Günümüzde herhangi bir alanda başarılı olmanın en önemli etkenlerinden bir tanesinin başarılı olunmak istenen alana karşı duyulan ilgi, tutum ve motivasyonunun olumlu yönde olması gerektiği bilimsel araştırmalarla ortaya konmuştur. Başarının il adımı olan ilgi, tutum ve motivasyonun sağlanması ise bu durumların tespiti ile mümkündür. Bu araştırma ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarını farklı değişkenler açısından incelenmek ve tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Nevşehir il merkezinde yer alan bir ilkokulda eğitim görmekte olan 4. sınıf öğrencileri ile çalışılmıştır. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma olarak belirlenmiş ve nicel araştırma desenlerinden tarama desenine uygun olarak planlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anket 12 maddeden oluşmaktadır ve anket oluştururken beşli likert tipi derecelendirme ölçeği kullanılmıştır. Anketlerin analizi tek örneklem t testi ve tek yönü varyans analizi kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre 4. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının olumlu düzeyde olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının cinsiyet, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
Today, it has been demonstrated by scientific studies that one of the most important factors of being successful in any field is that the interest, attitude and motivation towards the field to be successful should be in a positive way. Ensuring the interest, attitude and motivation, which is the first step of success, is possible with the determination of the levels of these variables. This study aims to examine and determine the attitudes of primary school 4th grade students towards science course in terms of different variables. The participants of the current study were 4th grade students studying in a primary school located in Nevşehir city center in the 2021-2022 academic year. The method of the research was determined as quantitative research and the study was conducted in accordance with the descriptive design, one of the quantitative research designs. A questionnaire was used as a data collection instrument in the research. The questionnaire consists of 12 items and the items are five-point Likert-type. The data collected through the questionnaire were analyzed by paired sample t-test and one-way ANOVA. The analysis showed that the attitudes of 4th grade students towards the science course were positive. Moreover, the results revealed that attitudes of the students towards the science course did not differ significantly considering the variables of gender, mother's education status and father's education status.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |