The purpose of the study is to explore the levels of tacit knowledge used by classroom teachers. In this study, the phenomenology study approach, one of the qualitative research designs, was used. The study group consists of a total of 14 classroom teachers, 10 females and 4 males, who have a master's degree in classroom education at a state university. As a data collection tool, an opinion form consisting of four open-ended questions about tacit knowledge prepared by the researcher was used. In addition, semi-structured interviews were conducted with 7 participants who volunteered and had time about their answers to 4 questions. The fact that 3 of the 14 primary school teachers who made up the study group stated that "I heard it for the first time" and the other 3 participants said "I heard it before but I didn't know what it was" only proves that they were not aware of the classification of knowledge as tacit and explicit. This does not mean that 6 respondents (42.8%) did not know tacit knowledge. In this study, it has been shown that classroom teachers have a significant level of tacit knowledge about classroom management, students' learning, teacher behavior in classroom, cooking, and driving cars. Furthermore, a significant percentage (92.9%) of the participants stated that they believed the tacit knowledge gained by teacher candidates throughout their undergraduate education was necessary and valuable for the teaching profession.
-
-
-
Çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin örtük bilgiyi hangi düzeyde kullandıklarını araştırmaktır. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji çalışması yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışma grubu bir devlet üniversitesi sınıf eğitimi bilim dalında yüksek lisans yapan 10 kadın ve 4 erkek olmak üzere toplam 14 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan örtük bilgi hakkında dört açık uçlu sorunun yer aldığı bir görüş formu kullanılmıştır. Ayrıca gönüllü ve zamanı uygun 7 katılımcı ile 4 soru için yazdıkları cevaplar hakkında yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan 14 sınıf öğretmeninden 3 kişinin örtük bilgiyi “ilk kez duyuyorum” diğer 3 katılımcının ise “daha önce duymuştum ancak ne olduğunu bilmiyordum” şeklinde görüş belirtmesi sadece bilginin örtük ve açık olmak üzere sınıflandırılmasından haberdar olmadıklarını kanıtlar. Bu 6 katılımcının (42.8%) örtük bilgileri olmadığı anlamına gelmez. Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi, öğrencilerin öğrenmeleri, sınıf içi öğretmen davranışı, yemek pişirme, otomobillerin kullanılması hakkında önemli düzeyde örtük bilgileri olduğu ve gerektiğinde kullandıkları ortaya konulmuştur. Ayrıca katılımcılar yüksek oranda (92.9%), öğretmen adaylarının lisans eğitimleri sürecinde edinecekleri örtük bilgiyi öğretmenlik mesleği için gerekli ve yararlı bulduklarını ifade etmişlerdir.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |