Sait Faik Abasıyanık’ın hikâyeleri, kahramanların
niteliği ve niceliği bağlamında üç kategoride değerlendirilmektedir. İlk dönem
hikâyelerinde çok sayıda idealist, hayata bağlı, sevecen tipler bulunmaktadır.
İkinci dönem hikâyelerinde bu tip kahramanların sayıları azalır. Üçüncü dönem
hikâyelerinde ise bu tip kahramanlar tükenir. Yazar, hayatı ve insanları
sevdiği ilk gençlik dönemlerinde hikâyelerinde kahramanlarının sayısını geniş
tutar. Bu dönem hikâyelerinde vaka örgüsünü insan sevgisi üzerine kurgular.
Hayatın zorlukları ve insanlar arasındaki menfaat çatışmaları zamanla Sait
Faik’i toplumdan uzaklaştırır, yalnızlığa iter. Dolayısıyla hikâyelerindeki
kahramanların niteliğinde ve niceliğinde de değişim ve dönüşüm olur. Sait Faik
Abasıyanık’ın hikâyelerindeki kahramanların niteliği ve niceliği bir anlamda
onun hayata bakış açısını ve ruh halini yansıtmaktadır. Bu çalışmada Sait
Faik’in hikâyelerindeki kahramanların niteliği ve niceliği yazarın
otobiyografisiyle ilişkilendirilerek incelenmektedir. Araştırmanın temel amacı
Sait Faik’in hikâyeciliği hakkında yapılan çalışmalara katkı sağlamaktır.
Araştırmada yazarın üç kategoriye ayrılan hikâye kitaplarından random tekniğiyle
örneklendirmeler seçilmiştir. Araştırma sonucunda Sait Faik’in hikâyelerinde
zamanla vaka örgüsünün durağanlaştığı, üslubunun değiştiği, kahraman sayısının
azaldığı tespit edilmiştir. Tespit edilen bu bulgular yazarın bohemliğe dönüşen
iç dünyasıyla da örtüşmektedir. Hikâyelerdeki
ana kahramanlar, Sait Faik’in hayata ve inşalara bakış açısını farklı
yönleriyle yansıtmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2019 |
Submission Date | September 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 14 |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.