Deprem gibi beklenmedik ve ani nitelikteki doğa olayları, şiddeti ile orantılı bir şekilde tüketicileri olumsuz yönde etkilemektedir. Depremler yıkıcı özellikler taşıyan bir doğa olaylarıdır. Bu nedenle depremin tüketici davranışı üzerindeki etkilerinin ele alınması gerekmektedir. Depresyon ve tüketici karmaşası bu etkilerden biri olarak değerlendirilebilir. Bu çalışma; depresyon ile tüketici karmaşası arasındaki ilişkiyi ele almaktadır. Ayrıca depremden doğrudan etkilenen tüketicilerle, dolaylı olarak etkilenen tüketicilerin depresyon ile tüketici karmaşası düzeyleri arasındaki farklılıklar değerlendirilmiştir. Son olarak bu çalışmada depresyon ve tüketici karmaşasının demografik özellikler açısından farklılıkları incelenmiştir. Bu amaçlarla kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 713 tüketiciye anket uygulanmıştır. Veri analizinde; iki gruplu değişkenlerde t testi, üç ve üzeri gruplu değişkenlerde ANOVA testi ve değişkenler arasındaki ilişkilerde korelasyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, depremden doğrudan etkilenmiş tüketicilerin depresyon ve tüketici karmaşası düzeyleri daha yüksektir. Ayrıca depresyon ile tüketici karmaşası arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmıştır. Son olarak tüketici karmaşası, demografik özelliklere göre farklılaşmamaktadır. Depresyon ise cinsiyet ve eğitim düzeyi gruplarında farklılaşmaktadır. Önceki araştırmalarda depresyon ve tüketici karmaşası arasındaki ilişkiyi araştıran bir araştırmaya rastlanılmamıştır. Tüketici karmaşası üzerine ise sınırlı çalışma bulunmaktadır. Bu çalışma, ilgili literatüre ve toplum ruh sağlığına katkıda bulunacak verileri açısından önem taşımaktadır.
Unexpected and sudden natural events such as earthquakes negatively affect consumers in proportion to their severity. Earthquakes are natural events with destructive properties. Therefore, the effects of an earthquake on consumer behavior must be revisited. Depression and consumer confusion can be considered one of these effects. This study examines the relationship between depression and consumer confusion. In addition, the differences between the depression and confusion levels of consumers directly affected by the earthquake and those indirectly affected by the earthquake were evaluated. Finally, this study examines the differences between depression and consumer confusion in terms of demographic characteristics. For this purpose, a survey was administered to 713 consumers using convenience sampling. For data analysis, the t-test was used for variables with two groups, ANOVA was used for variables with three or more groups, and correlation analysis was used for the relationships between variables. According to the findings, depression and consumer confusion levels of consumers directly affected by the earthquake are higher. There was also a statistically significant relationship between depression and consumer confusion. Finally, consumer confusion did not differ according to the demographic characteristics. Depression varies according to sex and educational level. No previous research has investigated the relationship between depression and consumer confusion. There are few studies on consumer confusion. This study is important in terms of contributing to the relevant literature and public mental health.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marketing Communications |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2023 |
Submission Date | August 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 52 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License