BibTex RIS Cite
Year 2011, Volume: 7 Issue: 10 - Volume: 7 Issue: 10, 15 - 40, 14.07.2016

Abstract

Bu çalışma, Mimarlık eğitiminde sıradışı bir öğretmenlik anlayışla geliştiren hocamız Muammer Onat’ın gelştirdiği eğitim anlayışının ilke, yöntem ve felsefi temellerini çözümlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın ilk bölümü, Mimarlıkta eğitimbilim çalışmalarının çok yaygın olmadığı, var olan kuram ve yöntemlerinin yaygın kabul görmediği bir ortamda, bu tür bir eğitim anlayışını çözümleyi olanaklı kılan bir yöntem önerisine ayrılmıştır. Sonraki bölümlerde bu yöntemin M. Onat öğretisine uygulaması ele alınarak bu eğitimin genel nitelemelerine değin ilk çıkarımlar yapılmış, öğrenci öğretmen ilişkilerinde sokratik diye nitelediğimiz yaklaşımın diğer eğitsel boyutlara uygulanması incelenmiştir. Araştırmanın son bölümünde Onat eğitiminin “çekirdeği” olduğunu savladığımız, insan/mekân ilişkisi ve mekân “deneyimlerinin” temellendirdiği
eğitim modeli, daha kapsamlı ve evrensel nitelikleri vurgulanan bir mimarlik eğitimbilim kuramının “oluşturanları” incelenmiştir.

“Work In Progress”

Year 2011, Volume: 7 Issue: 10 - Volume: 7 Issue: 10, 15 - 40, 14.07.2016

Abstract

In this study we aim to analyze-in a methodical way- the principles, methods, techniques and the philosophical foundations of a genuine architectural design training system developed by “our Master” Architect M. Onat. In the first part of the study, we introduce a new sketch framework which allows us to study the nature of the design training system proposed and developed by Architect Onat. In the next sections, we discuss essentially the philosophical bases of the “Onat approach” to the design studio practice between the master and student, which can be qualified as Socratic method, and thus we aim to analyze the key features of the didactic issues intervening and the extensions of these educational principles to the school design studio practice. In the last part of this research we try to refund some epistemological foundation which we can attribute to the Onat’s implicit pedagogical frame.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA39YF55AS
Journal Section Articles
Authors

Ufuk Doğrusöz This is me

Publication Date July 14, 2016
Published in Issue Year 2011 Volume: 7 Issue: 10 - Volume: 7 Issue: 10

Cite

APA Doğrusöz, U. (2016). “Work In Progress”. Tasarım + Kuram, 7(10), 15-40.
AMA Doğrusöz U.“Work In Progress.” Tasarım + Kuram. July 2016;7(10):15-40.
Chicago Doğrusöz, Ufuk. “‘Work In Progress’”. Tasarım + Kuram 7, no. 10 (July 2016): 15-40.
EndNote Doğrusöz U (July 1, 2016) “Work In Progress”. Tasarım + Kuram 7 10 15–40.
IEEE U. Doğrusöz, “‘Work In Progress’”, Tasarım + Kuram, vol. 7, no. 10, pp. 15–40, 2016.
ISNAD Doğrusöz, Ufuk. “‘Work In Progress’”. Tasarım + Kuram 7/10 (July 2016), 15-40.
JAMA Doğrusöz U. “Work In Progress”. Tasarım + Kuram. 2016;7:15–40.
MLA Doğrusöz, Ufuk. “‘Work In Progress’”. Tasarım + Kuram, vol. 7, no. 10, 2016, pp. 15-40.
Vancouver Doğrusöz U. “Work In Progress”. Tasarım + Kuram. 2016;7(10):15-40.