Bu araştırmanın amacı birleştirilmiş sınıflarda öğrenim gören ilkokul öğrencilerinin akıcı okuma seviyelerini belirleyip farklı değişkenlere göre incelemektir. Bu genel amaç çerçevesinde araştırmanın problem cümlesini “İlkokul öğrencilerinin akıcı okuma becerilerinin cinsiyete ve ailelerin okuma etkinliklerine yardım etme durumlarına göre farklılık var mıdır?” sorusu oluşturmaktadır. Bu çalışma Kayseri ili merkez ilçelerinde bulunan 2 birleştirilmiş sınıflı okulda gerçekleştirilmiştir. Çalışmada amaçlı ve uygun örnekleme yolu kullanılarak birinci sınıflar dâhil edilmemiştir. Araştırma okuryazarlık seviyesine geçmiş toplam 42 öğrenci üzerinden yürütülmüştür. Öğrencilerin genel okuma düzeyleri tespit edildikten sonra akıcı okuma becerilerinin cinsiyet ve ailesinin yardım etme değişkenleri gibi durumlarını belirlemek amacıyla bağımsız gruplar için t-testi analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda birleştirilmiş sınıflı okul öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre toplam okunan kelime sayısı(TOKS), doğru okunan kelime sayısı(DOKS) ve doğru okuma yüzdeleri(DOY) boyutlarında gruplar arasında anlamlı düzeyde bir farklılaşmanın olmadığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerinin aileden yardım edilme durumuna göre toplam okunan kelime sayısı, doğru okunan kelime sayısı açısından anlamlı düzeyde bir farklılaşmanın olmadığı görülmekteyken doğru okuma yüzdesi açısından anlamlı düzeyde bir farklılaşma görülmektedir. Ailesinde yardım edilen öğrencilerin yardım edilmeyen öğrencilere oranla doğru okuma yüzdesinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
The purpose of this research is to determine the fluent reading levels of primary school students studying in multigrade class and to examine them according to different variables. Within the framework of this general purpose, the problem sentence of the research is "Is there a difference between the fluent reading skills of primary school students according to gender and the status of helping families in reading activities?" constitutes the question. This study was carried out in 2 multigrade class schools in the central districts of Kayseri. First classes are not included in the study by using purposeful and appropriate sampling method. In the research, it was carried out with a total of 42 students who reached literacy level. After determining the general reading levels of students, t-test analysis was conducted for independent groups in order to determine the situations of fluent reading skills such as gender and helping family variables. As a result of the study, it was observed that there was no significant difference between the groups in terms of the total number of words read (TOKS), the number of words read correctly (DOKS) and the correct reading percentages (DOY) among the school students of the multigrade class. In addition, it is seen that there is no significant difference in terms of the number of words read correctly and the number of words read correctly, while there is a significant difference in terms of correct reading percentage according to the help of the students. It was determined that students who were helped in their families had a higher reading percentage than students who were not helped.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |