Internet-based technologies, which mark a revolutionary period in journalism, have revealed new understandings in journalism. This change in the news media has affected the established forms of production and consumption, and has transformed traditional relations and understandings. Expanding information distribution capacities and reader expectations growing, differentiating and specializing necessitate using new communication technologies more effectively. Social media platforms and online environments, which provide additional channels to reach the reader, both open new areas for news producers and reveal different usage patterns from traditional media for consumers.
The study investigates the trends in news production, distribution, and consumption in different social media platforms as an alternative field. In the study, Twitter, Instagram, and Telegram platforms were discussed, and content production, distribution, and consumption styles were examined in the context of journalism, based on the assumption that Telegram is an alternative channel for creating public opinion, increasing interaction and creating their brands for journalists. In this context, Twitter, which functions more as a news sharing application, Instagram, which has increased in popularity in recent years, and Telegram, which stands out with its bot and channel creation features, are evaluated. The shares on the Cia Medya Telegram channel, Cia Haber Instagram page and Cia Haber Twitter page, which constitute the sample of the research, were analyzed by content analysis method, and it was concluded that the Telegram platform is used more actively in content production, distribution and interaction.
Gazetecilikte devrimsel bir döneme işaret eden internet tabanlı teknolojiler, habercilikte yeni anlayışları ortaya çıkarmıştır. Haber medyasındaki bu değişim, yerleşik üretim ve tüketim biçimlerini etkilemiş, geleneksel ilişkileri ve anlayışları dönüştürmüştür. Genişleyen bilgi dağıtım kapasiteleri ve büyüyen, farklılaşan, özelleşen okur beklentileri, yeni iletişim teknolojilerini daha etkili biçimde kullanmayı gerektirmektedir. Okura ulaşmada ek kanal sağlayan sosyal medya platformları ve çevrimiçi ortamlar, hem haber üreticileri için yeni alanlar açmakta, hem de tüketiciler açısından geleneksel medyadan farklı kullanım kalıpları ortaya çıkarmaktadır.
Çalışmanın amacı, alternatif bir alan olarak farklı sosyal medya platformlarında haber üretimi, dağıtımı ve tüketimindeki eğilimleri araştırmaktır. Çalışmada Telegram’ın, kamuoyu oluşturulmasında, etkileşimin artırılmasında ve gazetecilerin kendi markalarını yaratmasında alternatif bir mecra olduğu varsayımından hareketle, Twitter, Instagram ve Telegram platformları ele alınmış, habercilik bağlamında içerik üretim, dağıtım ve tüketim biçimleri incelenmiştir. Bu bağlamda daha çok haber paylaşım uygulaması olarak işlev gören Twitter, son yıllarda popülaritesi artan Instagram ile bot ve kanal oluşturma özellikleriyle ön plana çıkan Telegram uygulamaları karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemini oluşturan Cia Medya Telegram kanalı, Cia Haber Instagram sayfası ve Cia Haber Twitter sayfasında yer alan paylaşımlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiş; Telegram platformunun içerik üretiminde, dağıtımında ve etkileşimin sağlanmasında daha aktif kullanıldığı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Regional Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Submission Date | April 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 48 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License