Öğrenci Gözü ile Üniversitenin İmajı: Kastamonu Üniversitesi Örneği
Year 2025,
Issue: 57, 71 - 86, 30.08.2025
Kemal Avcı
,
İbrahim Ethem Erdinç
Abstract
Bu çalışmanın amacı Kastamonu Üniversitesi öğrencilerinin zihnindeki üniversite imajının oluşmasında hangi faktörlerin ön plana çıktığını; bu imajların öğrencilerin demografik özellikleri, öğrenim gördükleri fakülte ve sınıf ile olan ilişkisini keşfetmektir. Araştırma verileri 23 Kasım 2023 ile 6 Aralık 2023 tarihleri arasında, basit rastlantısal örneklemeye dayalı olarak ulaşılan ve Kastamonu Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan 398 katılımcıya uygulanan yüz yüze anket yöntemi aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen verilere dönük yapılan analizler sonucu üniversitenin sahip olduğu akademik ortam ve fiziksel kapasiteye ilişkin imajın ortalama bir düzeyin üstünde olduğu görülmüştür. Kastamonu Üniversitesi’nin toplum tarafından nasıl algılandığına dair öğrenci zihnindeki imaj ise görece olumsuzdur. Kastamonu Üniversitesi’ndeki akademik ortama ilişkin imajın kadın öğrencilerin zihninde erkek öğrencilere göre daha olumlu olduğunu söylemek mümkündür. Kastamonu Üniversitesi’nde öğrenim görmeye yeni başlayan öğrencilerin zihninde tüm faktörlere ilişkin imajlar üst sınıflardaki öğrencilere göre daha olumludur. Katılımcıların öğrenim gördüğü fakültelere ve aylık harcama miktarlarına göre yapılan fark testlerinde hiçbir faktör açısından anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir.
References
-
Abd-El-Salam, E. M., Shawky, A. Y., & El-Nahas, T. (2013). The impact of corporate image and reputation on service quality, customer satisfaction and customer loyalty: Testing the mediating role. Case analysis in an international service company. The Business & Management Review, 3(2), 177-196.
-
Abratt, R. (1989). A new approach to the corporate image management process. Journal of Marketing Management, 5(1), 63-76. https://doi.org/10.1080/0267257X.1989.9964088
-
Alvesson, M. (1990). Organization from substance to image. Organization Studies, 11(3), 373-394. http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:From+Substance+to+Image#4
-
Arpan, L. M., Raney, A. A., & Zivnuska, S. (2003). A cognitive approach to understanding university image. Corporate Communications: An International Journal, 8(2), 97-113. https://doi.org/10.1108/1356328031047535
-
Avcı, K. (2019). Üniversite iç paydaşlarının kurumsal itibar algısı: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi kurumsal itibar araştırması. Selçuk İletişim, 12(1), 42-63.
-
Aydin, S., & Özer, G. (2004). The analysis of antecedents of customer loyalty in the Turkish mobile telecommunication market. European Journal of Marketing, 39(7/8), 910-925. https://doi.org/10.1108/03090560510601833
-
Baker, M. J., & Balmer, J. M. T. (1997). Visual identity: trappings or substance? European Journal of Marketing, 31(5-6), 366-382. https://doi.org/10.1108/eb060637
-
Balta Peltekoğlu, F. (2004). Halkla İlişkiler Nedir? Beta Basım Yayım Dağıtım.
-
Barich, H., & Kotler, P. (1991). A framework for marketing image management. MIT Sloan Management Review, 32(2), 94.
-
Barnett, M. L., Jermier, J. M., & Lafferty, B. A. (2006). Corporate reputation: The definitional landscape. Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1550012
-
Bernstein, D. (1984). Company image and reality : a critique of corporate communications. Holt, Rinehart & Winston Ltd.
-
Bolat, O. İ. (2006). Konaklama işletmelerinde kurumsal imaj oluşturma süreci. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(15), 107-126.
-
Canöz, K. (2010). Sağlık kuruluşlarında halkla ilişkiler uygulamaları. Palet Yayınları.
-
Cerit, Y. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversitenin örgütsel imaj düzeyine İlişkin Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 47, 343-365.
-
Cornelissen, J., & Thorpe, R. (2002). Measuring a business school’s reputation: Perspectives, problems and prospects. European Management Journal, 20(2), 172-178. https://doi.org/10.1016/S0263-2373(02)00027-0
-
Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, R., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (8. Baskı). Sakarya Kitabevi.
-
Çiçek, B., & Almalı, V. (2020). Kurumsal kimlik oluşturmada kurumsal imaj algısının rolü : Örgüt kültürünün aracılık etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 27(2), 219-238.
-
De Leaniz, P. M. G., & Del Bosque Rodríguez, I. R. (2016). Corporate image and reputation as drivers of customer loyalty. Corporate Reputation Review, 19(2), 166-178. https://doi.org/10.1057/crr.2016.2
-
Dichter, E. (1985). What’s in an image. Journal of Consumer Marketing, 2(1), 75-81.
-
Erkmen, T., & Çerik, Ş. (2007). Kurum imajını oluşturan kurum kimliği boyutları bağlamında örgüte bağlılığın incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(28), 107-119.
-
Fombrun, C. (1996). Reputation: Realizing value from the corporate ımage. Harvard Business School Press.
-
Gray, E. R., & Balmer, J. M. T. (1998). Managing Corporate Image and Corporate Reputation. Pergamon Long Range Planning, 31(5), 695-702.
-
Işık, M. (2020). Üniversite itibarı ve imajının öğrenci memnuniyetine etkisi: Bitlis Eren Üniversitesi örneği. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 68-80.
-
Jo Hatch, M., & Schultz, M. (1997). Relations between organizational culture, identity and image. European Journal of Marketing, 31(5-6), 356-365. https://doi.org/10.1108/eb060636
-
Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi (18. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
-
Kazancı, M. (2007). Kamuda ve özel kesimde halkla ilişkiler. Turhan Kitabevi.
-
Kazoleas, D., Kim, Y., & Moffitt, M. A. (2001). Institutional image: a case study. Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 205-216. http://www.emerald-library.com/ft
-
Korkmaz, A. (2007). Yazılı basında kurum kimliğinin oluşturulması sürecinde kurum kimliği stratejisinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 385-391.
-
Kotler, P., & Gertner, D. (2002). Country as brand, products, and beyond: A place marketing and brand management perspective. Journal of Brand Management, 9(4/5), 249-261.
-
Köse, S., & Ünal, A. (2003). Farklı Toplumsal Kültürler, Örgüt Yapıları, Liderlik Davranışları. Güven Kitabevi.
-
Melewar, T. C., & Akel, S. (2005). The role of corporate identity in the higher education sector: A case study. Corporate Communications, 10(1), 41-57. https://doi.org/10.1108/13563280510578196
-
Nguyen, N., & LeBlanc, G. (2001). Image and reputation of higher education institutions in students’ retention decisions. International Journal of Educational Management, 15(6), 303-311. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005909
-
Örer, L. (2006). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nin kurumsal imajının öğrenciler açısından ölçülmesi üzerine bir alan çalışması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
-
Polat, S. (2011). Üniversite öğrencilerine göre Kocaeli Üniversitesi’nin örgütsel imajı. Eğitim ve Bilim, 36(160), 105-119.
-
Reynolds, W. H. (1965). The role of the consumer in image building. California Management Review, 7(3), 69-76. https://doi.org/10.2307/41165634
-
Saraçel, N., Özkara, B., Karakaş, M., Yelken, R., Vatandaş, C., Bayram, K., Alver, K., & Koçak, H. (2000). Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin kurumsal imajı: Afyon halkının üniversiteyi algılaması, tutum ve beklentilerine ilişkin araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-14.
-
Silsüpür, Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinin gözünde İstanbul Üniversitesi’nin imajı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), 263-288.
-
Silsüpür, Ö., & Erdinç, İ. E. (2021). Üniversitelerde kurumsal kimlik: 2018 yılında kurulan devlet üniversitelerinin web sayfaları üzerinden bir çalışma. Selçuk İletişim Dergisi, 14(3), 1126-1150.
-
Theus, K. T. (1993). Academic reputations: The process of formation and decay. Public Relations Review, 19(3), 277-291. https://doi.org/10.1016/0363-8111(93)90047-G
-
Tikveş, Ö. (2005). Halkla İlişkiler & Reklamcılık, Temel İlkeler, Uygulamadan Örnekler. Beta Basım Yayın Dağıtım.
-
Treadwell, D., & Harrison, T. M. (1994). Conceptualizing and assessing organizational image:model images, commitment and communication. Communication Monographs, 61(1), 63-85.
-
Wood, E. (2006). Kurumsal kimlik . Içinde A. Theaker (Ed.), Halkla İlişkilerin El Kitabı (ss. 135-160). MediaCat Kitapları.
-
Yatkın, A., & Yatkın, Ü. N. (2010). Halkla ilişkiler ve iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık.
The Image of University Through the eyes of Students: The Case of Kastamonu University
Year 2025,
Issue: 57, 71 - 86, 30.08.2025
Kemal Avcı
,
İbrahim Ethem Erdinç
Abstract
The aim of this study is to determine which factors come to the fore in the formation of the university image in the minds of Kastamonu University students and to investigate the relationship of these images with the demographic characteristics of the students, the faculty and class they study at. Research data was collected between November 23, 2023 and December 6, 2023, through a face-to-face survey method applied to 398 participants studying at Kastamonu University, based on simple random sampling. The image of the University regarding the academic environment and physical capacity is above the average level. The image about how Kastamonu University is perceived by the society is relatively negative. It is possible to say that the image of the academic environment at Kastamonu University is more positive in the minds of female students than male students. The images of all factors in the minds of students who have just started studying at Kastamonu University are more positive than those of students in upper grades. In the difference tests conducted according to the faculties where the participants studied and their monthly expenditure amounts, it was determined that there was no significant difference in terms of any factor.
References
-
Abd-El-Salam, E. M., Shawky, A. Y., & El-Nahas, T. (2013). The impact of corporate image and reputation on service quality, customer satisfaction and customer loyalty: Testing the mediating role. Case analysis in an international service company. The Business & Management Review, 3(2), 177-196.
-
Abratt, R. (1989). A new approach to the corporate image management process. Journal of Marketing Management, 5(1), 63-76. https://doi.org/10.1080/0267257X.1989.9964088
-
Alvesson, M. (1990). Organization from substance to image. Organization Studies, 11(3), 373-394. http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:From+Substance+to+Image#4
-
Arpan, L. M., Raney, A. A., & Zivnuska, S. (2003). A cognitive approach to understanding university image. Corporate Communications: An International Journal, 8(2), 97-113. https://doi.org/10.1108/1356328031047535
-
Avcı, K. (2019). Üniversite iç paydaşlarının kurumsal itibar algısı: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi kurumsal itibar araştırması. Selçuk İletişim, 12(1), 42-63.
-
Aydin, S., & Özer, G. (2004). The analysis of antecedents of customer loyalty in the Turkish mobile telecommunication market. European Journal of Marketing, 39(7/8), 910-925. https://doi.org/10.1108/03090560510601833
-
Baker, M. J., & Balmer, J. M. T. (1997). Visual identity: trappings or substance? European Journal of Marketing, 31(5-6), 366-382. https://doi.org/10.1108/eb060637
-
Balta Peltekoğlu, F. (2004). Halkla İlişkiler Nedir? Beta Basım Yayım Dağıtım.
-
Barich, H., & Kotler, P. (1991). A framework for marketing image management. MIT Sloan Management Review, 32(2), 94.
-
Barnett, M. L., Jermier, J. M., & Lafferty, B. A. (2006). Corporate reputation: The definitional landscape. Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1550012
-
Bernstein, D. (1984). Company image and reality : a critique of corporate communications. Holt, Rinehart & Winston Ltd.
-
Bolat, O. İ. (2006). Konaklama işletmelerinde kurumsal imaj oluşturma süreci. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(15), 107-126.
-
Canöz, K. (2010). Sağlık kuruluşlarında halkla ilişkiler uygulamaları. Palet Yayınları.
-
Cerit, Y. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversitenin örgütsel imaj düzeyine İlişkin Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 47, 343-365.
-
Cornelissen, J., & Thorpe, R. (2002). Measuring a business school’s reputation: Perspectives, problems and prospects. European Management Journal, 20(2), 172-178. https://doi.org/10.1016/S0263-2373(02)00027-0
-
Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, R., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (8. Baskı). Sakarya Kitabevi.
-
Çiçek, B., & Almalı, V. (2020). Kurumsal kimlik oluşturmada kurumsal imaj algısının rolü : Örgüt kültürünün aracılık etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 27(2), 219-238.
-
De Leaniz, P. M. G., & Del Bosque Rodríguez, I. R. (2016). Corporate image and reputation as drivers of customer loyalty. Corporate Reputation Review, 19(2), 166-178. https://doi.org/10.1057/crr.2016.2
-
Dichter, E. (1985). What’s in an image. Journal of Consumer Marketing, 2(1), 75-81.
-
Erkmen, T., & Çerik, Ş. (2007). Kurum imajını oluşturan kurum kimliği boyutları bağlamında örgüte bağlılığın incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(28), 107-119.
-
Fombrun, C. (1996). Reputation: Realizing value from the corporate ımage. Harvard Business School Press.
-
Gray, E. R., & Balmer, J. M. T. (1998). Managing Corporate Image and Corporate Reputation. Pergamon Long Range Planning, 31(5), 695-702.
-
Işık, M. (2020). Üniversite itibarı ve imajının öğrenci memnuniyetine etkisi: Bitlis Eren Üniversitesi örneği. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 68-80.
-
Jo Hatch, M., & Schultz, M. (1997). Relations between organizational culture, identity and image. European Journal of Marketing, 31(5-6), 356-365. https://doi.org/10.1108/eb060636
-
Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi (18. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
-
Kazancı, M. (2007). Kamuda ve özel kesimde halkla ilişkiler. Turhan Kitabevi.
-
Kazoleas, D., Kim, Y., & Moffitt, M. A. (2001). Institutional image: a case study. Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 205-216. http://www.emerald-library.com/ft
-
Korkmaz, A. (2007). Yazılı basında kurum kimliğinin oluşturulması sürecinde kurum kimliği stratejisinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 385-391.
-
Kotler, P., & Gertner, D. (2002). Country as brand, products, and beyond: A place marketing and brand management perspective. Journal of Brand Management, 9(4/5), 249-261.
-
Köse, S., & Ünal, A. (2003). Farklı Toplumsal Kültürler, Örgüt Yapıları, Liderlik Davranışları. Güven Kitabevi.
-
Melewar, T. C., & Akel, S. (2005). The role of corporate identity in the higher education sector: A case study. Corporate Communications, 10(1), 41-57. https://doi.org/10.1108/13563280510578196
-
Nguyen, N., & LeBlanc, G. (2001). Image and reputation of higher education institutions in students’ retention decisions. International Journal of Educational Management, 15(6), 303-311. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005909
-
Örer, L. (2006). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nin kurumsal imajının öğrenciler açısından ölçülmesi üzerine bir alan çalışması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
-
Polat, S. (2011). Üniversite öğrencilerine göre Kocaeli Üniversitesi’nin örgütsel imajı. Eğitim ve Bilim, 36(160), 105-119.
-
Reynolds, W. H. (1965). The role of the consumer in image building. California Management Review, 7(3), 69-76. https://doi.org/10.2307/41165634
-
Saraçel, N., Özkara, B., Karakaş, M., Yelken, R., Vatandaş, C., Bayram, K., Alver, K., & Koçak, H. (2000). Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin kurumsal imajı: Afyon halkının üniversiteyi algılaması, tutum ve beklentilerine ilişkin araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-14.
-
Silsüpür, Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinin gözünde İstanbul Üniversitesi’nin imajı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), 263-288.
-
Silsüpür, Ö., & Erdinç, İ. E. (2021). Üniversitelerde kurumsal kimlik: 2018 yılında kurulan devlet üniversitelerinin web sayfaları üzerinden bir çalışma. Selçuk İletişim Dergisi, 14(3), 1126-1150.
-
Theus, K. T. (1993). Academic reputations: The process of formation and decay. Public Relations Review, 19(3), 277-291. https://doi.org/10.1016/0363-8111(93)90047-G
-
Tikveş, Ö. (2005). Halkla İlişkiler & Reklamcılık, Temel İlkeler, Uygulamadan Örnekler. Beta Basım Yayın Dağıtım.
-
Treadwell, D., & Harrison, T. M. (1994). Conceptualizing and assessing organizational image:model images, commitment and communication. Communication Monographs, 61(1), 63-85.
-
Wood, E. (2006). Kurumsal kimlik . Içinde A. Theaker (Ed.), Halkla İlişkilerin El Kitabı (ss. 135-160). MediaCat Kitapları.
-
Yatkın, A., & Yatkın, Ü. N. (2010). Halkla ilişkiler ve iletişim. Nobel Akademik Yayıncılık.