Malların serbest dolaşımı, Avrupa Birliğinin başarıhikayelerinden bir tanesi olup, Avrupa Birliğinin dört temel serbestisinden kişilerin, hizmetlerin ve sermaye biridir. Bu yüzden AB Müktesebatıfasıl başlıklarından ilki malların serbest dolaşımıilkesine uyumdur. Malların serbest dolaşımıdışticaret politikasıaraçlarından gümrük vergisi, ihracat ve ithalat miktar kısıtlamalarıve eşetkili önlemler, tarife benzeri araçlar ve ticarette görünmez engellerin kullanılmasının yasaklanmasıhedeflenir. Bu amaçla, Birliğe üye ülkelerin kuruluşanlaşmasında belirlenen ortak ticaret politikasına uyumu ve ticari malların belirlenen standartlara uyumunu sağlamasıgerekmektedir. Bu bağlamda, Malların serbest dolaşımıfasılı, bu uyumla ilgili teknik şartlarıbelirlemektedir. Bu uyum sadece üye ülkeleri değil, Birlikle ortak Pazar içinde ticaret yapan üçüncü ülkelerin ticari mallarınıda kapsamakta ve bu yüzden üçüncü ülkeler birlik içinde herhangi bir teknik engelle karılaşmamak adına belirlenen kurallara uygun mallarıithal etmelidirler. Birlik ayrıca 1968 yılında Gümrük birliği kurduğu için, üçüncü ülkelere karşıbir Ortak Gümrük Tarifesi OGT uygulanmaktadır. Serbest dolaşıma dahil olan mallar; topluluk menşeli mallar, üçüncü ülke menşeli mallar ve bir üye devlet gümrüğünce gümrüklenip topluluğa giren mallarıiçermektedir. Serbest dolaşım ile gümrük vergileri ve miktar kısıtlamalarıüyeler arasında kaldırılmıştır. Türkiye ile Avrupa Birliği AB arasında malların serbest dolaşımıyla ilgili hükümlerin belirlenmesinde, 1963 Ankara Anlaşması, 1971 Katma Protokol ve 1996 yıllarıarasında imzalanan Gümrük Birliği üç önemli kilometre taşıdır. 1999 yılında Helsinki Zirvesi ile Türkiye’nin adaylığının kabul edilmesinin ardından Türkiye ile Avrupa Topluluğu arasında malların serbest dolaşımıhususunda gerekli uyumun sağlanmasıkonusu yeniden gündeme gelmiştir. Topluluk mevzuatının bir parçasıolan malların serbest dolaşımıTürkiye’nin üyelik yükümlülüklerini yerine getirmek için uyum göstermesi gereken alanlardan birisini oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacımalların serbest dolaşımıkonusunda Türkiye ile Avrupa Topluluğu arasındaki uyum seviyesinin belirlenmesi ve üyelik müzakerelerinin başlamasıhalinde Türkiye’deki ulusal mevzuatın nasıl değişeceği konusunun incelenmesidir.
Free trade policies imply that goods, services, labor force and capital can circulate without any barriers. Although sustainability of free trade is debatable, principle of free movement of goods is first step of beginning stage of economics integration. However, practicing free trade is not an easy goal when hardness of globalization economy is considered. Therefore, countries prefer to partial trade by blocking trade that are derived from regional integration levels, remove the trade barriers of goods and apply protectionism for foreign trade. The main goal of free movement of goods is to success the law of one price by globally equalizing the supply surplus and demand surplus. Some economists criticize free trade and claim that free trade causes may income inequality between countries. As for some economist, they support free trade. Additionally, they take the claim one step forward and say "soldier pass borders of the countries who do not allow goods to pass their border." Free trade supporters argue that trade opens the barriers for the exchange of goods that increase economic profits. Historically, Word economy was hit by the several crises led to the decline growth and trade volume of economies and protection policies become popular to solve trade deficit and unemployment problem. Crisis periods generated the criticizes functioning of the free market Pareto optimum and regional economic integration started to choose the 2.nd optimal cooperative policy choices and The European Union as a model for regional integration has been open trade inside the border but protect its agriculture, manufactures, industries and workers from the rest of the world. The first step required to create a regional community such as a free trade area, a customs union, a single market, a single currency is to the principle of free movement of the goods. In order to bring the advantages of free trade, free movement of goods Mundell’s factors of production, and flexible wage has been considered by the European Union as the one of the main success conditions of monetary union since Rome Treaty was signed. 1963 Ankara Agreement, 1971 The Additional Protocol, 1996 Custom Union are three important milestones determined the procedures about the free movement of goods between Turkey and European Union. Adapting certain regulations and decisions in the fields of free movement of goods has been negotiated since Turkey was accepted as candidate country for EU membership following the Helsinki European Council of December 1999. As one of the chapters in Union’s acquis communautaire, adaptation of free movement of goods must be realized to prepare Turkey for future membership. The purpose of this study is to evaluate Turkey's ability to apply Union’s measures on the basis of the principle of the free movement of goods. For this reason, Section I details the discussion of the free trade-protection and the impacts on free movement of goods. Section II concentrates the principle of free movement of goods in EU. Section III summarize and analyzes the progress reports of Turkey to determine to what extent Turkey meets the EU’s criteria of free movement of goods.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 31.1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License