BibTex RIS Cite

OKULLARDAKİÖRGÜTSEL GÜVEN DÜZEYİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2006, Issue: 16, 739 - 756, 01.08.2006

Abstract

Bu araştırmanın amacı, bazıdeğişkenlere göre okullardaki örgütsel güven düzeyinin farklılaşıp farklılaşmadığınıtest etmektir. Araştırmanın bağımsız değişkenleri, öğretmenlerin cinsiyetleri, branşları, herhangi bir sendikaya üye olup olmama, okul dışında beraber sosyal etkinlik yapıp, yapmama durumlarıve okulların öğretmen sayılarıdır. Araştırmanın bağımlıdeğişkenleri; okulun örgütsel güvenin alt boyutlarıolan çalışanlara duyarlılık, yöneticiye güven, iletişim ortamıve yeniliğe açıklıktır. İlişkisel tarama yöntemiyle yapılan bu araştırmanın evrenini, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlıresmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerin sayısı378 665’dir Araştırma evrenindeki öğretmenlerin nicel açıdan temsil yeterliliklerini sağlamak amacıyla uzman görüşleri ve örneklem tekniklerine dayalıolarak minimum kişi sayısı1536 olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın örneklemi ise 1144’ü bayan, 1288’sierkek olmak üzere toplam 2432 öğretmenden oluşmaktadır. Bu araştırmada ilköğretim okullarının örgütsel güven düzeyini belirlemek için “Okulda Örgütsel Güven Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, örgütsel güvenin çalışanlara duyarlılık, yöneticiye güven, iletişim ortamıve yeniliğe açıklık alt boyutlarıpuan ortalaması; öğretmenlerin cinsiyet. okul dışında beraber sosyal etkinlik yapıp ve yapmama durumları, okuldaki öğretmen sayısıdeğişkenlerine göre anlamlıdüzeyde farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin branş, sendikaya üye olup olmama değişkenine göre okulların örgütsel güvenin boyutlarıolan çalışanlara duyarlılık, iletişim ortamı, yöneticiye güven ve yeniliğe açıklık alt boyut puan ortalamalarının anlamlıdüzeyde farklılaşmadığıbulunmuştur

References

  • Acansoy, U. (2005). Yönetim Öğretmeni Sendika Üyesi Olma Konusunda Rahatlatmalı. Yeni Eğitim, Sayı:2005 yıl.3 sayı.12.
  • Anayasa (1988). 1982 Tarih ve 2709 Kanun Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Milli Eğitim ile İlgili Mevzuat Cilt:1
  • Balcı. A.(2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma.Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Brehm, John. , Scott Gates (2002). Rules, Trust and the Allocation of Time. Paper Presented At The Annual Meeting of the Midwest Political Science Association, Chicago,IL, April 25-28.
  • Brewster, C., J.,Railsback, (2003). Building Trusting Relationships For School Improvement: Implications For Principals and Teachers. Northwest Regional Educational Laboratory. ERIC Document Reproduction Service, ED 481 987.
  • Bryk, A.S., B., Schneider, (2002). Trust In Schools: A Core Resource For Improvement. New York, NY: Russell Sage Foundation.
  • Blevins R. E. (2001). A Study of Association Between Organizational Trust and Decision-Making, Communication, And Collabaration in Comprehensive, Regional. Institutions of Higher Education A dissertation Presented to The Graduate School in Partial Fulfillment of The Requirements For The Degree Doctor of Philosohpy New Mexico State University Las Cruces, New Mexico, ProQuest Information and Learning Company.
  • Conn, Sallee J (2004). Exploring The Relationship Between Perceptions of Trust and Perceptions of Organizational Justice in A Geographically Dispersed Organization. Psychology, Socıal (0451); Busıness Admınıstratıon, Management (0454) ISBN0-496-80848-2 ProQuest Information and Learning.
  • Cohen, A. (1995). An Examination of The Relationship Between Work Commitment and Nonwork Domain, Human Relations, 48, 239-263
  • Culver, T. R.(1994). Influence Strategies and Trust in Public Schools. Seattle Unıversıty, Educatıon, Admınıstratıon (0514); Edd Busıness Admınıstratıon, Management (0454); Polıtıcal Scıence, Publıc Admınıstratıon (0617) ProQuest Information and Learning.
  • Daboval, J, R.,Comish, B.,Swindle ve W.,Gaster.(1994). Trust Inventory for Small Businesses, Small Businesses Symposium; htp:/ wwww.sbaer.uca.edu/ docs/proceedings/ 94sw031. txt.
  • Evans, G.(2004). Kadınlar Ancak Birlikte Kazanabilir. (Ekin Duru). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Hale, S.V.H. (2000). Comprehensive School Reform: Researchbased Strategies to Achieve High Standards. A Guidebook On School-Wide Improvement. San Francisco, CA: WestEd, Comprehensive Regional Assistance Center, Region XI. Retrieved August 20, 2003, from www.wested. org/csrd/ guidebook/ toc.htm.
  • Hoy, W. K., M.,Tschannen-Moran. (2003). The conceptualization and Measurement of Faculty Trust In Schools: The Omnibus T-Scale. In W. K. Hoy & C. G. Miskel (Eds.), Studies in Leading and Organizing Schools (Vol. 2, pp. 181-208). Greenwich: CT.: Information Age Publishing.
  • Goleman, D.(2000). İş Başında Duygusal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • İlgar, L. (2000) .Eğitim Yönetimi Okul Yönetimi Sınıf Yönetimi, 2.bs., İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Kamer, M (2001), Örgütsel Güven, Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarına Etkisi, , Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü . Yayınlanmamış (Yüksek Lisans Tezi).İstanbul.
  • Knox, M., J.,Funk, R.,Eliot ve G.E., Bush. (1998). Adolescents’ Possible Selves and Their Relationship To Global Self-Esteem. Sex Roles: A Journal of Research, 39, 1-2.
  • MEB (1999). TKY Uygulama Yönergesi Tebliğler Dergisi. SAYI 2506. 1999.
  • ____ (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara .
  • Mishra, A.K., (1996). Organizational Response To Crisis, The Centrality of Trust, A Survey of West Michigan Managers, Puplic Personel Management, 19, 4, 442-463.
  • Nyhan, R.C., H.A.,Marlowe. (1997). Development and Psychometric Properties of The Organizational Trust Inventory, Evaluation Review, 21(5).
  • MEB (1998). MEB Milli Eğitim Müdürlükleri Yönetmeliği, Milli Eğitim ile İlgili Mevzuat Cilt:1.
  • NTV (2006). “Her Şey Motivasyon İçin” http://www.ntv.com.tr/news/357108.asp. Erişim Tarihi: 4. 09.2005
  • Rebore, R. W.(2001). The Ethics of Educational Leadershep, Merrill Prentice Hall, Ohio
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ve İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler), 4. Baskı , Eskişehir:Kaan Yayınları
  • Özdemir, S., H.İ.,Yalın ve F.,Sezgin. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Ğiriş.Ankara:Nobel Basımevi.
  • Özdil, K. (2005).”İlköğretim Okullarında Güven ve Örgütsel İklim Arasındaki Enstitüsü(Yayınlanmamış Doktora Tezi).Ankara.
  • Roxanne M. M. (2004). Trust, the Principal, and Student Identification, A Paper Presented at The Annual Meeting of The University Council for Education Administration Kansas City, Missouri November 2004 www. Sagepuplications.com.
  • Sheehan, J. (1995). Trust As Related to School Reform, Specifically Site- Based Management, PhD, Marquette Unıversıty, Educatıon, Admınıstratıon (0514).
  • Solomon, R. C., F.,Flores. (2001). Güven Yaratmak. (Ahmet KARDAM). Ankara: MESS Yayınları.
  • Stiefel, L., P.,Iatarola, N.,Fruchter ve R.,Berne. (1998). The Effect of Size Student Body on Schol and Perfonmance in New York City High School, Burner Foundation INC, New York.
  • Temel, Z. F. – A. B. Aksoy, A. B. (2001). Ergen ve Gelişimi: Yetişkinliğe İlk Adım. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, E. (2005).Okullarda Örgütsel Güven Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:14, Konya.
Year 2006, Issue: 16, 739 - 756, 01.08.2006

Abstract

The goal of this dissertation is to investigate to test whether any changes have been made in the organizational trust levels of the schools according to some variables. The independent variables of this research are the gender, major of the teachers, and some facts about the teachers such as; whether they are a member of a union or not, whether they are joining any social activities outside of school or not and. In addition, the number of teachers. On the other hand, the dependent variables of this research are the sensitivity of the schools to their employees, the trust level for the directors, the communication inside the school and the openness to new ideas. This research is done by survey model and based on 378 665 teachers that were employed in public schools that are associated with the Ministry of National Education. In order to provide the necessary quality representation of teachers in this research, 1536 people are calculated as a minimum number according to opinions from the experts and some experimental techniques. And the experiments have been conducted on 1144 women and 1288 men as a total of 2432 teachers. In this search, “Scale organizational trust of school,” is utilized to obtain the organizational trust levels of the public schools. According to the experimental results, the average points for the sensitivity of the schools to their employees, the trust level for the directors, the communication inside the school and the openness to new ideas have been dramatically changed depending upon the gender of the teachers and some facts about the teachers such as; whether they are joining any social activities outside of school or not and. the number of teachers. On the other hand, the major of the teachers and the fact that they are a member of a union or not has a marginal effect on for the sensitivity of the schools to their employees, the trust level for the directors, the communication inside the school and the openness to new ideas

References

  • Acansoy, U. (2005). Yönetim Öğretmeni Sendika Üyesi Olma Konusunda Rahatlatmalı. Yeni Eğitim, Sayı:2005 yıl.3 sayı.12.
  • Anayasa (1988). 1982 Tarih ve 2709 Kanun Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Milli Eğitim ile İlgili Mevzuat Cilt:1
  • Balcı. A.(2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma.Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Brehm, John. , Scott Gates (2002). Rules, Trust and the Allocation of Time. Paper Presented At The Annual Meeting of the Midwest Political Science Association, Chicago,IL, April 25-28.
  • Brewster, C., J.,Railsback, (2003). Building Trusting Relationships For School Improvement: Implications For Principals and Teachers. Northwest Regional Educational Laboratory. ERIC Document Reproduction Service, ED 481 987.
  • Bryk, A.S., B., Schneider, (2002). Trust In Schools: A Core Resource For Improvement. New York, NY: Russell Sage Foundation.
  • Blevins R. E. (2001). A Study of Association Between Organizational Trust and Decision-Making, Communication, And Collabaration in Comprehensive, Regional. Institutions of Higher Education A dissertation Presented to The Graduate School in Partial Fulfillment of The Requirements For The Degree Doctor of Philosohpy New Mexico State University Las Cruces, New Mexico, ProQuest Information and Learning Company.
  • Conn, Sallee J (2004). Exploring The Relationship Between Perceptions of Trust and Perceptions of Organizational Justice in A Geographically Dispersed Organization. Psychology, Socıal (0451); Busıness Admınıstratıon, Management (0454) ISBN0-496-80848-2 ProQuest Information and Learning.
  • Cohen, A. (1995). An Examination of The Relationship Between Work Commitment and Nonwork Domain, Human Relations, 48, 239-263
  • Culver, T. R.(1994). Influence Strategies and Trust in Public Schools. Seattle Unıversıty, Educatıon, Admınıstratıon (0514); Edd Busıness Admınıstratıon, Management (0454); Polıtıcal Scıence, Publıc Admınıstratıon (0617) ProQuest Information and Learning.
  • Daboval, J, R.,Comish, B.,Swindle ve W.,Gaster.(1994). Trust Inventory for Small Businesses, Small Businesses Symposium; htp:/ wwww.sbaer.uca.edu/ docs/proceedings/ 94sw031. txt.
  • Evans, G.(2004). Kadınlar Ancak Birlikte Kazanabilir. (Ekin Duru). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Hale, S.V.H. (2000). Comprehensive School Reform: Researchbased Strategies to Achieve High Standards. A Guidebook On School-Wide Improvement. San Francisco, CA: WestEd, Comprehensive Regional Assistance Center, Region XI. Retrieved August 20, 2003, from www.wested. org/csrd/ guidebook/ toc.htm.
  • Hoy, W. K., M.,Tschannen-Moran. (2003). The conceptualization and Measurement of Faculty Trust In Schools: The Omnibus T-Scale. In W. K. Hoy & C. G. Miskel (Eds.), Studies in Leading and Organizing Schools (Vol. 2, pp. 181-208). Greenwich: CT.: Information Age Publishing.
  • Goleman, D.(2000). İş Başında Duygusal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • İlgar, L. (2000) .Eğitim Yönetimi Okul Yönetimi Sınıf Yönetimi, 2.bs., İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Kamer, M (2001), Örgütsel Güven, Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarına Etkisi, , Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü . Yayınlanmamış (Yüksek Lisans Tezi).İstanbul.
  • Knox, M., J.,Funk, R.,Eliot ve G.E., Bush. (1998). Adolescents’ Possible Selves and Their Relationship To Global Self-Esteem. Sex Roles: A Journal of Research, 39, 1-2.
  • MEB (1999). TKY Uygulama Yönergesi Tebliğler Dergisi. SAYI 2506. 1999.
  • ____ (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara .
  • Mishra, A.K., (1996). Organizational Response To Crisis, The Centrality of Trust, A Survey of West Michigan Managers, Puplic Personel Management, 19, 4, 442-463.
  • Nyhan, R.C., H.A.,Marlowe. (1997). Development and Psychometric Properties of The Organizational Trust Inventory, Evaluation Review, 21(5).
  • MEB (1998). MEB Milli Eğitim Müdürlükleri Yönetmeliği, Milli Eğitim ile İlgili Mevzuat Cilt:1.
  • NTV (2006). “Her Şey Motivasyon İçin” http://www.ntv.com.tr/news/357108.asp. Erişim Tarihi: 4. 09.2005
  • Rebore, R. W.(2001). The Ethics of Educational Leadershep, Merrill Prentice Hall, Ohio
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ve İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler), 4. Baskı , Eskişehir:Kaan Yayınları
  • Özdemir, S., H.İ.,Yalın ve F.,Sezgin. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Ğiriş.Ankara:Nobel Basımevi.
  • Özdil, K. (2005).”İlköğretim Okullarında Güven ve Örgütsel İklim Arasındaki Enstitüsü(Yayınlanmamış Doktora Tezi).Ankara.
  • Roxanne M. M. (2004). Trust, the Principal, and Student Identification, A Paper Presented at The Annual Meeting of The University Council for Education Administration Kansas City, Missouri November 2004 www. Sagepuplications.com.
  • Sheehan, J. (1995). Trust As Related to School Reform, Specifically Site- Based Management, PhD, Marquette Unıversıty, Educatıon, Admınıstratıon (0514).
  • Solomon, R. C., F.,Flores. (2001). Güven Yaratmak. (Ahmet KARDAM). Ankara: MESS Yayınları.
  • Stiefel, L., P.,Iatarola, N.,Fruchter ve R.,Berne. (1998). The Effect of Size Student Body on Schol and Perfonmance in New York City High School, Burner Foundation INC, New York.
  • Temel, Z. F. – A. B. Aksoy, A. B. (2001). Ergen ve Gelişimi: Yetişkinliğe İlk Adım. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, E. (2005).Okullarda Örgütsel Güven Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:14, Konya.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yılmaz Ercan This is me

Publication Date August 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Issue: 16

Cite

APA Ercan, Y. (2006). OKULLARDAKİÖRGÜTSEL GÜVEN DÜZEYİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(16), 739-756.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License