The whole world has gone through a pandemic that still continues, albeit with a diminishing effect. This epidemic, which emerged in China at the end of 2019 and called the new type of corona virus (COVİD-19), has caused great concern and anxiety in all societies around the world due to the deadly risk it carries. Although the Covid-19 process affects everyone at the same level, some people worry too much and panic during this process. This study aims to examine the effect of the anxiety experienced by university students studying in three different departments on their thriving levels during the Covid-19 pandemic. This cross-sectional study was carried out between 01.01.2022 and 28.01.2022 with the participation of 571 students from the departments of Emergency Aid and Disaster Management, Social Work, and Health Management. Study data were collected by the faculty members working in the classrooms by applying a face-to-face scale. The data of the participants were analyzed with SPSS 26 software. The effect of anxiety on students' thriving was evaluated using the generalized anxiety disorder and thriving scale. Anxiety has a significant effect on students' thriving status. No statistically significant difference was found between the anxiety scores of the students and the variables. It was determined that senior students' learning and thriving levels were higher than those of 2nd and 3rd-grade students. Students experienced moderate level of anxiety and anxiety affected students' development to a low level.
Bütün dünya, etkisi azalarak da olsa halen devam eden bir pandemi sürecinden geçmiştir. 2019 yılının sonlarında Çin’de ortaya çıkan ve yeni tip korona virüs (COVİD-19) olarak adlandırılan bu salgın hastalık, taşıdığı ölümcül risk yüzünden dünya üzerinde yer alan tüm toplumlarda büyük bir endişe ve kaygının yaşanmasına neden olmuştur. Covid-19 süreci herkesi aynı düzeyde etkilememekle birlikte bazı insanlar bu süreç içerisinde fazla kaygılanmakta ve panik yapmaktadır. Bu çalışma da üç farklı bölümde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde yaşadıkları kaygının başarı düzeylerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Kesitsel türdeki bu çalışma 01.01.2022-28.01.2022 tarihleri arasında Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Sosyal Hizmet ve Sağlık Yönetimi bölümlerinden 571 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, sınıflarda görev yapan öğretim üyeleri tarafından yüz yüze ölçek uygulanarak toplanmıştır. Katılımcılara ait veriler SPSS 26 yazılımıyla analiz edilmiştir. Öğrencilerde yaşanan kaygının gelişme durumlarını etkisi Yaygın Anksiyete Bozukluğu ve Gelişim ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Kaygı, öğrencilerin gelişme durumu üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Öğrencilerin kaygı puanları ile değişkenler arasında istatiksel açıdan önemli farklılık tespit edilememiştir. Son sınıf öğrencilerin öğrenme ve gelişme düzeylerinin 2. ve 3. sınıf öğrencilerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler orta düzeyde kaygı yaşamıştır ve kaygı düşük bir seviyede öğrencilerin gelişmesine etki etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology and Social Studies of Science and Technology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | August 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |