Bu çalışma, Kur’ân delillerini ele alarak, özellikle el-Enbiyâ 21/22 âye-tinde yer alan delilin bilgi değerini incelemektedir. Araştırmanın kapsamı, Teftâzânî’nin (ö. 792/1390) bahsi geçen âyetle ilgili yorumuna yönelik Ab-düllatîf el-Kirmânî’nin (ö. 835/1431’den sonra) eleştirileri ve Alâeddin el-Buhârî’nin (ö. 841/1438) bu eleştirilere verdiği yanıtlarla sınırlıdır. Bu kap-samda öncelikle delil türlerinin (aklî ve naklî deliller; hatâbî ve burhânî delil-ler) kavramsal çerçevesi ele alınacak, ardından Teftâzânî’nin el-Enbiyâ 21/22 âyetinde yer alan delilin bilgi değerine yönelik görüşleri ile Abdüllatîf el-Kirmânî’nin bu görüşlere yönelik eleştirileri detaylandırılacaktır. Son ola-rak, Alâeddin el-Buhârî’nin konuyu ele alış biçimi değerlendirilecektir. Ça-lışma, İslam düşünce geleneğindeki Kur’ân delillerinin bilgi değeri tartışma-larının derinliğini ve bu tartışmaların tefsir ilmi açısından taşıdığı potansiyeli göstermesi açısından önemlidir. Araştırmanın temel amacı, Abdüllatîf el-Kirmânî ve Alâeddin el-Buhârî’nin görüşleri ışığında, el-Enbiyâ 21/22 âye-tindeki delilin bilgi değerinin yorumsal çeşitliliğini sistematik bir şekilde de-ğerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda, metinlerarası çözümleme yöntemi benimsenmiş ve ilgili klasik metinler ile tartışmalar, detaylı biçimde incelen-miştir.
Bu çalışma Prof. Dr. Ömer Çelik danışmanlığında 10.02.2025 tarihinde tamamladığımız “Hatâbe Çerçe-vesinde Kur’an Dilinin Bilgi Değeri ve Meselenin Tev-hid Delilleri Yorumuna Yansıması” başlıklı doktora tezi esas alınarak hazırlanmıştır.
This study examines the epistemological value of Qur’anic evidence, with a particular focus on the evidence presented in verse 21/22 of Al-Anbiya. The scope of the research is limited to ʿAbd al-Laṭif Kirmānī’s criti-cisms of Teftāzānī’s (d. 792/1390) interpretation of this verse and Alāʾ al-Dīn al-Buhārī’s (d. 841/1438) responses to these criticisms. In this context, the study first addresses the conceptual framework of evidence types—namely, rational/ʿaqlī and transmitted/naqlī evidence, as well as rhetori-cal/hatābī and demonstratative/burhānī evidence. It then provides a de-tailed analysis of Teftāzānī’s views on the epistemological value of the evi-dence in Al-Anbiya and ʿAbd al-Laṭif Kirmānī’s subsequent critiques. Fi-nally, the approach adopted by Alāʾ al-Dīn al-Buhārī in addressing this is-sue is evaluated. This research is significant in that it highlights the depth of debates concerning the epistemological value of Qur’anic evidence within the Islamic intellectual tradition and demonstrates the potential these deba-tes hold for the field of exegesis. The primary objective of the study is to sys-tematically assess, in light of the perspectives of ʿAbd al-Laṭif Kirmānī and Alāʾ al-Dīn al-Buhārī, the interpretive diversity regarding the epistemologi-cal value of the evidence in al-Anbiya 21/22. To achieve this, an inter-textual analysis methodology has been adopted, and the relevant classical texts and debates have been examined in detail.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Tafsir |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | February 27, 2025 |
| Acceptance Date | May 2, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |