Research Article
BibTex RIS Cite

An Examination of Including Drama Techniques in 5th Grade Turkish Textbooks and Using These Techniques

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 182 - 195, 30.12.2023
https://doi.org/10.53586/susbid.1356775

Abstract

By using drama methods and techniques in Turkish lessons, students can gain many benefits such as being able to understand the texts better, being able to put themselves in the shoes of the other people thanks to the roles they take, being able to communicate effectively, commenting critically on what they listen to and watching, and being able to use their voice and body language effectively. . With the different techniques used in the field of drama, Turkish lessons as a mother tongue are taught more efficiently. Some of these techniques; animation (dramatization), dramatic play, improvisation, interview, expert mantle, role card, forum, theatre, six thinking hats technique, gossip circle, group picture and meeting technique. Using the aforementioned drama techniques not only strengthens students' language skills, but also helps transform them into conscious learners who are more active, innovative, creative and collaborative. Drama increases students' participation in class and makes learning more fun. In this study, which was conducted to determine the use of drama techniques in fifth grade Turkish textbooks, document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. The texts in the book are examined and their suitability for drama techniques is shown in tables. The study is limited to the Turkish textbook used in 2021-2022. As a result of the examination, it was determined that drama methods and techniques were included in a limited number of activities in the textbook. It has been concluded that book authors should include more drama methods and techniques that teach while entertaining, in the activities included in the textbook.

References

  • Aslan, Ü. (2019). Drama, dramada teknikler. T. Erdoğan (Ed.). Eğiten Kitap.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Çam Türkan, Ç. (2020). 6.sınıf Türkçe dersinde drama yöntemini kullanmanın öğrencilerin sosyal beceri ve derse karşı tutumuna etkisi (Tez No. 628541). (Yayımlanmamış Doktora tezi). [Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Dilek, B. (2019). Türkçe ders kitaplarında yer alan dramatik etkinlikler üzerine bir değerlendirme. (Tez No. 590699). (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). [Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gönen, M., & Dalkılıç, N. U. (1998). Çocuk eğitiminde drama: yöntem ve uygulamalar. Epsilon Yayıncılık. https://www.acaratolye.com.tr (Erişim: 11.09.2023)
  • Koray, Ö. (2004). Yaratıcı düşünme tekniklerinden altı düşünme şapkası ve nitelik sıralama tekniklerinin fen derslerinde uygulanmasına yönelik öğrenci görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı (6-9 Temmuz), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-15.
  • Maden, S. (2011). Türkçe öğretiminde drama yönteminin kullanımı ile ilgili sorunlar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 107-122.
  • Tunç, N. & Akın, E. (2021). 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında drama tekniklerinin kullanımına yönelik bir inceleme. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 64-80.
  • Uysal, B. (2014). Dinleme ve konuşma becerilerinin öğretiminde yaratıcı drama temelli bir model önerisi. (Tez No: 356705) (Yayımlanmamış Doktora tezi). [Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Vural, R. A., & Somers, J. W. (2016). Hümanistik ilköğretim programları için ilköğretimde drama: kuram ve uygulama (3. baskı). Pegem Akademi.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Drama Tekniklerine Yer Verilmesi ve Bu Tekniklerin Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 182 - 195, 30.12.2023
https://doi.org/10.53586/susbid.1356775

Abstract

Türkçe derslerinde drama yöntemleri ve tekniklerinin kullanılması ile birlikte öğrenciler, metinleri daha iyi kavrayabilme, aldıkları roller sayesinde karşısındaki kişilerin yerine kendini koyarak onlarla hemhal olabilme, etkili iletişim kurabilme, dinlediklerine ve izlediklerine eleştirel yorum yapabilme, sesini ve beden dilini etkili kullanabilme gibi birçok kazanım elde edebilmektedirler. Drama alanında kullanılan farklı teknikler ile ana dili olarak Türkçe dersleri daha verimli şekilde işlenmektedir. Bu tekniklerden bazıları; canlandırma (dramatizasyon), dramatik oyun, doğaçlama, röportaj, uzman mantosu, rol kartı, forum, tiyatro, altı şapka düşünme tekniği, dedikodu halkası, toplu resim ve toplantı tekniğidir. Sözü geçen drama tekniklerinin kullanılması, öğrencilerin dil becerilerini güçlendirmekle birlikte, onları daha faal, yenilikçi, kurgulayıcı ve işbirlikçi kişiler olarak bilinçli öğrenenlere dönüştürmeye yardımcı olur. Drama, öğrencilerin derse katılımını artırır ve öğrenmeyi daha eğlenceli hale getirir. Beşinci sınıf Türkçe ders kitaplarında drama tekniklerinin kullanımını tespit etmek amacıyla yapılan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden belge çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Kitapta yer alan metinler incelenerek drama tekniklerine uygunluk durumu tablolar ile gösterilmiştir. Çalışma 2021-2022 yılında kullanılan Türkçe ders kitabı ile sınırlandırılmıştır. Yapılan inceleme sonunda ders kitabında yer alan etkinliklerde drama yöntem ve tekniklerine sınırlı sayıda yer verildiği tespit edilmiştir. Kitap yazarlarının, eğlendirirken öğreten drama yöntem ve tekniklerine, ders kitabında yer alan etkinliklerde daha fazla yer vermeleri gerektiği kanaatine ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Araştırmacılar; verilerin toplanmasında, analizinde ve raporlaştırılmasında her türlü etik ilke ve kurala özen gösterdiklerini beyan ederler.

References

  • Aslan, Ü. (2019). Drama, dramada teknikler. T. Erdoğan (Ed.). Eğiten Kitap.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Çam Türkan, Ç. (2020). 6.sınıf Türkçe dersinde drama yöntemini kullanmanın öğrencilerin sosyal beceri ve derse karşı tutumuna etkisi (Tez No. 628541). (Yayımlanmamış Doktora tezi). [Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Dilek, B. (2019). Türkçe ders kitaplarında yer alan dramatik etkinlikler üzerine bir değerlendirme. (Tez No. 590699). (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). [Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gönen, M., & Dalkılıç, N. U. (1998). Çocuk eğitiminde drama: yöntem ve uygulamalar. Epsilon Yayıncılık. https://www.acaratolye.com.tr (Erişim: 11.09.2023)
  • Koray, Ö. (2004). Yaratıcı düşünme tekniklerinden altı düşünme şapkası ve nitelik sıralama tekniklerinin fen derslerinde uygulanmasına yönelik öğrenci görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı (6-9 Temmuz), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-15.
  • Maden, S. (2011). Türkçe öğretiminde drama yönteminin kullanımı ile ilgili sorunlar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 107-122.
  • Tunç, N. & Akın, E. (2021). 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında drama tekniklerinin kullanımına yönelik bir inceleme. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 64-80.
  • Uysal, B. (2014). Dinleme ve konuşma becerilerinin öğretiminde yaratıcı drama temelli bir model önerisi. (Tez No: 356705) (Yayımlanmamış Doktora tezi). [Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Vural, R. A., & Somers, J. W. (2016). Hümanistik ilköğretim programları için ilköğretimde drama: kuram ve uygulama (3. baskı). Pegem Akademi.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Articles
Authors

Kerim Tuzcu 0000-0001-8432-2602

Esra Hızarcı This is me 0000-0003-2654-9766

Publication Date December 30, 2023
Submission Date September 7, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Tuzcu, K., & Hızarcı, E. (2023). 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Drama Tekniklerine Yer Verilmesi ve Bu Tekniklerin Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 182-195. https://doi.org/10.53586/susbid.1356775

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.