Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis Of the Maqam Transıtıons/Taste Used in Hâfız Sadettin Kaynak’s Hicaz Maqam Works

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 765 - 789, 30.06.2025
https://doi.org/10.47424/tasavvur.1657024

Abstract

Classical Turkish music is one of the most important branches of Turkish musical culture. In Classical Turkish music, which is composed within the framework of maqam, usul and certain forms, the use of maqam and mastery of maqam transitions in particular have been seen as one of the criteria that show the level of success of composers and performers in Classical Turkish music. In order to gain the mentioned mastery, a work or performances that is an example of maqam transition is analyzed. This study aims to analyze the maqam transits/flavors used by Hafız Sadettin Kaynak, who is one of the important composers of the 20th century and is prominent in the subject of maqam transits, in his works in Hicaz maqam. For this purpose, the qualitative research method was used in the study. The notes of 59 of the 70 works in the Hicaz maqam composed by Sadettin Kaynak were obtained from the Presidential State Choir and TRT archives. Following Kaynak’s life and work information, each of the 59 works in Hicaz maqam was analyzed under the title of the work, and examples selected from the determined maqam transitions/flavors that were different from each other were included in the relevant work. The examples included were written with the finale v26 notation program.

References

  • Ak, Ahmet Şahin. Türk Mûsikîsi Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları, 2009.
  • Ayan, Özata. Mûsikî Sohbetleri. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat, 2020.
  • Işıldak, Cevahir Korhan. “Sadettin Kaynak’ın Nihavend Makamındaki Eserlerinin Makam ve Geçki Açısından Analizi.” Yegâh Müzikoloji Dergisi 6/1 (June 30, 2023), 107–137. https://doi.org/10.51576/ymd.1307940
  • Karademir, Mehmet Zahit. Hâfız Bestekâr Sadettin Kaynak’ın Hayatı ve Dini Musiki Eserleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi, 2023.
  • Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Bir Müzik Adamı Hafız Sadettin Kaynak. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2011.
  • Özkan, İsmail Hakkı. Türk Mûsikisî Nazariyatı ve Usûlleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2016.
  • Sarısaray, Melek. Trt Türk Sanat Mûsikîsi Sözlü ve Sazlı Eserleri Repertuvarının Makam, Usûl ve Besteci Bağlamında Analizi. İstanbul: Haliç Üniversite-si, 2010.
  • Sözer, Vural. Müzik Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2012.
  • Şen, Hasan Oral. Sadeddin Kaynak. Ankara: Türkiye Radyo Televizyon Ku-rumu, 2003.
  • Tuna, Süleyman. Hâfız Sadettin Kaynak’ın Dünyasında Müzik ve Din. Adana: Çukurova Üniversitesi, 2010.
  • Yurdacan, Bayram. Türk Mûsikîsi Tarihi ve Bestekârları. Ankara: Akademis-yen Kitabevi, 2019.

Hâfız Sadettin Kaynak’ın Hicaz Makamındaki Eserlerinde Kullandığı Makam Geçki/Çeşnilerin Tahlili

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 765 - 789, 30.06.2025
https://doi.org/10.47424/tasavvur.1657024

Abstract

Klasik Türk müziği, Türk müzik kültürünün en önemli dallarından bi-ridir. Makam, usûl ve belirli türler çerçevesinde meydana getirilen Klasik Türk müziğinde özellikle makam kullanımı ve makam geçkilerine olan hâkimiyet, bestekâr ve icracıların Klasik Türk müziğindeki başarı seviyesini gösteren ölçütlerden biri olarak görülmüştür. Makam geçkisi hususunda bahsi geçen hâkimiyetin kazanılması için örnek teşkil eden eser veya icralar tahlil edilmektedir. Bu çalışmada, makam geçkisi hususunda ön plana çıkan ve 20. yüzyılın önemli bestekârları arasında yer alan Hâfız Sadettin Kay-nak’ın Hicaz makamındaki eserlerinde kullandığı makam/çeşni geçkilerinin tahlil edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araş-tırma yöntemi kullanılmıştır. Sadettin Kaynak’ın bestelemiş olduğu Hicaz makamındaki 70 eser içerisinden 59 eserin notasına Cumhurbaşkanlığı Dev-let Korosu ve TRT arşivinden ulaşılmıştır. Kaynak’ın hayat ve eser bilgileri-nin ardından Hicaz makamındaki 59 eserin her biri eser başlığı altında tahlil edilmiş olup, tespit edilen makam/çeşni geçkileri içerisinden birbirinden farklı olacak şekilde seçilen örneklere, ilgili eser içerisinde yer verilmiştir. Yer verilen örnekler finale v26 nota yazım programı ile yazılmıştır.

References

  • Ak, Ahmet Şahin. Türk Mûsikîsi Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları, 2009.
  • Ayan, Özata. Mûsikî Sohbetleri. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat, 2020.
  • Işıldak, Cevahir Korhan. “Sadettin Kaynak’ın Nihavend Makamındaki Eserlerinin Makam ve Geçki Açısından Analizi.” Yegâh Müzikoloji Dergisi 6/1 (June 30, 2023), 107–137. https://doi.org/10.51576/ymd.1307940
  • Karademir, Mehmet Zahit. Hâfız Bestekâr Sadettin Kaynak’ın Hayatı ve Dini Musiki Eserleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi, 2023.
  • Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Bir Müzik Adamı Hafız Sadettin Kaynak. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2011.
  • Özkan, İsmail Hakkı. Türk Mûsikisî Nazariyatı ve Usûlleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2016.
  • Sarısaray, Melek. Trt Türk Sanat Mûsikîsi Sözlü ve Sazlı Eserleri Repertuvarının Makam, Usûl ve Besteci Bağlamında Analizi. İstanbul: Haliç Üniversite-si, 2010.
  • Sözer, Vural. Müzik Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2012.
  • Şen, Hasan Oral. Sadeddin Kaynak. Ankara: Türkiye Radyo Televizyon Ku-rumu, 2003.
  • Tuna, Süleyman. Hâfız Sadettin Kaynak’ın Dünyasında Müzik ve Din. Adana: Çukurova Üniversitesi, 2010.
  • Yurdacan, Bayram. Türk Mûsikîsi Tarihi ve Bestekârları. Ankara: Akademis-yen Kitabevi, 2019.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section Articles
Authors

Haluk Bükülmez 0000-0002-3360-6629

Publication Date June 30, 2025
Submission Date March 13, 2025
Acceptance Date May 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

ISNAD Bükülmez, Haluk. “Hâfız Sadettin Kaynak’ın Hicaz Makamındaki Eserlerinde Kullandığı Makam Geçki Çeşnilerin Tahlili”. Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi 11/1 (June2025), 765-789. https://doi.org/10.47424/tasavvur.1657024.