Bu araştırma, okul yöneticilerinin karar vermede özsaygıve karar verme sitilleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini, İlköğretim Genel Müdürlüğüne bağlıPansiyonlu İlköğretim Okulları PİO ve Yatılı İlköğretim Okullarında YİBO görev yapan okul yöneticileri oluşturmaktadır. Bunların sayısı589’dur. Araştırmanın örneklemini, bu okullar arasından random yoluyla seçilen 195 okul yönetici oluşturmaktadır. Okul yöneticilerin karar vermede özsaygıve karar verme stillerini ölçmek için, Deniz 2004 tarafından Türkçe’ye uyarlanarak geliştirilen Melbourne Karar Vermede Öz Saygıve Karar Verme Stilleri ölçeği uygulanmıştır. Karar vermede özsaygıdüzeyini belirleyen MKVÖ I ölçeği, karar vermede özsaygıyı kendine güven belirlemeyi amaçlayan bir ölçektir. Karar verme sitillerini belirleyen MKVÖ II ise bireyin karar verme stillerine belirleyen bir ölçektir. Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin karar vermede özsaygıdüzeyleri ile karar verme stillerinden dikkatli karar verme stili arasında pozitif, karar vermede özsaygıdüzeyleri ile kaçıngan karar verme stili, panik ve erteleyici karar verme stili arasında ise negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Okul yöneticilerinin hizmet yılıdeğişkenine göre karar vermede özsaygı, karar verme stillerinden dikkatli, kaçıngan, panik ve erteleyici puanlarıarasıda anlamlıbir farklılık bulunmamıştır. Araştırmanın diğer bir sonucu ise, öğrenim durumu değişkenine göre karar vermede özsaygıile karar verme stillerinden kaçıngan ve panik karar verme sitilleri arasında anlamlıbir farklılık bulunmuştur. Okul yöneticilerinin sendikaya üye olup olmama biçimlerine göre karar vermede özsaygı, karar verme stillerinden dikkatli karar verme, kaçıngan, panik ve erteleyici karar verme puanlarıarasıda anlamlıbir farklılık bulunmamıştır.
This study aims to examine the relation between school managers’ self-esteem styles in decision making and decision making styles. The universe of the study covers school managers who work at Rooming Primary Schools and Boarding Primary Schools that are connected to the General Administration of Primary Schools. The number of school is 589. Sample of the study consists of 195 school managers who were chosen randomly among those schools. In this study, Melbourne the Scale of Self-esteem in Decision Making and Decision Making Styles that was adapted to Turkish and developed by Deniz 2004 was used to discover the relation between school managers’ self-esteem in decision making and decision making styles. MKVÖ I Scale that indicates the level of self-esteem styles in making decision is a scale that aims to find out selfesteem self-respect in making decision. MKVÖ II scale that indicates decision making styles is a scale shows decision making styles. As a result of this study, a positive relation has been found out between school managers’ self-esteem level in making decision and vigilance decision making that is also a part decision making style and a negative relation has been found out between selfesteem level in making decision and vigilance decision making style and hypervigilance and procrastination decision making style. According to the variables that show the number of year managers had worked, no significant variance has been discovered between self-esteem in making decision, and buckpassing decision making style and hypervigilance and procrastination decision making styles. Another result of the study, significant variance has been found out between selfesteem in making decision, and buckpassing decision making style and hypervigilance and procrastination decision making styles according to the managers’ education levels. No significant variance has been found out between self-esteem in making decision, and buckpassing decision making style and hypervigilance and procrastination decision making styles according to the factor showing whether the managers are members of any union or not
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License