Karikatür, insan yaşamını ilgilendiren her türlü konuyu ele alabilen ve etkili bir görsel iletişim aracı olarak işlev gören önemli bir ifade biçimidir. Diğer kitle iletişim araçları gibi karikatürler toplumsal ve siyasal gündemden etkilenmekte ve işlediği temaları bu bağlamda şekillendirmektedir. Hiciv ve abartıdan beslenen karikatür, örtük anlamlar barındıran görsel unsurlar aracılığıyla mesaj iletebilmesi özelliğiyle sansüre karşı alternatif bir ifade alanı sunmaktadır. Dolayısıyla karikatürlerde yer alan gömülü anlamların yapısökümünün yapılması hem gündemin hem de gündeme dair getirilen eleştirilerin okunmasına olanak tanımaktadır. Bu bilgiler ışığında çalışma, Kırgızistan’da 7 Nisan 2010 tarihinde gerçekleşen Nisan Devrimi sonrasında yaşanan toplumsal ve siyasal gelişmelerin, basılı medyada karikatürler aracılığıyla nasıl temsil edildiğini ve bu temsil biçimlerinde hangi örtük anlamların, ideolojik ve sembolik mesajların üretildiğini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, 11 Nisan - 11 Mayıs 2010 tarihleri arasında yayımlanan gazetelerin sayıları incelenerek karikatürler seçilmiştir. Çalışmada amaçlı örneklem yoluyla seçilen karikatürlerin dilsel ve dil dışı göstergeleri göstergebilim yöntemiyle çözümlenmiştir. Yapılan çözümlemeler doğrultusunda 2010 Nisan Devrimi sonrasında Kırgızistan’daki geçici hükümet dönemine ilişkin siyasal ve toplumsal kırılmaların, karikatürler aracılığıyla yalnızca mizahi değil, aynı zamanda eleştirel ve ideolojik içeriklerle yüklü sembolik anlatılar olarak temsil edildiği belirlenmiştir. Nisan Devrimi’nin ardından Kırgızistan gündeminde; belirsizlik, devrimden beklenenlerin gerçekleşmemesi sebebiyle yaşanan hayal kırıklığı, eski düzenin yeniden devam etme kaygısı, yasal düzenlemelere ve ilişiğinde yeni bir anayasaya duyulan ihtiyaç konularının olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Caricatures are an important form of expression that can address a wide range of topics related to human life and serve as an effective visual communication tool. Like other mass media, caricatures are influenced by social and political agendas, and the themes they address are shaped within this context. Drawing on satire and exaggeration, caricatures communicate messages through visual elements that often carry implicit meanings, providing an alternative space for expression against censorship. Therefore, the deconstruction of embedded meanings in caricatures allows for an analysis of both the agenda and the criticisms directed at it. In light of this, the study aims to analyze how the social and political developments following the April 7, 2010, revolution in Kyrgyzstan were represented in printed media through caricatures, and what implicit meanings, ideological, and symbolic messages were produced in these representations. To this end, caricatures published in newspapers between April 11 and May 11, 2010, were selected by examining the issues of the newspapers. The linguistic and non-linguistic signs of the caricatures selected through purposive sampling were analyzed using semiotic methods. Based on the analysis, it was found that the political and social fractures during the transitional government period following the April 2010 Revolution in Kyrgyzstan were represented through caricatures not only with humor but also with symbolic narratives loaded with critical and ideological content. It was concluded that the Kyrgyzstan agenda following the April Revolution focused on issues such as uncertainty, disillusionment due to unmet expectations from the revolution, concerns about the resurgence of the old order, and the need for legal reforms and, in this context, a new constitution.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Media Studies, Journalism Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2025 |
Submission Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | May 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 57 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License