Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimlerine İlişkin Turumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2023, Volume: 7 Issue: 1, 285 - 302, 31.03.2023

Abstract

Günümüzde herhangi bir alanda başarılı olmanın en önemli etkenlerinden bir tanesinin başarılı olunmak istenen alana karşı duyulan ilgi, tutum ve motivasyonunun olumlu yönde olması gerektiği bilimsel araştırmalarla ortaya konmuştur. Başarının il adımı olan ilgi, tutum ve motivasyonun sağlanması ise bu durumların tespiti ile mümkündür. Bu araştırma ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarını farklı değişkenler açısından incelenmek ve tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Nevşehir il merkezinde yer alan bir ilkokulda eğitim görmekte olan 4. sınıf öğrencileri ile çalışılmıştır. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma olarak belirlenmiş ve nicel araştırma desenlerinden tarama desenine uygun olarak planlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anket 12 maddeden oluşmaktadır ve anket oluştururken beşli likert tipi derecelendirme ölçeği kullanılmıştır. Anketlerin analizi tek örneklem t testi ve tek yönü varyans analizi kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre 4. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının olumlu düzeyde olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının cinsiyet, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir.

References

  • Akbudak, Y. (2005). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ve öğretimine ilişkin tutumları ve önerileri. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi) Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkan, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisine karşı tutumları (Yayınlanmış yüksek lisans tezi) Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altınok, H. 2004. Cinsiyet ve Başarı Durumlarına Göre İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları, Eurasian Journal of Educational Research, 17, 81-91.
  • Altınok, H. ve Açıkgöz, K. 2006. İşbirlikçi ve Bireysel Kavram Haritalamanın Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 21-297.
  • Balım, A. G., Sucuoğlu, H. Ve Aydın, G. (2009) Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1) 25, 33-41
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Budak, S. (2000). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Can, Ş. ve Dikmentepe, E. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersi İle Fen Deneylerine Yönelik Tutumlarının Araştırılması (Muğla İli Örneği). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 44-58. https://doi.org/10.21666/mskuefd.50344
  • Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, 2004. 5 Ocak 2022 tarihinde https://docplayer.biz.tr/1747454-T- c-milli-egitim-bakanligi-talim-ve-terbiye-kurulu-baskanligi-ilkogretim-fen-ve-teknoloji-dersi- 4-ve-5-siniflar-ogretim-programi.html
  • Fen Bilimleri Öğretim Programı, 2018. 5 Ocak 2022 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937- FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%2 0PROGRAMI2018.pdf
  • Hastürk, H.G. (2017). Fen bilimleri dersi öğretim programı. (Editör: Hastürk, H.G.) Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi içinde, (2-29). Ankara, Pegem Akademi.
  • Huyugüzel Çavaş, P. Ve Çavaş, B. (2016). Fen öğretiminde duyuşsal özellikler; tutum ve motivasyon (Editörler: Anagün, Ş.S. ve Duban, N.) Fen bilimleri öğretimi içinde, (115-137),Ankara, Anı yayıncılık.
  • Kenar, İ. ve Balcı, M. (2012). Fen Ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme: İlköğretim 4 Ve 5. Sınıf Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (34). 201-210. https://dergipark.org.tr/en/pub/dpusbe/issue/4776/65805
  • Koç, D. 2007. İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri: Fen Başarısı ve Tutumu Arasındaki İlişki (Afyonkarahisar il örneği), Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler, Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim online, 7(3), 627-639.
  • Ocak, İ. ve Erbasan, Ö. (2017). 4. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları ve epistemolojik inançları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 187- 207.
  • https://dergipark.org.tr/en/pub/akusosbil/issue/34128/378518
  • Uyanık, G. (2017). İlkokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 86-93. https://dergipark.org.tr/en/pub/tubav/issue/27928/296802

An Examination of the Attitudes of Primary School 4th Grade Students Towards Science in Terms of Different Variables

Year 2023, Volume: 7 Issue: 1, 285 - 302, 31.03.2023

Abstract

Today, it has been demonstrated by scientific studies that one of the most important factors of being successful in any field is that the interest, attitude and motivation towards the field to be successful should be in a positive way. Ensuring the interest, attitude and motivation, which is the first step of success, is possible with the determination of the levels of these variables. This study aims to examine and determine the attitudes of primary school 4th grade students towards science course in terms of different variables. The participants of the current study were 4th grade students studying in a primary school located in Nevşehir city center in the 2021-2022 academic year. The method of the research was determined as quantitative research and the study was conducted in accordance with the descriptive design, one of the quantitative research designs. A questionnaire was used as a data collection instrument in the research. The questionnaire consists of 12 items and the items are five-point Likert-type. The data collected through the questionnaire were analyzed by paired sample t-test and one-way ANOVA. The analysis showed that the attitudes of 4th grade students towards the science course were positive. Moreover, the results revealed that attitudes of the students towards the science course did not differ significantly considering the variables of gender, mother's education status and father's education status.

References

  • Akbudak, Y. (2005). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ve öğretimine ilişkin tutumları ve önerileri. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi) Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkan, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisine karşı tutumları (Yayınlanmış yüksek lisans tezi) Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altınok, H. 2004. Cinsiyet ve Başarı Durumlarına Göre İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları, Eurasian Journal of Educational Research, 17, 81-91.
  • Altınok, H. ve Açıkgöz, K. 2006. İşbirlikçi ve Bireysel Kavram Haritalamanın Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 21-297.
  • Balım, A. G., Sucuoğlu, H. Ve Aydın, G. (2009) Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1) 25, 33-41
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Budak, S. (2000). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Can, Ş. ve Dikmentepe, E. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersi İle Fen Deneylerine Yönelik Tutumlarının Araştırılması (Muğla İli Örneği). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 44-58. https://doi.org/10.21666/mskuefd.50344
  • Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, 2004. 5 Ocak 2022 tarihinde https://docplayer.biz.tr/1747454-T- c-milli-egitim-bakanligi-talim-ve-terbiye-kurulu-baskanligi-ilkogretim-fen-ve-teknoloji-dersi- 4-ve-5-siniflar-ogretim-programi.html
  • Fen Bilimleri Öğretim Programı, 2018. 5 Ocak 2022 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937- FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%2 0PROGRAMI2018.pdf
  • Hastürk, H.G. (2017). Fen bilimleri dersi öğretim programı. (Editör: Hastürk, H.G.) Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi içinde, (2-29). Ankara, Pegem Akademi.
  • Huyugüzel Çavaş, P. Ve Çavaş, B. (2016). Fen öğretiminde duyuşsal özellikler; tutum ve motivasyon (Editörler: Anagün, Ş.S. ve Duban, N.) Fen bilimleri öğretimi içinde, (115-137),Ankara, Anı yayıncılık.
  • Kenar, İ. ve Balcı, M. (2012). Fen Ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme: İlköğretim 4 Ve 5. Sınıf Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (34). 201-210. https://dergipark.org.tr/en/pub/dpusbe/issue/4776/65805
  • Koç, D. 2007. İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri: Fen Başarısı ve Tutumu Arasındaki İlişki (Afyonkarahisar il örneği), Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler, Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim online, 7(3), 627-639.
  • Ocak, İ. ve Erbasan, Ö. (2017). 4. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları ve epistemolojik inançları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 187- 207.
  • https://dergipark.org.tr/en/pub/akusosbil/issue/34128/378518
  • Uyanık, G. (2017). İlkokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 86-93. https://dergipark.org.tr/en/pub/tubav/issue/27928/296802
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Alper Murat Özdemir 0000-0003-2651-2090

Publication Date March 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Özdemir, A. M. (2023). An Examination of the Attitudes of Primary School 4th Grade Students Towards Science in Terms of Different Variables. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 7(1), 285-302.

25622   2841219117  1911819119                27281 27284 27285 27290   27291 27292 27294 28976