Bu makalede, 1923 Mübadelesinde bütünüyle Türkleştirilinceye kadar Rumlardan oluşan homojen bir sosyal, etnik ve dini yapıyla gelişmiş Ayvalık kentinin yerleşme düzenine 19. yüzyılın ikinci yarısında eklenen Osmanlı yapısı Hamidiye Camisi’nin mevcut kentsel morfolojiye yaptığı etki ve getirdiği anlam ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Makalenin birici bölümünde İtalyan ve Fransız okullarından ve Lynch’in sınıflandırmasından oluşan karma bir yöntemle Ayvalık’ın kentsel morfolojik çözümlemesi yapılmaktadır. Makalenin ikinci bölümünde, Osmanlı’nın şehircilik anlayışında tapınma yapılarının yer seçimlerinde izlenen genel yaklaşımların ışığında, Hamidiye Camisi’nin anlamı, ilk bakışta olağandışı görünen yerleşim seçimi ve kentin mevcut dokusuna etkisi ele alınmıştır. Bu bağlamda Hamidiye Camisi, Ayvalık’ta o dönemde ikamet eden çok az sayıdaki müslüman cemaate hizmet etmekten öte bir anlam içerir. Cami özellikle kentin strüktüründe edindiği kritik konumuyla; özerk bir yönetime sahip kent devleti imkânının sağladığı ekonomik ve kültürel refah döneminin ardından gelen 1821 isyanı sonrasında idareyi ele alan merkezi yönetimin, yani Osmanlı Payitahtlığının iktidarının simgesel bir göstergesi gibidir.
Ayvalık is an unusual Ottoman town because of its history. In the early-tweentieth century, the town was turkized after being under the influence of Greek population and culture along for approximately two century time. In Greek period in Ayvalık, churches, which are serving as cores, provide the dwellings to grow in their surroundings like in many Christian towns. Analysing the settlements around these churches, it can be seen that the street fabric and building blocks are formed around the churches. The Hamidiye Mosque dated to the late-nineteenth century, and which was built by Sultan Abdülhamid the Second, is a small but symbolically important addition to Ayvalık’s urban structure. This mosque which was built with the impact of the Greek revolution in 1821 seems to have a symbolic attitude embodying the power of the central government rather than serving as a congregational place for the muslim community; the power of imperial capital, taking the rule over, following the mutiny, which came after a period of economical and cultural prosperity provided by the autonomy of a city-state.
Other ID | JA39VU49HR |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2011 |