 kadın) uluslararası öğrenci katılmıştır. Verilerin anket yöntemiyle toplandığı bu çalışmada, veri analizinde yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Analiz sonucunda önerilen araştırma modeli doğrulanmıştır. Araştırma sonucunda, kültürlerarası iletişim kaygısının kültürlerarası iletişim kurma isteği üzerinde olumsuz etkisi olduğu belirlenmiştir.
Kültürlerarası İletişim Kültürlerarası İletişim Kaygısı Kültürlerarası İletişim İsteği Uluslararası Üniversite Öğrencileri
Intercultural communication anxiety is expressed as fear or anxiety associated with communicative actions established or planned to be established with groups of different cultures and ethnicities. This anxiety, which can manifest itself in the education processes of international students, who are important actors of intercultural communication, can negatively affect the willingness of students to communicate with other ethnic groups. The purpose of this study is to demonstrate the effect of international students' intercultural communication apprehension on intercultural willingness to communicate with a proposed research model. 290 (164 male, 126 female) international students studying in Kayseri participated in the research. Structural equation model was used in data analysis in this study, in which data were collected by questionnaire method. As a result of the analysis, the proposed research model was confirmed. As a result of the research, it has been determined that intercultural communication apprehension has a negative effect on the intercultural willingness to communicate
Intercultural Communication Intercultural Communication Apprehension Intercultural Willingness to Communicate International University Students
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Submission Date | April 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |