Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin kişilerarasıçatışma çözme ve problem çözme yaklaşımları, yükleme karmaşıklığıaçısından incelenmiştir. Bu araştırmanın evrenini Selçuk Üniversitesi’nin farklıfakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma evreni, Eğitim Fakültesi, Mesleki Eğitim Fakültesi ve Teknik Eğitim Fakültesi’dir. Araştırma örneklemi 2003-2004 eğitim-öğretim yılında bu fakültelerin çeşitli bölümlerinde öğrenim görmekte olan 1.2. 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden tesadüfi olarak seçilmiştir. Araştırma örneklemi 190’ıerkek ve 257’si kız olmak üzere toplam 447 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin, yükleme karmaşıklığının yüksek ya da düşük olmasıdeğişkenine göre, kişilerarasıçatışma çözme ve problem çözme yaklaşımlarının puan ortalamalarıarasındaki farkın önem kontrolü t testi ile yapılmıştır. Yükleme karmaşıklığının, kişilerarasıçatışma çözme ve problem çözme yaklaşımlarınıaçıklama gücü ise, basit doğrusal regresyon analizi ile hesaplanmıştır. Yükleme karmaşıklığı, kişilerarasıçatışma çözme ve problem çözme yaklaşımlarıpuanlarıarasındaki ilişkinin analizi ise Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısıtekniğinden yararlanılmıştır.
In this study, the interpersonal conflict solving and problem solving approaches of university students are investigated according to their attribution complexity. The general scope of the study consists of students at Selçuk University. The working scope consists of students studying at the Faculties of Education, Vocational Education and Technical Education. The sample of the study was chosen from the first, second, third and fourth grade students from the faculties in the working scope by random sampling method. The study sample was made up of totally 447 undergraduates of which 190 were male and 257 female. Signification control of the difference in the point means was made with the t- test for the dependent variables, the interpersonal conflict solving approach and the problem solving approach according to the independent variable, student’s low or high attribution complexity. The explanation of the attribution complexity with the interpersonal conflict solving approach and the problem solving approach was conducted with simple linear regression analysis.The analysis of the relationships between attribution complexity and interpersonal conflict solving and problem solving approaches has been conducted with Pearson Moments Multiplier Correlation Coefficient technique
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License