Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başaçıkma stillerinin bazıdeğişkenlere göre farklılaşma durumu incelenmişve benlik saygısının karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başaçıkma stillerini ne düzeyde açıkladığıincelenmiştir. Araştırma, Selçuk Üniversitesi’nin farklıfakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrenciler üzerinde gerçekleştirilmişve örnekleme 1141 öğrenci alınmıştır. Araştırmada Melbourne Karar Verme Ölçeği, Stresle Başaçıkma TutumlarıEnvanteri ve Benlik SaygısıÖlçeği kullanılmıştır. İstatistiksel olarak t testi, varyans analizi, tukey testi ve regresyon analizi yapılmıştır. Öğrencilerin cinsiyetleriyle karar vermede özsaygılarıve karar verme stilleri arasında, sınıf değişkeni ile karar verme stilleri arasında farklılaşma yokken, cinsiyet, sınıf, yaşamın çoğunun geçirildiği yer ve mezun olunan lise değişkeni ile stresle başaçıkma stilleri arasında farklılaşmanın olduğu saptanmıştır. Benlik saygısının karar vermede özsaygı, karar verme stilleri ve stresle başaçıkma stillerini anlamlıdüzeyde açıkladığısaptanmıştır.
In this study, the differentiation of the styles of self-esteem, decision-making and coping with stress of university students on decision-making according to some variables were examined and on what level self-esteem clarified the styles of self-esteem, decision-making and coping with stress on decision making was surveyed. The research was carried out with the students attending different faculties of Selcuk University and the sampling included 1141 students. Melbourne Decision-Making Scale, Inventory of Attitudes to Coping with Stress and Selfesteem Scale were utilized in the research. t test, variance analysis, tukey test and regression analysis were statistically conducted. While there was no differentiation between the gender of the students and their styles of decision making and the self-esteem on decision making and also between class variable and their decision-making styles, it was seen that there was a differentiation between the variables for gender, class, the place where they spend most of their life and the high school they graduated from and the styles of coping with stress. The research concluded that self-esteem significantly clarified the decision self-esteem, the decision-making styles and the styles of coping with stress
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 18 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License