Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de “Köy Enstitüleri” Konusunda Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Nicelik ve Nitelik Yönleriyle Değerlendirilmesi IV (2020-2021)

Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 156 - 179, 26.12.2022

Abstract

Erken Cumhuriyet döneminde yapılan pek çok yeni düzenlemenin başında yeni Türk devletinin gereksinimlerine cevap verebilecek modern eğitim kurumlarının açılması gelmektedir. Bu kurumlar arasında Köy Enstitüleri dikkat çekmektedir. Köy Enstitüleri’ni diğer eğitim kurumlarından ayıran tarafı eğitim yoluyla ekonomik ve sosyal sorunların çözülmesi, Cumhuriyet rejiminin gereklerinin öğretmenler aracılığıyla en ücra köşelere, köylere kadar ulaştırılması hedefidir. Köy Enstitüleri kurulduktan bir süre sonra, gerek kendi içinde ortaya çıkan sorunların düzeltilmesi çabası gerekse politik gelişmelere bağlı nedenlerle yeniden yapılandırılmış, İlköğretmen Okulları’na dönüştürülmüştür. Enstitüler, günümüze değin üzerinde en çok yazılan, konuşulan ve tartışılan konulardan biri haline gelmiştir. Bu konuda akademik yayınlar yapılmış, üniversitelerde Yüksek Lisans ve Doktora tezleri hazırlanmıştır. Köy Enstitüleri’ni anlamak açısından bu çalışmalar son derece önemlidir. Son yıllarda bu çalışmaların oldukça arttığı görülmektedir. Popüler bir konu haline gelmiş olan ve çoğunlukla da ideolojik bakış açısıyla değerlendirilen Köy Enstitüleri’ne yönelik Lisansüstü seviyedeki tezlerin sayısının artması görünüşte olumlu gibi görülse de nicelik ve nitelik analizlerine tabi tutulduğunda bu tezlerin büyük bölümünde önemli metodoloji sorunları ve etik problemleriyle karşılaşılmıştır. Danışman ve jüri kontrolünde hazırlanan tezlerde görülen ciddi akademik hataların Türk üniversitelerinin Sosyal Bilimlerle ilgili departmanlarının en azından bir kısmının akademik bakış açısını terk ederek ideolojik yaklaşımı tercih etmek suretiyle bilimsel etik dışı tutum içinde olduklarını gözler önüne sermektedir. Özellikle son yıllarda hazırlanan tezlerin, Doktora tezleri de dahil olmak üzere, alana akademik katkı sağlamak yerine birbirinin tekrarı niteliğinde olduğu, daha önceki çalışmalara başvurup göstermeme başta olmak üzere Yüksek Öğretim Kurulu tarafından da akademik ve hukuki süreçleri belirlenmiş olan intihal yaptırımlarını içeren nitelikte oldukları tespit edilmiştir.

References

  • Atasoy, N., Boydak M. ve Çırpan H. A. (2011). (Editörler) Bilim etiği. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayın No: 5048.
  • Bülbül, M. (2021). Üniversitelerde sosyal ve beşeri bilimlerle eğitim bilimleri alanlarında oluşturulan bilimsel araştırma ve yayın etiği kurullarıyla ilgili mevzuata yönelik hukuki bir değerlendirme: nitel bir araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 11 (2), 270-280.
  • Ercan, T., Daşlı Y. ve Biçer, E. B. (2021). Bilimsel bilgide etik ve intihal. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 45 (1), 91-107.
  • Ertekin, C., Berker N. vd. Bilimsel araştırmada etik ve sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları,https://www.tuba.gov.tr/files/yayinlar/raporlar/Bilimsel%20Aras%CC%A7t%C4%B1rmada%20Etik%20ve%20Sorunlar%C4%B1so n.pdf, Erişim Tarihi, 12.12.2022.
  • İnam, A. Bilgi ahlakı üstüne düşünceler. http://libertedownload.com/Ornek/Sosyal_Bilim_Etik_ve_Yontem.pdf, Erişim Tarihi, 12.12.2022.
  • Karatay,M.(2022).Akademiketik. UluslararasıAnadoluSosyalBilimlerDergisi,6 (1), 196-214.
  • Koç, N. (2020). Türkiye'de "Köy Enstitüleri" konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin nicelik ve nitelik yönleriyle değerlendirilmesi (2010'a kadar). Tarihyazımı, 2(1), 13-36.
  • Koç, N. (2021). Türkiye’de “Köy Enstitüleri” konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin nicelik ve nitelik yönleriyle değerlendirilmesi II (2010-2015). Tarihyazımı, 3(2), 222-239.
  • Koç, N. (2021). Türkiye’de “Köy Enstitüleri” konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin nicelik ve nitelik yönleriyle değerlendirilmesi III (2016-2019). Gaziantep Üniversitesi Ayıntab Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 28-52.
  • Madushani, H. D. P. (2016). Ethical ıssues in social science research: a review. Journal of Social Statistics, 3(1), 26-33.
  • Mollet, J. A. Ethical ıssues in social science research in developing countries: useful or symbolic. https://openresearch- repository.anu.edu.au/bitstream/1885/116956/1/Mollet.pdf, Erişim Tarihi, 15.12.2022.
  • Ongun, M. T. (2006). Araştırma ve yayın etiği. Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık (I. Ulusal Kurultay Bildirileri). (Edi.) Kasım Karakütük, Ankara 2006, 89- 93.
  • Polat, S. ve Ay, O. (2016). Meta-sentez: kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 52-64.
  • Saklı, A. R. (2019). İnsana ve topluma etkisi bakımından ideolojiyi anlamak. Uluslararası Ekonomi, İşletme ve Politika Dergisi. 3 (1), 109-130.
Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 156 - 179, 26.12.2022

Abstract

References

  • Atasoy, N., Boydak M. ve Çırpan H. A. (2011). (Editörler) Bilim etiği. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayın No: 5048.
  • Bülbül, M. (2021). Üniversitelerde sosyal ve beşeri bilimlerle eğitim bilimleri alanlarında oluşturulan bilimsel araştırma ve yayın etiği kurullarıyla ilgili mevzuata yönelik hukuki bir değerlendirme: nitel bir araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 11 (2), 270-280.
  • Ercan, T., Daşlı Y. ve Biçer, E. B. (2021). Bilimsel bilgide etik ve intihal. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 45 (1), 91-107.
  • Ertekin, C., Berker N. vd. Bilimsel araştırmada etik ve sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları,https://www.tuba.gov.tr/files/yayinlar/raporlar/Bilimsel%20Aras%CC%A7t%C4%B1rmada%20Etik%20ve%20Sorunlar%C4%B1so n.pdf, Erişim Tarihi, 12.12.2022.
  • İnam, A. Bilgi ahlakı üstüne düşünceler. http://libertedownload.com/Ornek/Sosyal_Bilim_Etik_ve_Yontem.pdf, Erişim Tarihi, 12.12.2022.
  • Karatay,M.(2022).Akademiketik. UluslararasıAnadoluSosyalBilimlerDergisi,6 (1), 196-214.
  • Koç, N. (2020). Türkiye'de "Köy Enstitüleri" konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin nicelik ve nitelik yönleriyle değerlendirilmesi (2010'a kadar). Tarihyazımı, 2(1), 13-36.
  • Koç, N. (2021). Türkiye’de “Köy Enstitüleri” konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin nicelik ve nitelik yönleriyle değerlendirilmesi II (2010-2015). Tarihyazımı, 3(2), 222-239.
  • Koç, N. (2021). Türkiye’de “Köy Enstitüleri” konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin nicelik ve nitelik yönleriyle değerlendirilmesi III (2016-2019). Gaziantep Üniversitesi Ayıntab Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 28-52.
  • Madushani, H. D. P. (2016). Ethical ıssues in social science research: a review. Journal of Social Statistics, 3(1), 26-33.
  • Mollet, J. A. Ethical ıssues in social science research in developing countries: useful or symbolic. https://openresearch- repository.anu.edu.au/bitstream/1885/116956/1/Mollet.pdf, Erişim Tarihi, 15.12.2022.
  • Ongun, M. T. (2006). Araştırma ve yayın etiği. Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık (I. Ulusal Kurultay Bildirileri). (Edi.) Kasım Karakütük, Ankara 2006, 89- 93.
  • Polat, S. ve Ay, O. (2016). Meta-sentez: kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 52-64.
  • Saklı, A. R. (2019). İnsana ve topluma etkisi bakımından ideolojiyi anlamak. Uluslararası Ekonomi, İşletme ve Politika Dergisi. 3 (1), 109-130.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies
Journal Section Research/Ttheoretical
Authors

Nurgün Koç 0000-0001-9064-0789

Publication Date December 26, 2022
Acceptance Date December 24, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Koç, N. (2022). Türkiye’de “Köy Enstitüleri” Konusunda Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Nicelik ve Nitelik Yönleriyle Değerlendirilmesi IV (2020-2021). tarihyazımı, 4(2), 156-179.

Ethical Committee Approval

With the decision of ULAKBİM on February 25th, 2020, there is a condition that "All the disciplines of science (including social sciences), there should be an Ethical Committee Approval for research involving human and animal (clinical and experimental) separately and this approval must be mentioned in the article and it should be documented". The research conducted by quantitative or qualitative approaches which require data collection such as questionnaire, interview, observation, focus group study, the experiment is regarded under the aforementioned content.