Bu çalışmada, Mardin ili Midyat ilçesindeki 328 sınıf öğretmeninin sınıf yönetimi kaygıları ve mülteci öğrencilere ilişkin tutumları çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Nicel desenlerden betimsel tarama kullanılmıştır. Veriler, “sınıf yönetimi kaygısı ölçeği” ve “mülteci öğrenci tutum ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışmada, öğretmenlerin sınıf yönetimi kaygılarının “yüksek”; mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının “olumlu” olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin sınıf yönetimi kaygılarının; mesleki kıdem, okuttukları sınıf, sınıf mevcudu, mülteci öğrenci sayısı, mülteci öğrenciler ve velileri ile iletişim kurabilme değişkenlerine göre farklılaşmamıştır. Ancak, öğretmenlerin kıdemi arttıkça sınıf yönetimi kaygılarının azaldığı; ara sınıf okutanların birinci sınıf okutanlardan daha çok kaygılı olduğu görülmüştür. Öte yandan öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik olumlu tutumlarının; mesleki kıdem, okuttukları sınıf, sınıf mevcudu ve mülteci öğrenci sayısına göre farklılaşmamıştır. Ancak, öğretmenlerin kıdemi arttıkça ve sınıf mevcutları azaldıkça mültecilere yönelik olumlu tutumları artmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik olumlu tutumlarının mülteci öğrenciler ve velileriyle iletişim kurabilenlerin lehine farklılaşmıştır. Bu bulgulara dayalı olarak öğretmenlere farklılaştırılmış ortamlarda kapsayıcı ve çokkültürlü eğitim ile etkili sınıf yönetimi ve iletişim becerilerinin kazandırılması, mültecilere Türkçe öğretilmesi, dil eğitiminden sonra şubelere eşit dağıtılması önerilmiştir.
yok
In this study, the classroom management concerns and attitudes towards refugee students of 328 classroom teachers in the Midyat district of Mardin province were examined according to various variables. Descriptive scanning from quantitative designs was used. Data were collected using the “classroom management anxiety scale” and the “refugee student attitude scale.” In the study, it was observed that teachers' classroom management anxieties were “high,” while their attitudes towards refugee students were “positive.” The teachers' classroom management anxieties did not vary according to the variables of professional seniority, the grade they taught, class size, the number of refugee students, and their ability to communicate with refugee students and their parents. However, it has been observed that as teachers' seniority increases, their concerns about classroom management decrease; those teaching intermediate grades are more anxious than those teaching first grade. On the other hand, teachers' positive attitudes towards refugee students did not vary according to their professional seniority, the grade they taught, class size, and the number of refugee students. However, as teachers' seniority increased and class sizes decreased, their positive attitudes towards refugees also increased. Additionally, teachers' positive attitudes towards refugee students have varied in favor of those who can communicate with refugee students and their parents. Based on these findings, it has been recommended that teachers be provided with inclusive and multicultural education, effective classroom management, and communication skills in differentiated environments, that Turkish be taught to refugees, and that they be evenly distributed among branches after language training.
yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | July 31, 2024 |
Acceptance Date | November 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |