BibTex RIS Cite

Bilgi Yönetimi ve Örgütsel Bilgelik İlişkisi Üzerine Sektörel Bir Değerlendirme: Metal ve Makine Sanayi Örneği

Year 2014, Issue: 31, 227 - 240, 01.02.2014

Abstract

Bilgi çağıolarak nitelendirilen ve 1950'li yıllardan günümüze kadar gelen dönemde bilgi, özellikle örgütler açısından sermaye ve somut varlıklarından çok daha önemli bir hale gelmiştir. Bununla beraber bilginin rekabet avantajısağlayacak ve örgütü vizyonuna ulaştıracak bir güç haline gelmesi için örgütün sahip olduğu tüm veri, enformasyon ve bilginin elde edilme, korunma, yorumlanma, paylaşılma ve uygulanmasısüreçlerinin etkin biçimde yönetilmesi gerekmektedir. Bilgi yönetimi olarak adlandırılan bu yönetim dizisi, değer yaratıcıbilginin verimli bir biçimde teknolojik uygulamalara aktarılmasındaki süreçlerin tanımlanması, modellenmesi ve örgütün amaçlarıdoğrultusunda bilginin kullanılmasıiçin yapılmasıgerekenleri belirten bir yol haritasıdır. Bilgi yönetimi, örgüt başarısınıkoruyan, örgütün başarıya ulaşmasına katkısağlayan, örgütsel öğrenmeyi hızlandıran, süreçlerde daha hızlıiyileştirme olanağısağlayan, entelektüel varlıklardan en üst seviyede yararlanan, örtük bilgiden açık bilgiye kadar her türlü bilgiyi kapsayan bir disiplindir. Bilgi yönetimi her ne kadar örgüt başarısıiçin mutlak bir öğe olsa da yakın gelecekte bilgi yönetiminin yerini örgütsel bilgelik olgusunun alacağısöylenebilir. Örgütsel bilgelik, temelde veri, enformasyon, bilgi hiyerarşisinin bir sonraki basamağıolarak kabul edilen bilgeliğin örgütsel bağlamda ele alınmasıdır. Örgütlerin gelecekteki başarılarının temelini oluşturan örgütsel bilgelik, örgütün bilge olma durumu ve niteliğini; beklenmedik durumlara akılcıtepkiler verebilmesini; örgütün mevcut ve yeni bilgisini yönetmesini; tüm paydaşlarına karşı, iyi, ahlâklıve örnek davranışlarısergilemesini ifade etmektedir. Örgütsel bilgelik, işetiği, sürdürülebilirlik, dönüşümsel liderlik, işyeri demokrasisi, kurumsal vatandaşlık ve sosyal sorumluluk gibi örgütsel fonksiyonlara katkısağlarken her bir fonksiyonun bilgi, anlayış, daha iyisini yapma gibi unsurlarla kendi özelliklerinden daha fazla katma değer yaratmalarınıda amaçlamaktadır. Bu bağlamda bu çalışmanın temel amacıişletmelerin bilgi yönetimi uygulamalarıile örgütsel bilgelik algısıarasındaki ilişkinin sektörel bazda analiz edilmesidir. Bu doğrultuda çalışmada öncelikle bilgi yönetimi uygulamalarıve örgütsel bilgelik algısıve aralarındaki nedensel ilişki bağlamında literatür bilgisi verilmiştir. Çalışmanın araştırma kısmında ise Konya Sanayi Odasına kayıtlımetal ve makine sektöründe faaliyet gösteren işletmeler üzerinde yürütülen alan araştırmasına yönelik bulgular değerlendirilmiştir. Sektörel bazda yapılan bu değerlendirmeden elde edilen en önemli bulgu, bilgi yönetimi uygulamalarıile örgütsel bilgelik algısıarasında pozitif bir ilişkinin olduğu ve bilgi yönetiminin örgütsel bilgelik ölçeği ile açıklanabileceği şeklindedir.

References

  • Akgün, Ali, E., Keskin, Halit ve Günsel, Ayşe (2005). Bilgi Yönetimi ve Öğrenen Örgütler. Eflâtun Yayıncılık. Ankara.
  • Alavi, M. ve Leidner, D. (2001) Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research İssues.Mıs Quarterly .Vol. 25, No. 1, Mar.
  • Ali I. F. Nezhad H., Noruzi, M. R. ve Hajipour, E. (2012). A Study On The Relationships Between Wisdom Cultural and Employees’ General Self Efficacy Among Employees in Islamic Azad University Branches in Locale 13.
  • Barutçugil, İ. (2002) Bilgi Yönetimi. Kariyer Yayıncılık. İstanbul.
  • Bierly, P. E., Kessler, E. H. ve Christensen, E. W.(2000). Organizational Learning, Knowledge and Wisdom. Organizational Learning, Knowledge and Wisdom. Journal of Organizational Change Management, Vol. 13 Iss: 6, 595 – 618.
  • Esaki, M. (2009). Method for Changing Knowledge To Wisdom -for Task Realization--Dtcn(Design To Customers’ Needs) Methodology (Çev: Chris Chikara Nishihama) Japanese Materials Purchasing Association.
  • Güçlü, N ve Sotirofski, K. (2006). Bilgi Yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Güz, 4(4), 351–371.
  • Hays, M. J. (2007). Dynamics of Organizational Wisdom. Business Renaissance Quarterly. Pasadena: Winter 2007. Vol. 2, Iss. 4.
  • Irani, A.F.N, Noruzi, M.R. ve Hajipour, E. (2012). A study on the Relationships between wisdom Cultural and Employees’ General Self Efficacy Among Employees in Islamic Azad University Branches in Locale 13.Arabian Journal of Business and Management Review (Nigerian Chapter) Vol. 1, No. 1.
  • Intezari, A ve Pauleen, D. J. (2014). Management Wisdom in Perspective: Are You Virtuous Enough to Succeed in Volatile Times?. Bus Ethics.120:393–404.
  • Kessler,E.H (2006). Organizational Wisdom: Human, Managerial, and Strategic Implications. Group&Organisation Management, Vol.31,No.3 296-299.
  • Kılıç, S. (2006). Bilgi Yönetiminde Liderliğin Rolü Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kim, S. (2000). The Roles of Knowledge Professionals for Knowledge Management. Inspel-International Journal of Special Libraries, 34(1): 1-8.
  • Limas, M. J. (2004). Organizatonal Wisdom: Scale Development and Validtiy Assessment. The Degree of Doctor of Industrial/Organizational Psychology. University of Tulsa. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Mcnamee, S. (1998). Re-Inscribing Organızatıonal Wisdom and Courage: The Relatıonally Engaged Organızation. Organizational Wisdom and Executive Courage Kitabı İçinde Bölüm (Editor: S Srivastva, D L Cooperrider ) The New Lexington Pres. San Francisco, CA.
  • Medeni, İ. T. ve Aktaş, Z. (2010). Veri Toplumundan Bilgi Toplumuna Dört Düzeyli Bir Toplum Modeli. 3.Ağ ve Bilgi Güvenliği Ulusal Sempozyumu. 5–6 Şubat 2010. Milli Kütüphane. Ankara.
  • Mosavi, M., Sarlak, M., Ali, A. S. ve Moradi, M. ( 2013). Assessment of Wisdom in The Various Levels of Government Agencies. Vol. 1; No. 6, 122–134.
  • Odabaş, H. (2009).Örgütlerde Enformasyon-Bilgi Yönetimi ve Süreci. (Editör: İshak Keskin, M. Hanefî Kutluoğlu ve Sevil Pamuk) Tülin Aren Armağanı. Pamuk Yayıncılık. 177–188.
  • Pinheiro, P., Raposo, M., Hernández, R. (2010). Organizational Wisdom in Portuguese Textile Sector Companies. 11th.European Conference On Knowledge Management. 2–3 Eylül. Famalicão, Portekiz.
  • Pinheiro, P., Raposo, M., Hernández, R. (2012). Measuring Organizational Wisdom Applying An Innovative Model of Analysis. Management Decision, Volume 50, (23), Number 8, 1465–1487.
  • Rooney, D. ve Mckenna, B. (2010). Wisdom and Management in the Knowledge Economy. Routledge Prints. Oxon. UK.
  • Rowley, J. (2006). What Do We Need To Know About Wisdom. Management Decision, 2006, Vol.44, No.9 S:1250.
  • Spiller, C. P. E., Erakovic, L. ve Henare, M. (2011). Wise Up: Creating Organizational Wisdom Through An Ethic of Kaitiakitanga. J Bus Ethics. 104, 223–235.
  • Thierauf, R. J. ve Hoctor, J. J. (2006). Optimal Knowledge Management/Wisdom Management Systems Concepts and Applications. Idea Group Publishing. UK.
  • Timuçin, A. (2004). Felsefe Sözlüğü. 5.Baskı. Bulut Yayıncılık. İstanbul.
  • Tonta, Y. (2004). Bilgi Yönetiminin Kavramsal Tanımı ve Uygulama Alanları. Kütüphaneciliğin Destanı Sempozyumu, 21–24 Ekim 2004, Ankara.
  • Walsh, R. (2011). The Varieties of Wisdom: Contemplative, Cross-Cultural, and Integral Contributions. Research İn Human Development, 8(2), 109–127.
  • Webster, J. D. (2003). An Exploratory Analysis of A Self-Assessedwisdom Scale. Journal of Adult Development, Vol. 10, No. 1, January.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 49–50.
  • Zeleny, M. (1987). Management Support Systems: Towards İntegrated Knowledge Management. Human Systems Management, 7(1987)1, 59–70.

A Sectoral Evaluation on the Relationship of Knowledge Management and Organizational Wisdom: Example of Metals and Machinery Sectors

Year 2014, Issue: 31, 227 - 240, 01.02.2014

Abstract

During the time period since 1950s to modern-day which is characterized as the information era, information has become more important than funds and concrete especially for organizations. Nevertheless, for the information to become as the power which can provide competitive edge and convey the organizational vision the acquisition, protection, interpretation, partition, application process of all kind of data, information and knowledge should be effectively operated. Also known as the knowledge management, this management unit is a roadmap remarking the necessities to describe, model the process of value creator knowledge’s transfer to technologic practices effectively and use of the knowledge according to organizational aims. The knowledge management is a discipline which protects organization success, contributes to organization success, accelerates organizational learning, provides faster restoration opportunities during the process, benefits from the intellectual substances preeminently, and contains either implicit or explicit knowledge. Although the knowledge management is an absolute factor for organization success, it can be said that in the near future organizational wisdom case will take place of the knowledge management. The organizational wisdom is handling with wisdom organizationally which is basically accepted as the next step of data, information and knowledge hierarchy. The organizational wisdom, a basis of organizational success in the future, expresses the wisdom case, responses to the unexpected situations, management of present and new knowledge, acting in a good, moral and exemplary manner towards to its sharers of the organization. The organizational contributes to organizational functions like business ethics, sustainability, translational leadership, office democracy, corporate citizenship and social responsibility; it also aims to let each of the functions create more added- value than their own features with the factors like knowledge, savvy and doing better. In this context, the main purpose of this study is the sectoral analyze of the relationship between the knowledge management practices and organizational wisdom perception of business firms. Accordingly, the literature knowledge in the context of the knowledge management practices, the organizational wisdom perception and the casual relationship between them is primarily given. In the search part of the study; the findings of the field works about the business firms busy in metal and machine sectors which are registered to Konya Chamber of Industry are evaluated. The most important finding of this sectoral evaluation is the existence of a positive relationship between the knowledge management practices and organizational wisdom perceptions; and the possibility of an explanation of the knowledge management with the organizational wisdom scale

References

  • Akgün, Ali, E., Keskin, Halit ve Günsel, Ayşe (2005). Bilgi Yönetimi ve Öğrenen Örgütler. Eflâtun Yayıncılık. Ankara.
  • Alavi, M. ve Leidner, D. (2001) Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research İssues.Mıs Quarterly .Vol. 25, No. 1, Mar.
  • Ali I. F. Nezhad H., Noruzi, M. R. ve Hajipour, E. (2012). A Study On The Relationships Between Wisdom Cultural and Employees’ General Self Efficacy Among Employees in Islamic Azad University Branches in Locale 13.
  • Barutçugil, İ. (2002) Bilgi Yönetimi. Kariyer Yayıncılık. İstanbul.
  • Bierly, P. E., Kessler, E. H. ve Christensen, E. W.(2000). Organizational Learning, Knowledge and Wisdom. Organizational Learning, Knowledge and Wisdom. Journal of Organizational Change Management, Vol. 13 Iss: 6, 595 – 618.
  • Esaki, M. (2009). Method for Changing Knowledge To Wisdom -for Task Realization--Dtcn(Design To Customers’ Needs) Methodology (Çev: Chris Chikara Nishihama) Japanese Materials Purchasing Association.
  • Güçlü, N ve Sotirofski, K. (2006). Bilgi Yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Güz, 4(4), 351–371.
  • Hays, M. J. (2007). Dynamics of Organizational Wisdom. Business Renaissance Quarterly. Pasadena: Winter 2007. Vol. 2, Iss. 4.
  • Irani, A.F.N, Noruzi, M.R. ve Hajipour, E. (2012). A study on the Relationships between wisdom Cultural and Employees’ General Self Efficacy Among Employees in Islamic Azad University Branches in Locale 13.Arabian Journal of Business and Management Review (Nigerian Chapter) Vol. 1, No. 1.
  • Intezari, A ve Pauleen, D. J. (2014). Management Wisdom in Perspective: Are You Virtuous Enough to Succeed in Volatile Times?. Bus Ethics.120:393–404.
  • Kessler,E.H (2006). Organizational Wisdom: Human, Managerial, and Strategic Implications. Group&Organisation Management, Vol.31,No.3 296-299.
  • Kılıç, S. (2006). Bilgi Yönetiminde Liderliğin Rolü Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kim, S. (2000). The Roles of Knowledge Professionals for Knowledge Management. Inspel-International Journal of Special Libraries, 34(1): 1-8.
  • Limas, M. J. (2004). Organizatonal Wisdom: Scale Development and Validtiy Assessment. The Degree of Doctor of Industrial/Organizational Psychology. University of Tulsa. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Mcnamee, S. (1998). Re-Inscribing Organızatıonal Wisdom and Courage: The Relatıonally Engaged Organızation. Organizational Wisdom and Executive Courage Kitabı İçinde Bölüm (Editor: S Srivastva, D L Cooperrider ) The New Lexington Pres. San Francisco, CA.
  • Medeni, İ. T. ve Aktaş, Z. (2010). Veri Toplumundan Bilgi Toplumuna Dört Düzeyli Bir Toplum Modeli. 3.Ağ ve Bilgi Güvenliği Ulusal Sempozyumu. 5–6 Şubat 2010. Milli Kütüphane. Ankara.
  • Mosavi, M., Sarlak, M., Ali, A. S. ve Moradi, M. ( 2013). Assessment of Wisdom in The Various Levels of Government Agencies. Vol. 1; No. 6, 122–134.
  • Odabaş, H. (2009).Örgütlerde Enformasyon-Bilgi Yönetimi ve Süreci. (Editör: İshak Keskin, M. Hanefî Kutluoğlu ve Sevil Pamuk) Tülin Aren Armağanı. Pamuk Yayıncılık. 177–188.
  • Pinheiro, P., Raposo, M., Hernández, R. (2010). Organizational Wisdom in Portuguese Textile Sector Companies. 11th.European Conference On Knowledge Management. 2–3 Eylül. Famalicão, Portekiz.
  • Pinheiro, P., Raposo, M., Hernández, R. (2012). Measuring Organizational Wisdom Applying An Innovative Model of Analysis. Management Decision, Volume 50, (23), Number 8, 1465–1487.
  • Rooney, D. ve Mckenna, B. (2010). Wisdom and Management in the Knowledge Economy. Routledge Prints. Oxon. UK.
  • Rowley, J. (2006). What Do We Need To Know About Wisdom. Management Decision, 2006, Vol.44, No.9 S:1250.
  • Spiller, C. P. E., Erakovic, L. ve Henare, M. (2011). Wise Up: Creating Organizational Wisdom Through An Ethic of Kaitiakitanga. J Bus Ethics. 104, 223–235.
  • Thierauf, R. J. ve Hoctor, J. J. (2006). Optimal Knowledge Management/Wisdom Management Systems Concepts and Applications. Idea Group Publishing. UK.
  • Timuçin, A. (2004). Felsefe Sözlüğü. 5.Baskı. Bulut Yayıncılık. İstanbul.
  • Tonta, Y. (2004). Bilgi Yönetiminin Kavramsal Tanımı ve Uygulama Alanları. Kütüphaneciliğin Destanı Sempozyumu, 21–24 Ekim 2004, Ankara.
  • Walsh, R. (2011). The Varieties of Wisdom: Contemplative, Cross-Cultural, and Integral Contributions. Research İn Human Development, 8(2), 109–127.
  • Webster, J. D. (2003). An Exploratory Analysis of A Self-Assessedwisdom Scale. Journal of Adult Development, Vol. 10, No. 1, January.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 49–50.
  • Zeleny, M. (1987). Management Support Systems: Towards İntegrated Knowledge Management. Human Systems Management, 7(1987)1, 59–70.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Esra Kaygısız

Vural Çağlıyan This is me

Publication Date February 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 31

Cite

APA Kaygısız, E., & Çağlıyan, V. (2014). Bilgi Yönetimi ve Örgütsel Bilgelik İlişkisi Üzerine Sektörel Bir Değerlendirme: Metal ve Makine Sanayi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31), 227-240.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License