Turkish architecture, as well as Ottoman architecture, has shown a continuity and change within itself in the historical process. However, these changes will be understood in detail when urbanism, architecture and engineering education is analyzed. During the rise of the Ottoman Empire, architectural and engineering education, which started in the 16th century within the framework of a systematic, organized and periodic process, gained great momentum in the following centuries. A Hassa Quarry was established to organize the architects working on state projects, supervise the projects and coordinate the construction processes. Sinan the Architect became the head of this quarry in the 16th century and led the institution to its golden age. A monumental architectural heritage was created especially with the students Sinan trained during his time as chief architect and the students they trained. Any building cannot be considered separately from the architect, and the architect cannot be considered separately from the society in which it is located. The reason for this is that the architect is the product of the civilization and a common thought. The architect's beliefs, lifestyle and depth of perception or approach may lead to differences in the understanding of art and architecture. In this case, it may bring about a regression and deviation in the civilization's accumulation of civilization.
In the field of architecture, geometry and art courses as well as practical construction training were taught, while in the field of engineering, mathematics, geometry and topography were taught. In this study, the establishment phase of the Hassa Architects Quarry, the architects, apprentices, journeymen and the stages of education are evaluated. In the empire, architectural and engineering courses were conducted both in the palace and within certain institutions. The education system was based on the master-apprentice relationship. In addition, it is investigated how the political and economic problems of the empire affected the Hassa Architects' Quarry and the type of education practiced within it. Finally, the changes in the official status of the Hassa Architects' Quarry and its affiliated institutions over time are also discussed.
Key Words: Ottoman, Architecture, Engineering, Hassa, Education
yok
Osmanlı mimarisi de Türk mimarisi gibi tarihsel süreç içerisinde kendi içerisinde bir süreklilik ve değişim göstermiştir. Ancak bu değişimler şehircilik, mimarlık ve mühendislik eğitimi incelendiğinde daha detaylı anlaşılacaktır. Osmanlı İmparatorluğu'nun yükselme döneminde sistemli, düzenli ve periyodik bir süreç çerçevesinde 16. yüzyılda başlayan mimarlık ve mühendislik eğitimi ilerleyen yüzyıllarda büyük bir ivme kazanmıştır. Devlet projelerinde çalışan mimarları organize etmek, projeleri denetlemek ve inşaat süreçlerini koordine etmek üzere bir Hassa Ocağı kurulmuştur. Mimar Sinan 16. yüzyılda bu ocağın başına geçti ve kuruma altın çağını yaşattı. Özellikle Sinan'ın baş mimarlığı döneminde yetiştirdiği öğrenciler ve onların yetiştirdiği öğrencilerle anıtsal bir mimari miras yaratılmıştır. Hiçbir yapı mimarından ayrı düşünülemeyeceği gibi, mimar da içinde bulunduğu toplumdan ayrı düşünülemez. Bunun nedeni mimarın bir medeniyetin ve ortak bir düşüncenin ürünü olmasıdır. Mimarın inançları, yaşam tarzı ve algı derinliği ya da yaklaşımı sanat ve mimarlık anlayışında farklılıklara yol açabilir. Bu durumda medeniyetin medeniyet birikiminde bir gerileme ve sapma meydana getirebilir.
İmparatorlukta mimarlık ve mühendislik dersleri hem sarayda hem de belirli kurumlar bünyesinde yürütülmekteydi. Eğitim sistemi usta-çırak ilişkisine dayanıyordu. Mimarlık alanında geometri ve sanat derslerinin yanı sıra uygulamalı inşaat eğitimi verilirken, mühendislik alanında matematik, geometri ve topografya öğretiliyordu. Bu çalışmada Hassa Mimarlar Ocağı'nın kuruluş aşaması, mimarları, çırak ve kalfa ilişkileri ve mimarlar ocağının eğitim aşamaları değerlendirilmiştir. Ayrıca imparatorluğun içinde bulunduğu siyasi ve ekonomik sorunların Hassa Mimarlar Ocağı'nı ve burada uygulanan eğitimi nasıl etkilediği araştırılmıştır. Son olarak, Hassa Mimarlar Ocağı ve bağlı kurumların resmi statülerinde zaman içinde meydana gelen değişiklikler de ele alınmıştır.
Anahtar Kelimeler: Osmanlı, Mimarlık, Mühendislik, Hassa, Eğitim
Çalışmamada hernagi bir etik dışı durum bulunmamaktadır.
yok
yok
Dergi kurulu yetkililerine teşekkür ederim. Saygılarım ile...
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | yok |
Early Pub Date | June 26, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 20, 2025 |
Acceptance Date | June 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 1 |