Günümüzde halkla ilişkiler, kendine özgü teorik temeller kurmaya ve farklıyöntemler kullanmaya çalışmaktadır. Özellikle örgüt içi halkla ilişkiler teorilerine ve uygulamalarına ağırlık verilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada; halkla ilişkiler uygulamasında sıklıkla kullanılmaya başlanılan sosyodrama yöntemi ve işdoyumu arasında olduğu varsayılan ilişki biçimi araştırılmıştır. Çalışma, örgüt çalışanlarıarasında gerçekleştirilen sosyodrama gruplarıyoluyla, etkileşimin, çalışanların işdoyum düzeyi üzerinde meydana getirdiği varsayılan etkiyi araştırmayıamaçlamaktadır. Beraberinde sosyodramanın bir örgüt içi halkla ilişkiler yöntemi olarak kullanılıp kullanılamayacağıtartışılmaktadır. Ankara’da sosyodrama eğitimi alan 50 ilkokul öğretmeni üzerinde, tesadüfi örneklem yoluyla ankete dayalıbir saha araştırmasıgerçekleştirilmiştir. Sosyodrama öncesinde ve sonrasında yapılan JDI ve MSQ işdoyum testlerinin sonuçlarının karşılaştırılmasından elde edilen bulgular, sosyodrama uygulamasıve işdoyumu arasında anlamlıbir ilişkinin varolmadığınıortaya koymaktadır. Bununla birlikte sosyodrama uygulaması, işdoyumunu artırmamakta ancak örgüt içinde yaşanan sorunlarıkollektif bir bilinçle ortaya koyabilme potansiyeli taşımasınedeniyle, önemli bir halkla ilişkiler yöntemi olarak hizmet etmektedir.
Nowadays, public relations have been trying to found theoritical fundamentals which are peculiar to itself and use different techniques. Especially, internal public relations theories and applications are starting to be weighted. The aim of this study is to investigate the type of supposed relationship between sociodrama technique which have been starting to be frequently used in public relations applications and job satisfaction. The present study is aiming to investigate the effect of interaction of organization stuff with sociodrama groups on work satisfaction of organization stuff. In the association of this topic the study discuss whether sociodrama can be used as a internal public relation technique or not. In Ankara, the researcher was making an area research on a randomly selected fifty primary school teachers who were taking a sociodrama education sample. JDI and MSQ tests of job satisfaction applied before and after sociodrama and tests results were compared. The results put forward that there will be no significant relationship between sociodrama applications and work satisfaction. Although sociodrama application does not increase job satisfaction, it is still giving a service as a one of the important public relations technique because of having a potential to put forward existing inorganization problems with a collective conscience
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License