Gelişen dünyada her alanda etkisini gösteren teknoloji, eğitim alanında da çok önemli bir yere sahiptir. Eğitim alanında teknolojinin doğru ve etkili bir şekilde kullanımı öğretimin üst seviyelere taşınmasına katkı sağlayabilir. Bu araştırma ile öğretmenlerin derslerine teknolojiyi entegre edebilme düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kırşehir il merkezindeki ortaokullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Verilerin istatistiksel analizi gerçekleştirilirken aritmetik ortalama, standart sapma, t testi ve varyans analizi ANOVA kullanılmıştır. Gerçekleştirilen veri analizi sonucunda ortaokul öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonuna yönelik temel göstergeler ölçeğinden aldıkları puanın yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Teknoloji entegrasyonuna yönelik temel göstergelerde cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık görülürken, mesleki kıdem ve bilgisayar kullanma deneyimine göre ise anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
In today’s rapidly developing and changing world, technology, which creates tremendous impacts in every field, has a great importance in education. An effective and appropriate use of technology in education certainly contributes to improving the quality of teaching to higher levels. This study intends to determine to which extent teachers integrate technology into their courses. The working group of the research consists of secondary school teachers who worked at secondary schools in Kırşehir city centre during 2018-2019 school year. Aritmetic mean, standart deviation, t-test and analysis of variance ANOVA are used for the statistical analysis of the data. The data analysis shows that “key indicators of teachers’ technology integration scale” score of secondary school teachers are high. It is also seen that with regards to the gender variable, there is a significant difference in key indicators of teachers’ technology integration but no significant difference with regards to professional seniority and using computer.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |