Kritik düşünebilmek, problem çözebilmek, işbirliği yapabilmek ve etkili ileşim kurabilmek 21. yüzyıl becerileri olarak tanımlanmakta Ananiadou ve Claro, 2009 ; öğrenci tutkunluğu student engagement ise söz konusu becerilerin yordayıcıları arasında yer almaktadır Carini, Kuh ve Klein, 2006 . Tutkunluk seviyesinin eğitimde geçirilen yıllar içerisinde düşüş gösterdiğine ilişkin araştırma bulguları Klem ve Connell, 2004 , özellikle üniversite öğrencilerinin tutkunluklarının güçlendirilmesine ilişkin politika ve uygulamaların geliştirilmesi gerekliliğine işaret etmektedir. Bu çalışmada da bir demografik özellik olan cinsiyetin üniversite öğrencilerinin tutkunluk düzeylerini farklılaştırmadaki etkisi araştırılmakta; böylece, tutkunluğu arttırmaya yönelik politika ve uygulamaların geliştirilmesine katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda, farklı üniversitelerde eğitim gören üniversite öğrencilerine ulaşılmış, ölçek uygulaması ile veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen demografik bilgi formu ve öğrenci tutkunluğu ölçeği kullanılmıştır. Tutkunluğun ölçülmesinde özellikle üniversite öğrencilerinin tutkunluğunu ölçmek üzere geliştirilmiş olan ve tutkunluğun aidiyet ve değer verme olarak adlandırılan psikolojik boyutunu da kapsayan Günüç ve Kuzu 2015 tarafından geliştirilen öğrenci tutkunluğu ölçeği kullanılmıştır.Araştırmanın örneklemini oluşturan 483 katılımcının anket formlarını yanıtlaması ile elde edilen veriler istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen faktör ve güvenirlik analizleri sonucunda ölçeğin orijinal faktör yapısıyla uyumlu 6 faktör elde edilmiştir. Söz konusu faktörler: öğretim elemanları ile ilişkiler, aidiyet, bilişsel tutkunluk, arkadaşlar ile ilişkiler, davranışsal tutkunluk ve değer vermedir. Elde edilen faktörlerin her biri için ortalama faktör değerleri hesaplanmış ve öğrencilerden en yüksek değerlendirmeyi alan ifadeler belirlenmiştir. Cinsiyetin öğrencilerin tutkunluk düzeylerini farklılaştırmadaki etkisini test edebilmek için t-Testleri gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar, cinsiyetin öğrenci tutkunluğu ve öğrenci tutkunluğunun her bir boyutu üzerinde etki sahibi olduğunu göstermiştir. Kız öğrencilerin tutkunluk düzeyi ile erkek öğrencilerin tutkunluk düzeyi arasında anlamlı fark olduğu; kız öğrencilerin tutkunluk düzeyinin, hem toplam tutkunluk hem de tutkunluğun her bir boyutu için, erkek öğrencilerin tutkunluk düzeyinden yüksek olduğu görülmüştür. Makalenin sonunda araştırma bulguları tartışılmış; demografik verinin analizi sonucunda elde edilen bulgular da dikkate alınarak araştırmacı ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur.
Critical thinking, problem-solving, collaboration with others, and effective communication are 21st-century skills and competencies Ananiadou and Claro, 2009 . Researchers have identified that student engagement contributes to the achievement of the mentioned skills and competencies Carini, et al., 2006 . However, research suggests that the more years students spend in school, the less engaged they become Klem & Connell, 2004 . All these facts about student engagement refer to the importance of the development of effective engagement policy and practices, especially for university students. For this reason, this study aims both to investigate whether gender differences affect students’ engagement levels at higher education and to contribute to the efforts to develop effective engagement policies and practices. A survey conducted over university students from various universities. In order to identify the characteristics of participants, a detailed demographic information form was developed by researchers. Student engagement was measured with the student engagement scale, developed by Günüç and Kuzu 2015 , to measure student engagement in higher education, specifically. Both demographic form and student engagement questionnaire were distributed to university students, and 483 university students participated. Collected data were analyzed statistically; descriptive statistics, confirmatory factor analysis, and independent samples t-test were conducted. Results of confirmatory factor analysis demonstrated that items of the scale were loaded on six factors: Relationships with the faculty members, sense of belonging, cognitive engagement, peer relationships, behavioral engagement, and valuing. These results were compatible with the original factor structure provided by Günüç and Kuzu 2015 . The results of t-tests suggest that there was a significant difference between male and female students concerning student engagement levels. Female students have higher engagement scores than male students both for total student engagement and all factors of student engagement. Results of descriptive statistics provide useful insight for policymakers and practitioners while developing policies for increasing student engagement in higher education. These results could help researchers and practitioners by addressing and identifying new fields to study, as well
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 43 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License